In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Nieuw boompje 10 jaren 11 maanden geleden #21424

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
het beste kan ik trouwens toch alle naar boven/beneden en kruisende takken snoeien ?
vooral om wat meer een open dak te crieeren zodat er meer licht bij de binnenste takken/stam kan ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw boompje 10 jaren 11 maanden geleden #21427

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
hey ryo

wel leuk zo te lezen over je olijf boompje, zit er ook aan te denken er eentje ergens te gaan scoren haha
aangezien ik pas na de winter begonnen ben met bonsai is het misschien slim om volgende winter een paar aankopen
meer te om eens de winter mee gemaakt te hebben voordat alles ineens kapot vriest..

ik heb me inmiddels aangeleerd een sate prikker in de grond te steken en te laten zitten zodra je denkt dat je boompje
water nodig heeft trek je de prikker uit de grond en voel je met je vinger of met je onderlip(wat heel goed werkt haha)
of de prikker nog vochtig is want dit bootst precies de vochtig heid in je potje na.... en hier kan je aan zien of je boompje water nodig heeft ja of nee...

verder heb ik me bij lodder laten vertellen dat je loofbomen heel goed op puur akadama kunt laten groeien als je op de goede manier omgaat met bemesting...ze vertelde me verder dat als je er organische matriaal doorheen gaat mixen je de werking van akadama verslechtert omdat akadama voor een goede lucht circulatie en drainage in je pot zorgt.



naald bomen zet ik in akadama gemixt met kyruzand 50/50 wel even opletten dat wanneer ze veel in de regen staan je het kyru gedeelte miss een beetje kunt verhogen dan houd de grond wat minder water vast aangezien naalden liever wat droger staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw boompje 10 jaren 11 maanden geleden #21438

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
ja heb in het begin ook vaak genoeg met de sateprikker gewerkt dit gaat alleen niet echt voor me op met deze grond, heb hem toevallig vandaag uit de pot gekregen zonder deze eromheen weg te slopen, het was nogal wat zand en wortels overal, zal morgen eens even fotos maken.
maar even terugkomend op de sateprikker het is een leuke indicatie maar ik hou me liever aan een "schema" om het maar even zo te noemen... vooral omdat dat beter voor me heeft gewerkt in het verleden.

met de olijf is het nu gewoon even oppassen want de grond stond echt goed droog onderin de bodem en de boom staat toch de hele dag in de volle zon dus dan geef ik hem maar even wat meer water en dan pas ik dit aan zodra ik een nieuw schaaltje heb voor het overpotten, vraag me alleen af of akadama alleen een goede optie gaat zijn aangezien ik tot dusverre nog nooit een boompje heb bemest en ze het altijd prima deden in de grondmix die ik hanteerde...
zo las ik ook ergens dat ze 60/40 akadama - lavakorrels mixen maar lavakorrels heb ik nooit gebruikt (akadama ook niet heel veel)

en ik vraag me dan af welke grootte akadama ik moet pakken, small-medium-large...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw boompje 10 jaren 11 maanden geleden #21443

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118

leatherback schreef : Bij mij schiet het niet op, omdat hij niet onderop de stam uitloopt. Ik laat die van mij nu groed doorschieten in de hoop dat daarna sterk snoeien tot spruiten lager op de stam gaat leiden.



wil dit zeggen dat je een olijf eigenlijk al heel vroeg moet toppen wil je onderaan groei hebben??
ik heb gisteren heel toevallig(echt :silly: ) 2 olijfboomkes op de kop getikt voor samen 5 euro... B)
de ene ga ik gewoon lekker groot laten worden,maar van de andere dacht ik:hee die kan mischien ook bij mijn experimenten horen...
alleen zijn de boomkes die ik heb gekocht gewoon twee bollekes(en heel grof en lelijk tot bol gesnoeid,maar da komt wel goed)op stam..
dus wil ik iets doen met die ene,dan moet die bol eraf en hou ik een stam-stomp over....
gewoon proberen was mijn eerste gedacht.
maar toen moest ik plots denken aan bovenstaande post van jou....
nu weet ik efkes nie wat het beste is,
groetjes:fatma

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw boompje 10 jaren 11 maanden geleden #21450

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
ik heb al 5 jaar zo'n olijf in mijn tuin staan.. en ondanks gelijk welk soort snoei is die nog nooit uitgelopen op de stam..
ik vermoed dat dit te maken heeft met het feit dat dit geen "wilde" olijven zijn, maar een tuincenter kweeksel die misschien geent zijn o een soort die niet uitloopt op de stam of zo.... ik twijfel of je ooit van zo'n boompje een bonsai kan maken, tenzij je ENORM veel geduld hebt en een bezemstijl gaat maken..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw boompje 10 jaren 11 maanden geleden #21455

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Het is mij onduidelijk waarom deze niet uitloopt. Normaal gesproken moeten olijven veel uitlopers onderop de stam maken. Groeien doet hij prima, de stam is mooi volwassen. Maar geen uitlopers.

Als ik weer een keer tijd heb thuis, zal ik wat foto's maken en een draadje openen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw boompje 10 jaren 11 maanden geleden #21469

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13

Ryo schreef : ja heb in het begin ook vaak genoeg met de sateprikker gewerkt dit gaat alleen niet echt voor me op met deze grond, heb hem toevallig vandaag uit de pot gekregen zonder deze eromheen weg te slopen, het was nogal wat zand en wortels overal, zal morgen eens even fotos maken.


zie hier de fotos die ik zojuist heb genomen van de grond waar die nu in staat,
kreeg de kluit eindelijk uit de pot en dit zag ik.

s1240.photobucket.com/user/Teemantz/slideshow/Olea%20Europaea

denk dat ik hem binnenkort maar eens moet gaan overpotten aangezien deze grond me niet echt meer geschikt lijkt ?
hoor graag wat jullie er van vinden !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw boompje 10 jaren 11 maanden geleden #21504

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
hi ryo

van waaruit wil jij een waterings schema gaan opbouwen??
dit ligt toch totaal aan het weer wat de water behoefte van een boompje is....nu heb je bijv je zomer schema ik zeg ma wat das 2x per dag water geven en nu wordt het ineens 2weken zeer bewolkt en weinig zon dan is 2x water geven per dag te veel....dus hoe wil je ooit hierin een schema opbouwen??

dit is gewoon aanvoelen via een sate prikker hoe vochtig de grond is....ik laat de grond meestal vrij ver opdrogen (nooit helemaal droog) en dan geef ik hem lekker veel water totdat het onder uit me pot begint te druppen en dan kan die er weer 1dag of een halve dag of miss wel 2dagen met vooruit dit zie ik dan via mijn sate prikker....

verder ben ik wel benieuwd naar hoe jij een waterings schema gaat maken....of hoe andere bonsaisten het water behoefte van hun boompjes kunne achter halen??....hoor graag jullie antw....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw boompje 10 jaren 11 maanden geleden #21506

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
njaa zoals je misschien al wel aan de grond kan zien op de fotos ziet het er nou niet echt uit als goed water afvoerende aarde... het is 1 samengepakte kluit van oude aarde met weet ik het wat allemaal voor troep erin en een beste kluit wortels... zo erg dat ze uit de afwateringsgaten van die pot komen... vandaar dat ik nu al ee naantal dagen antwoord zoek op de vraag hoe ik hem het beste kan verpotten en met welke grootte akadama etc.

wat het water schema betreft heb je gelijk als in een vast patroon, al gaat dit nu wel een beetje op de afgelopen week (met het mooie weer hier) geef ik de olijf gewoon 2x goed water (en zelfs dan is die kluit een zooitje) en de tuin waar me acer instaat sproei ik 1x goed aangezien die niet de hele dag in de zon staat...

sateprikker is een goeie indicatie zoals ik ook al eerder aangaf maar ik ga daar niet van uit, ik vnd het meer een kwestie van gezond verstand gebruiken als er op internet staat dat een olijf maar 1x in de week water hoeft is dat voor mij ook niet DE regel maar meer een uitgangspunt dan kijk ik zelf wel of die goed reageerd op een andere behandeling of niet... vaak is het ook niet zo dat je gelijk een boom/plant vermoord als je hem inplaats van 1x water geven 2x water geeft... je moet gewoon verschillende methode testen en als iets werkt tjaa wie zijn anderen dan om je tegen te spreken, zo heeft iedereen wel zijn "routines" uitgangspunt voor mij is gewoon voor ik iets koop eerst eens even wat "basic" informatie lezen en dan hou ik bepaalde dingen wel in me achterhoofd als standplaats / herkomst van de boom en watergeven etc. en dan zie ik vanuit zoiets wel verder, geen 1 boom is het zelfde en uit eindelijk gaat het toch om je eigen inzicht en dat leer je wel in de loop der jaren denk ik.

en soms is het een kwestie van niet teveel nadenken maar doen ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw boompje 10 jaren 11 maanden geleden #21507

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Niels88 schreef : verder ben ik wel benieuwd naar hoe jij een waterings schema gaat maken....of hoe andere bonsaisten het water behoefte van hun boompjes kunne achter halen??....hoor graag jullie antw....


ik denk dat er 2 dingen naast elkaar spelen:

- De behoefte van de boom
- Het risico om schade te berokkenen

Om bij de laatste te beginnen: Als je het juiste substraat gebruikt (Korrelig, met veel lucht er in, waar water makkelijk uitloopt, en welke water niet te lang in grote hoeveelheden vasthoudt) kan je nauwelijks te veel water geven. Zeker als je het substraat op de boomsoort aanpast (Minder organisch/water vasthoudend voor naaldbomen, wat meer organisch voor loofbomen) kan je ongezien water geven, en alle bomen achter elkaar door bewateren.

De behoefte van de boom ligt eerder in het voorkomen van een tekort aan water. Als de boom niet 'verdrinkt' in het substraat, is er een risico dat de boom uitdroogt. Hetzij door een tekort aan water, danwel een teveel aan restzouten.

De meeste pre-bonsai die bij mij in een pot staan, hebben een los mengsel, en krijgen regelmatig water. Afhankelijk van het weer; Als het veel regent, krijgen ze eigenlijk nooit water, omdat ze bijna allemaal via de regen water krijgen. Maar het weer dat we nu hebben.. Dan krijgen ze eigenlijk allemaal dagelijks water. Ik heb niets wat ver genoeg is om bonsai te mogen heten, en heb dus gewoon handen koemest op de aarde liggen als mest. Af en toe doe ik wat groene planten mest in het water als extra.

Als ik echt twijfel, dan pak ik de pot op en voel aan het gewicht wel of deze water nodig heeft. Maar eigenlijk is de kleur van het substraat in combinatie met het weer wel een goede indicatie van de droogte in de pot. En zoals gezegd: Ik heb het gevoel dat je niet makkelijk te veel water geeft.

Voor de planten die niet in korrelig substraat, maar in pure potgrond staan geef ik water op gevoel. Ik pak de pot op, of ik kijk naar de aarde.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren