In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Nieuw boompje 10 jaren 11 maanden geleden #21317

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
hey allen,

afgelopen vrijdag op pad geweest en kwam naast wat spullen die ik nodig had ook een leuk boompje tegen namelijk een Olea Europaea en voor 5,- kon ik deze mini olijf natuurlijk niet laten staan.
nou heb ik al even gekeken op het forum en internet en zag al staan dat ze het liefst in goed water afvoerende grond staan en voor de rest vrij makkelijk in het onderhoud zijn (1 a 2 keer bewateren in de week) kan goed tegen de zon en met de winter kunnen ze ook veel hebben tenzij het echt koud word dan kan je hem beter in de schuur zetten of iets in die trend.

nou vraag ik me een aantal dingen af,
wie heeft er een goede ervaring met een grond mix (want zoals op de fotos wel te zien is is de huidige grond nogal hard en niet echt waterdoorlatend) en zoals op de fotos wel is te zien komen er al weer volop nieuwe scheuten uit kan ik deze het beste nu snoeien (en gebruiken voor stekken) of kan ik deze beter eerst even laten doorgroeien ?
en heeft iemand nog bepaalde tips uit hun eigen ervaring met deze soort.

De fotos zie de volgende link :

s1240.photobucket.com/user/Teemantz/slideshow/Olea%20Europaea

ik hoor het graag !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw boompje 10 jaren 11 maanden geleden #21322

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Mijn olijf heeft twee jaar in een dergelijke grond gestaan, en het prima gedaan. Dit jaar uit de pot gehaald en in een open grond structuur gezet. In spanje groeien olijven in deze keiharde klei optimaal. Olijven hebben een extreem kleine kluit.

Olijven kan je alleen vormen als jonge twijg. En de takken hebben de neiging erg lange internodien te maken. Ik snoei heel regelmatig om een open kroon te houden. Bij mij schiet het niet op, omdat hij niet onderop de stam uitloopt. Ik laat die van mij nu groed doorschieten in de hoop dat daarna sterk snoeien tot spruiten lager op de stam gaat leiden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw boompje 10 jaren 11 maanden geleden #21324

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
ik maak me toch een beetje "zorgen" want met het water geven het is maar 1 a 2 x in de week neemt de grond het water toch niet echt makkelijk op ook al geef ik hem niet te veel in 1x ofzo.
en ik keek vandaag even naar de onderkant van de pot en ik zag dit



er komen nogal wat wortels uit de gaten zijn niet allen zichtbaar op de foto maar ik vraag me af of het wel goed is voor de boom ? krijg de kluit niet echt zomaar uit de pot dus als het echt niet nodig is om te verpotten doe ik het ook niet vandaar dat ik de wortels aan de zijkant nog niet heb doorgestoken om de kluit er uit te krijgen.

veel van het blad is ook gehalveerd en een beetje raar gesnoeid ofzo weet niet wat ze er mee van plan waren maar dat is wel te zien op de fotos van het bladerdek, kan ik deze bladeren niet beter weghalen ?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw boompje 10 jaren 11 maanden geleden #21327

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ze hebben de plant gewoon met een heggeschaar gemaaid.

Geef je met warm of okoud water water? Ik gebruik in principe altijd lauw water, en dat gaat prima. Maar goed. Je kan altijd verpotten. Het wordt lekker warm de komende dagen (Eindelijke!) en olijven vinden een verpotting in de zomer fijner dan in de winter, voor zover ik begrepen heb.

Vaak is minder vaak veel water geven beter dan af en toe een beetje..

Avionix: Daar heb ik ook over zzitten te denken. Maar dan moet ik wel eerst een lange dunne tak in positie kweken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw boompje 10 jaren 11 maanden geleden #21328

  • avionix
  • avionix's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 79
  • Ontvangen bedankjes 7
idd of een donor plant hebben hmmm ff langs tuincentrum met een zakmes jij leid ze af ik snijd je een tak af B)

Andere techniek is ook nog mogelijk knoppen enten :woohoo: maar dien echt grondig te gebeuren is bij mij vaak gelukt maar gaat ook regelmatig fout :whistle:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by avionix. Reden: aanpassing

Nieuw boompje 10 jaren 11 maanden geleden #21331

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
ik heb hem sinds dat ik hem heb ff 2x goed water gegeven eerst op vrijdag (dag van aankoop) omdat de grond echt droog was en vandaag voor de 2e keer ook ff goed aangezien die dus lekker in de zon staat in de achtertuin.

die blaadjes kan ik dus het beste gewoon wegsnoeien of met mijn handen wegplukken..
zit al even te kijken naar een bonsai schaaltje met een beetje een geel/bruine look en even afwachten of iemand nog een goede grondmix weet.

zag al een schaaltje :

www.bonsai.de/shop/product_info2.php?products_id=15626

denk dat het wel mooi staat bij een olijf, lekker robuust ofzo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw boompje 10 jaren 11 maanden geleden #21335

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
volledig los van het feit dat het voor bonsai moet dienen later(denk ik): die grond waarin hij staat is niet geschikt!
lijkt raar,maar net zoals citrussen staan die vaak in zeer zware grond,das prima voor in italie etc,maar voor hier kun je ze best direct verpotten in gewone goede potgrond,vaak zal je moeten worstelen met de pot,desnoods snij je hem los.
als het is zoals ik denk,dan zal je flink wat geduld moeten hebben om de kluit beetje los te maken,handigst is dat als je dat doet in een grote kuip met water...dan kun je voorzichtig wegspeoelen.
het moet er niet helemaal af,als je merkt dat de wortels teveel gaan lijden stop je en je pot hem op in een mooie grote pot met goede potgrond.
en verder is de olijf heel makkelijk..
es volledig droog laten worden en dan een flinke guts water doet ie het prima op.


ps:je hebt al bloemknopjes :)
die halve blaadjes :gewoon grof afgesneden,inderdaad met een haagschaarof zo,mar da komt welgoed,als je boompje het naar zijn zin heeft danmaakt ie dra nieuw blad aan en deze vallen af,of kun je zelf verwijderen,maar ik zou er zelf nie veel aan pulken nu.

***mooi schaaltje**
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ryo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by cetinel.

Nieuw boompje 10 jaren 11 maanden geleden #21336

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59
Ik heb ook zo'n olijfboompje gehad, maar die is me vorig jaar helaas kapotgevroren. Had 'em in loofboom grondmengsel van bonsaishop.nl staan en daar deed 'ie het prima in, olijfjes en al. Even een punt van aandacht: mocht je eens bij je boompje komen en het blad ziet er uit alsof iemand er met een perforator bij gezeten heeft: da's een gegroefde lapsnuitkever, direct actie ondernemen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ryo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw boompje 10 jaren 11 maanden geleden #21338

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
kijk dan zal ik daar eens even mee aan de gang gaan... dus loofboom mengels doet die het goed op, en centinel had jij hem nog in een grondmix staan ?
hij zit echt goed vast in de huidige plastic pot... wat dat spoelen betreft ben ik altijd nogal "bang" om de boel te verzuipen ofzo aangezien je toch wel even aan het weken/spoelen bent met water om de meeste grond weg te krijgen en ook ben ik nogal terughoudend met een wortelhaakje ofzo vind het nogal wat om er in te gaan trekken met z'n ding.

schaaltje vind ik zelf ook wel leuk en past denk ik prima bij deze olijf.. misschien nog even verder kijken op die site of ik nog wat leuks zie misschien een rechthoekig schaaltje ofzo.

en wat die kever betreft hou ik hem in de gaten, heb jij deze ook gehad op je boompje dan ? en weet jij zo een bestrijdingsmanier als het wel voorkomt ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw boompje 10 jaren 11 maanden geleden #21340

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
voor te verdrinken hoef je geen schrik te hebben op die tijd hoor (ik neem aan dat ge er geen 2 dagen over doet :silly: )
gewoon je vingers gebruiken verder niks,als hij te veel tegenwerkt hou je op
dit was mijn boompje(heb ik elders al wat over uitgelegd)stond in gewone potgrond,werd regelmatig bijgemest en kreeg van tijd tot tijd een flinke geut water,maar da was een gewone grote struik...hoefde dus nie in een schaalke...
img91.imageshack.us/img91/272/afbeelding077uu0.jpg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by cetinel.
Inloggen Registreren
Cron Job Starts