In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Nieuw boompje 10 jaren 11 maanden geleden #21341

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
dat is een beste struik ja !
ik zal er morgen eens even mee aa nde slag wat het bladeren verwijderen betreft, in de tussentijd maar even zoeken naar een geschikt schaaltje of rond of vierkant
en wat de grond betreft ook maar even afwachten... las ook al ergens dat een goeie "losse" grond wonderen doet iets met akadama en bims geloof ik of denken jullie nu van waar heeft ide het over :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw boompje 10 jaren 11 maanden geleden #21342

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
heh,nu wil ik ook weer een olijf :huh: :dry: ....en ook voor maar vijf :P euro ast effe kan
aangezien ik met bonsai nog nieuw ben zal ik wijselijk mijn mond houden over die grondmengsels :woohoo:
in ieder geval iets dat redelijk luchtig is,en niet zuur,dus geen kanuma.
en verder een lekker zonnig plekje geven!
succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw boompje 10 jaren 11 maanden geleden #21343

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
hij staat al lekker in de zon in de achtertuin en op het "heetst" van de middag zet ik hem soms even in de halfschaduw...
ja ik zag hem staan voor 5,- en zonder nadenken zo meegenomen toch wel een prima boompje voor dat geld (verwacht er ook geen top boom voor ofzo) maar leuke stam en vertakkingen dus ik ben er blij mee !

ik wacht rustig even af of er nog tips binnen stromen met grondmengsels heb ik even alle tijd om naar schaaltjes te kijken zoals bijv :

schaal 1


schaal 2


schaal 3


schaal 4


nog suggesties of op/aan merkingen... kiezen is altijd zo moeilijk, hahah ! :P

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw boompje 10 jaren 11 maanden geleden #21345

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Mijn vader heeft zo'm tuincentrum olijfje van me gekregen vorig jaar. Kan je best wat van maken. Hij heeft hem deze winter zelfs buiten laten staan onder het afdak en hij doet het nog steeds. Staat overigens in pure akadama.
Als je een suggestie voor een schaaltje wil zou ik zeggen; ovaal of rond. Lager dan wat op de foto's staat ongeveer zo hoog als je stam dik is, of ietjes hoger. En zelf zou ik voor een lichtere kleur gaan misschien zelfs wit, of iets in het verlengde van de loofkleur.
Donkere ongeglazuurde potten vind ik persoonlijk pas bij een olijf passen als ie er oud en verweerd uitziet niet bij een jong exemplaar.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ryo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw boompje 10 jaren 11 maanden geleden #21348

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Olijf hoef je niet tegen de zon te beschermen. Die kan de volle zon perfect hebben, even er vanuit gaande dat je het water geven in de gaten houdt.

Zorg ervoor dat je grond wat kalkhoudend is (Ik geef in het voorjaar kalkhoudende mest voor het gazon). In de winter iets tegen directe winterwind beschermen. De plant staat het liefste iets droger dan gemiddeld, maar de kluit nooit compleet laten uitdrogen, zeker als dat in de winter gebeurd kan dat een seizoen kosten.

Ik zou de kapotte blaadjes gewoon laten zitten. De plant weet wat hij doet.

Hou in de gaten dat je hier een heel groot deel van de kluit weg wilt halen. Voordat je hem in een kleiner potje en andere grond gaat zetten, bedenk wat je met de boom wilt. als je nog forse groei wilt, kan je hem wellicht beter gewoon in de pot laten waar hij nu in staat.

Bonsai is ook gewoon geduld hebben..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ryo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw boompje 10 jaren 11 maanden geleden #21372

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
hij staat nu op de tuin tafel in de achtertuin lekker in de zon (als die af en toe tevoorschijn komt) heb toch maar even wat blad weggehaald zodat er ook wat meer licht door het bladerdak kan komen (nog steeds niet heel veel maargoed) en wat de schaaltjes betreft de meeste hebben een omtrek van 15 cm of minder ze lijken alleen nogal hoog op de fotos volgens mij.

ik ga nog eens even goed rondkijken naar een leuk en niet al te duur schaaltje waar die mooi in kan staan en dan na een tijdje koop ik wel een mooi schaaltje die best wat duurder mag wezen... voor die 5,- kan ik er toch mooi mee aan de gang dacht ik, misschien moet ik in een later stadium eens even wat kruisende takken weghalen ?

chris pure akadama en dan gewoon grote korrel of een mix ?
en wat ik zo uit bovenstaande verhalen begrijp is het ook niet slecht als ik hem na een dag in de zon gewoon even benevel of kan ik het toch beter bij 1 a 2 in de week goed watergeven houden ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw boompje 10 jaren 11 maanden geleden #21394

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13

ChrisV schreef : Staat overigens in pure akadama.


wat voor akadama heb je hier voor gebruikt, zit er aan te denken om hem ook maar in de akadama te zetten...
alleen welk formaat korrel.. denk zelf deze :

www.bonsai.de/shop/product_info2.php?products_id=1382

of kan ik beter een andere pakken ?
hoe zit dat verder met akadama als ik me olijf daar in zet en verder geen lavakorrels / potgrond of bims toevoeg heeft de boom dan genoeg voedingsstoffen en ondersteuning aan de akadama alleen en dan vraag ik me natuurlijk af hoe het met de bewatering zit word dat niet 1 grote plak akadama ?

hoor het graag ! :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw boompje 10 jaren 11 maanden geleden #21395

  • captain slow
  • captain slow's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 141
  • Ontvangen bedankjes 11
Leuk om te lezen op de webshop :Diese Erde ist garantiert strahlenfrei. :woohoo:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by captain slow.

Nieuw boompje 10 jaren 11 maanden geleden #21397

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
hahaha ja vond ik ook al :lol: njaa het zou je maar gebeuren dat je straks ineens van 1 klein boompje naar een soort van 6ling gaat dankzij je akadama vol met straling ofzo ! :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw boompje 10 jaren 11 maanden geleden #21398

  • captain slow
  • captain slow's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 141
  • Ontvangen bedankjes 11
Of je handen geven licht ,en de bloemen op je bonsai ook (zou nog wel gaaf zijn) :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren