Onderwerp:

Pinus parviflora 10 jaren 7 maanden geleden #24974

  • Co79
  • Co79's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54
Als beginner natuurlijk niet de meest voor de hand liggende bomen - wordt mij constant verteld - echter voor mij de belichaming van een " echt bonsai", de pinus en in dit geval de pinus parviflora. Zie foto's voor de twee exemplaren die ik heb aangeschaft recent en waar nog voldoende werk in zit:





De eerste wordt waarschijnlijk een semi-cascade met een 3 tot 4 etages loof, de tweede een moyogi (stamvorm kent mooie kronkels) die ook wat uitdunning behoeft.
Wat er volgens mij - nav zoekwerk op internet en het boek " Pines" van de Bonsai Masters Series (geweldig boek!!) nu moet gebeuren is het plukken van de naalden en het uitdunnen van de knoppen. Echter hier heb ik een vraag over: het plukken - maar ook naalden en snoeien in voorjaar en zomer - dient te gebeuren in de sterke en medium zones (eerst sterk, medium zones effe later en zwakke zones niet). Maar wat wanneer er geen duidelijke zones waarneembaar zijn? De eerste Pinus bijvoorbeeld kent een heel compact loof en nagenoeg overal hetzelfde zonder duidelijke " zones". Wat te doen met het plukken van de naalden? Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 10 jaren 7 maanden geleden #24975

  • Co79
  • Co79's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54
foto's volgen zo..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 10 jaren 7 maanden geleden #24976

  • Co79
  • Co79's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54
Bij deze:



Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 10 jaren 7 maanden geleden #24977

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Goed bomen zeg. Vooral de onderste spreekt me erg aan.
Ik begrijp je vraag niet helemaal, maar volgens mij vraag je je af wat het verschil is tussen sterke en zwakke zones?
Sterke zones zijn bovenin en aan de uiteinden van takken. Zwakke zones zijn onderin en verder terug op een tak dus meer tegen de stam aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 10 jaren 7 maanden geleden #24979

  • Co79
  • Co79's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54
Hallo Dea, het zijn in ieder geval bomen waar ik lekker aan kan werken. Ik zie juist in de eerste wel leuke mogelijkheden. Iets kantelen, de hoofdstam iets naar beneden bedraden en een drie of vier horizontale etages met loof..

Wat ik bedoel met " zwak" en " sterk": ik weet dat pinus apicaal dominant is dus de meeste energie naar de top of toppen. Ik spreek echter bij de top of dichter bij de stam liever van resp nieuwe groei en oudere groei. Deze oudere groei, dichter bij de stam, vaak naalden van 3 jaar oud, moeten nu verwijderd worden. Dit loof verwijderen kan echter alleen in de sterke en medium zones. Hier bedoel ik dan weer mee dat dit meestal de toppen zijn die de meeste energie krijgen. Het kan echter ook zijn dat er toppen zijn die - ondanks apicale dominantie - minder energie krijgen en dus ook minder nieuwe scheuten, knoppen etc. Van deze zwakke zones moet je nu juist afblijven.

Ik wil dus de oudere naalden plukken, dit zijn inderdaad de naalden dichter bij de stam. Maar wat wanneer er geen duidelijke zones zijn maw elke nieuwe groei op elke scheut kenmerkt zich met nagenoeg evenveel energie?

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben....?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 10 jaren 7 maanden geleden #24983

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Co., ik denk dat je wat te moeilijk aan het denken bent.
Als het alleen om het verwijderen van de oude naalden gaat, hoef je alleen de 3jaar oude naalden te verwijderen. 2jarigen kunnen overigens ook wel.
Zorg er alleen voor dat je in de zwakkere zones wat meer naalden laat staan dan in de sterke regionen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Co79

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 10 jaren 7 maanden geleden #24984

  • Kokedama
  • Kokedama's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 165
Als je de oudere naalden gaat verwijderen van een witte Den dan snoei je die kort tot tegen de tak en pluk je die niet.
Als je ze gaat uit trekken dan beschadig je de schors en verwijder je de onderliggende knoppen die je nodig hebt om de boom een verfijnde vertakking te geven.

Bij een zwarte den ligt dat anders aangezien de knoppen zich anders ontwikkelen en de naalden gemakkelijker los komen als je trekt.

Groeten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Fredb

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 10 jaren 7 maanden geleden #24987

  • Co79
  • Co79's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54
Dank je voor je reactie. Ik had bij de parviflora overigens inderdaad geen risico genomen met plukken. Ik ga inderdaad de oude naalden wegknippen. "Pines" geeft aan 1/16 laten staan vd naalden, een klein stompje dus, valt er toch vanaf..

Overigens hoop ik een of beide bomen vanaf 17 september met Yannick Kiggen (YBonsai) te gaan vormen. Ik leer veel van internet, boeken en zelf doen, maar het heeft toch ook mijn voorkeur dat " er iemand over de schouder meekijkt" en tips en adviezen geeft. Heb er in ieder geval zin in!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 10 jaren 7 maanden geleden #24990

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Ik denk dat je in zeer goede handen bent bij Yannick
Hij zal je alles haarfijn uit kunnen leggen.
Anders wacht je ook met het verwijderen van oude naalden tot je bij hem bent.
Succes en hou ons op de hoogte vd vorming.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 10 jaren 5 maanden geleden #26394

  • Co79
  • Co79's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54
Zo, effe een update inzake de tweede foto in het begin van dit draadje. Elke twee weken op dinsdagavond onder begeleiding van Yannick bezig met snoeien, bedraden en vormen.

De boom heb ik van Lodder en de volgende foto laat de situatie zien op het moment dat de oude naalden verwijderd zijn en enkele takken gesnoeid zijn.



En de volgende foto's laten de situatie zien na het maken van een jin beneden en een top jin. Deze jin worden in een latere fase wellicht nog verwijderd of ze blijven.. Tevens is de boom volledig bedraad en heeft het zijn voorlopige vorm.





De karaktertak links geeft de flow van de boom aan. Daarom is de top ook "gejinned" aangezien de vorige apex naar links ging.







In het vroege voorjaar verpotten in een kleinere en minder diepe rechthoekige bruine ongeglazuurde pot in mix van akadama bims en kiryu. In juni ergens verder werken aan het loof. Voor wat betreft 2013, lekker met rust laten :)

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Co79.
Inloggen Registreren
Cron Job Starts