Onderwerp:

Marktplaats (mis?)koopje 10 jaren 5 maanden geleden #26441

  • Auk
  • Auk's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247
Vandaag opgehaald, deze pinus met vijfnaalden (dus waarschijnlijk een vijf-naalden den :))
Een echte miskoop zal het overigens - voor een bedrag waarvan ik op zaterdag de boodschappen nog niet eens kan doen - niet zijn.

Toen ik de foto's van de boom zag, vermoedde ik dat het lang geleden misschien een mooie bonsai geweest is, maar dat de eigenaar, die 'm al 7 jaar heeft, er al die jaren niets aan gedaan heeft. De boom heeft een aantal veel te lange takken, met name in de top. De gok bleek juist, de boom is in die 7 jaar niet verzorgd of gevormd, en zelfs niet verpot.

Ik vind de basis niet slecht, beetje jammer van een afgestorven tak onderaan, maar d'r moet wat van te maken zijn.
Die lange takken moeten teruggesnoeid worden - ik weet daarvoor niet het beste moment.

Behalve dat de top nu natuurlijk veel te zwaar is, is de stam - boven de basis - nogal recht en niet in verhouding.
Ik zie zelf nog niet direkt een punt waar ik 'm zou kunnen inkorten. Het lastigste op dit moment is... niks doen. Ik wil graag de top aanpakken, bedraden en verpotten, maar ik weet dat als ik dat nu doe, ik over 2 maanden een bruine boom heb.

Foto's bijgaand. Ik ben benieuwd naar meningen / tips voor de vorming.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Discussie gesloten.

Marktplaats (mis?)koopje 10 jaren 5 maanden geleden #26443

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Grove snoei kan je in de winter doen nu ook overigens. Ik heb nog nooit problemen ondervonden. Het is trouwens idd een parviflora geënt op een zwarte.
Zijn heel sterk en verdragen vrij veel
Verpotten kan je volgend voorjaar doen.

Zou hem de herfst daarna als ie gezond groeit gewoon bedraden en vormgeven.
Geef t 3 jaar met snoeien, backbudding en onderhoud en het is een super volle boom.
Geloof me is mij ook gelukt.
Vind het wel wat hebben.
Discussie gesloten.

Marktplaats (mis?)koopje 10 jaren 5 maanden geleden #26444

  • Auk
  • Auk's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

ChrisV schreef : Grove snoei kan je in de winter doen nu ook overigens. Ik heb nog nooit problemen ondervonden. Het is trouwens idd een parviflora geënt op een zwarte.


Ik denk da'k nog even wacht tot het kouder wordt en dan de te lange takken in de top ga inkorten. De onderste takken laat ik zo. Waar zie jij de ent zitten, trouwens ?
Discussie gesloten.

Marktplaats (mis?)koopje 10 jaren 5 maanden geleden #26445

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
En ent zie je aan de overgang van de schors. Het is nog niet zo'n heel oud exemplaar maar als ie ouder word zal je het beter zien omdat het onderste deel sneller verdikt. Als ie nog veel ouder word gaat ook de gladder ogende schors veranderen en komt het wat meer in de buurt van de schors van de ent.

Je kan prima wachten. Ik ken mensen met eigen kwekerijen die het gehele jaar zulke ingrepen uitvoeren en dat gaat ook altijd goed.
Discussie gesloten.

Marktplaats (mis?)koopje 10 jaren 5 maanden geleden #26446

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Ik gok dat de ent op foto 2 net boven die "witte streep" zit, onder het eerste takje.
Leuk boompje waar zeker iets van te maken is, dus zeker geen miskoop voor die prijs
Discussie gesloten.

Marktplaats (mis?)koopje 10 jaren 5 maanden geleden #26448

  • Auk
  • Auk's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

dea schreef : Ik gok dat de ent op foto 2 net boven die "witte streep" zit, onder het eerste takje.
Leuk boompje waar zeker iets van te maken is, dus zeker geen miskoop voor die prijs


Ik kan 'm natuurlijk van dichterbij zien dan jullie :) en ik heb de ent niet kunnen ontdekken. Natuurlijk zie ik wel de overgang in de schors. Netjes ge-ent dus, denk ik. Vaak zie je 'm toch duidelijk zitten.
Discussie gesloten.

Marktplaats (mis?)koopje 10 jaren 5 maanden geleden #26450

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Vaak idd zie je hem beter zitten dus zeer netjes. Naarmate die iets ouder word groeit de onderstam sneller in dikte dan zie je het iets beter.

Ook eens met Dea zeker geen miskoop!
Discussie gesloten.

Marktplaats (mis?)koopje 10 jaren 5 maanden geleden #26451

  • Kokedama
  • Kokedama's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 165
Met een boom zoals dit kan je in een 5 tal jaar een interessante boom maken als je durft.

Als ik naar de eerste foto kijk zie ik de linkse tak, die sterk is uitgegroeid, als de nieuwe top.
De boom 90° draaien naar rechts. Boven de eerste rechtse tak zaag je alles weg en laat de boom dan maar eens goed groeien en op krachten komen na het verpotten in de lente.

Die linkse lange tak vorm je in de stijl zoals de onderstam en de rechtse tak komt als eerste tak die naar beneden gevormd wordt.
Uiteindelijk zou ik denk ik de achterkant als voorkant nemen. Alleen hebben we die kant nog niet gezien.

Durven snoeien en met de goede vorming kom je er wel.

Groeten.
Discussie gesloten.

Marktplaats (mis?)koopje 10 jaren 5 maanden geleden #26453

  • Auk
  • Auk's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Kokedama schreef : Met een boom zoals dit kan je in een 5 tal jaar een interessante boom maken als je durft.

Als ik naar de eerste foto kijk zie ik de linkse tak, die sterk is uitgegroeid, als de nieuwe top.

De boom 90° draaien naar rechts. Boven de eerste rechtse tak zaag je alles weg en laat de boom dan maar eens goed groeien en op krachten komen na het verpotten in de lente.[/quote]

Ik heb overwogen 'm boven die eerste linkse tak af te zagen. Ik zie niet goed hoe die rechtse tak, die er boven zit, dan als eerste tak gevormd zou kunnen worden; ik zag die zelf eerder als nieuwe top (maar dat zal moeilijk gaan, omdat-ie vanuit de stam naar beneden groeit en moeilijk omhoog te bedraden zal zijn.

Het zou wel het probleem met het te lange, rechte stuk boven de eerste bochten oplossen - maar ik wil geen al te drastische ingrepen doen. De boom ziet er niet ongezond uit, maar staat waarschijnlijk al 7 jaar in dezelfde grond. Ik ga 'm dus eerst verpotten, en volgend jaar flink bemesten en laten groeien. Daarna ga ik opnieuw kijken.

Ik ben wel van plan deze maand nog die lange takken in de top te snoeien, zodat ze weer binnen het (vermoedelijke) oude silhouet van de boom vallen. Lijkt 't alvast iets meer op een bonsai :)
Discussie gesloten.

Marktplaats (mis?)koopje 10 jaren 5 maanden geleden #26457

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Goed plan om de lange takken uit de huidige top halen.
Pinussen zijn in de top het dominantste en zullen daar het hardste in de lengte gaan groeien. Door het wegsnoeien en gecontroleerd kaarsen nijpen etc gedurende de volgende seizoenen kan je de energie en groei sturen naar andere en zwakkere delen.
Eigenlijk is dat hoe je een pinus opbouwt en vormgeeft, energie verdelen en sturen.

Ik zal hem nog 1 keer laten zien dit is mijn eerste boom die zag er erger en groter uit dan de jouwe. De jouwe is gekweekt als bonsai de mijne was een containerplant van 2 meter met lange naalden en lange takken.

In 3 jaar is ie van dit..(kleiner voorbeeld van google)


naar dit gegaan alleen door backbudding en energie te verdelen door nijpen etc. (ik heb de plant echt mishandeld door mijn onkunde maar je ziet het resultaat)
Kan met jou boom nog veel makkelijker wat moois worden als je maar durft zoals eerder gezegd.



De japanners zeggen niet voor niets dat wij nooit hun niveau gaan halen, omdat we veel te lief en te netjes met onze bomen zijn. ;)

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Laast bewerkt: Post by ChrisV.
Discussie gesloten.
Inloggen Registreren