In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Nieuw boompje 10 jaren 11 maanden geleden #21519

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
dus dat ^

maar even terug naar het onderwerp want dit kan onderhand al wel een eigen thread worden met water geven,
heeft er iemand nog tips qua een grondmix voor de olijf aangezien ik al wel lees akadama zoals chris zegt maar hier verder 0 meer info op krijg vraag ik me af hoe ik dit moet aanpakken.. kan ik het beste een zak medium grane bestellen of moet ik de boel mixen of heeft iemand anders een compleet andere voorkeur qua grondmix.

graag een reactie aangezien ik dan de boel kan bestellen :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw boompje 10 jaren 11 maanden geleden #21523

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
effe een poging wagen.....
zoals ik eerder al gezegd heb zette ik de olijf in gewone potgrond,dit wil zeggen goede losse potgrond grond,niet zuur..
dus als je dit vertaalt naar bonsai(want daarover kan ik nog niet echt meepraten)
dan moet je dus een substraat hebben dat redelijk los van structuur is,maar toch wat vocht vasthoud..
en bij bonsai is dat akadama blijkbaar?

eigenlijk hoef je voor de sameznstelling niet zo heel secuur te zijn hoor,als de olijf niet verzopen word,of te lang kurkdroog staat(en ik veronderstel dat je dat niet doet)dan is het eigenlijk al goed.
dus afgaande op wat ik lees over akadama,zou die in dit geval prima zijn,mischien gemengd met een klein deel gewone potgrond...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ryo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw boompje 10 jaren 11 maanden geleden #21524

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
misschien ook wat bims bijdoen.. het is ten slotten een mediterane plant, en als je een olijf in natuurlijke omgeving ziet en de bodem eens bekijkt dan zitten hier toch ook redelijk wat stenen enzovoort in.. wat wel een goede afwatering geeft denk ik..

kan ook fout zijn natuurlijk..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ryo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw boompje 10 jaren 11 maanden geleden #21525

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84
Het heeft geen zin om potgrond te mengen met akadama,j zal altijd na een tijd dichtslaan.
Zoals Alex zegt een substraat maken met een mengeling van potgrond en bims of japanse split ( liefst zaai en stekgrond) 40% bims en 60% Potgrond
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ryo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw boompje 10 jaren 11 maanden geleden #21537

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
ik heb hier nog wel een zak zaai/stek grond liggen... dus die kan ik prima gebruiken dan als ik dit zo lees en dan even mixen met split of bims ?

verschil tussen split en bims is dat split meer een mix van verschillende steentjes is en bims voor zover ik weet gewoon een vast formaat heeft (ken het niet echt) ?
ik denk dat ik dat dan aanhoud vraag me alleen af waarom precies zaai/stek grond, zou je dit kunnen uitleggen alpine dan leer ik nog eens wat ! :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw boompje 10 jaren 11 maanden geleden #21538

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84

Ryo schreef : ik heb hier nog wel een zak zaai/stek grond liggen... dus die kan ik prima gebruiken dan als ik dit zo lees en dan even mixen met split of bims ?

verschil tussen split en bims is dat split meer een mix van verschillende steentjes is en bims voor zover ik weet gewoon een vast formaat heeft (ken het niet echt) ?
ik denk dat ik dat dan aanhoud vraag me alleen af waarom precies zaai/stek grond, zou je dit kunnen uitleggen alpine dan leer ik nog eens wat ! :lol:

Zaai en stek grond is fijner en ook neutraal, er zijn geen meststoffen aan toegevoegd.
Bims dat is puimsteen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ryo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw boompje 10 jaren 11 maanden geleden #21539

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
dus in principe kan je bij de meeste bomen beter zaai/stek grond nemen dan potgrond (of zie ik dit verkeerd)
en split en bims zijn dus praktisch het zelfde...

in dat geval ga ik maar eens even een leuk schaaltje opzoeken en dan maar eens overpotten !
bedankt voor de hulp (iedereen natuurlijk) maar met z'n uitleg leer jen og eens wat extra ook !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw boompje 10 jaren 11 maanden geleden #21617

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
Dag ryo

Bij deze wilde ik je even laten weten dat ook ik een olijf heb gekocht
kwam alleen voor een plantenspuit in de winkel en zag toen deze olijf staan en kon
hem niet laten staan haha

dacht voeg hem maar even in dit draadje toe dan hoef ik geen nieuwe te openen en kan ik verdere info hier vandaan halen.






Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw boompje 10 jaren 11 maanden geleden #21620

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hey Niels,

Dat is een leuke olijf! Zit een leuke stambeweging in. Kijk goed naar de plant voor je daar in gaat snoeien. Kan iets leuks uit komen.

Mijn Olijf is deze hieronder; Vooral leuk door de wortelvoet. Boven de 10cm hoogte zit bij mij niets leuks meer.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw boompje 10 jaren 11 maanden geleden #21622

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
@ niels :das zeker een leuke zeg,ik vind die vorm wel heel mooi!

@leatherback: als je die van jou nu eens in een grote pot zou zetten,die bovenste tak wegsnoeien en dan volop groeikansen geven,dan zou die volgens mij wel stuk voller worden hoor!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by cetinel.
Inloggen Registreren