In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

halve bomen 11 jaren 10 maanden geleden #10258

  • mauvesarmy
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 11
  • Ontvangen bedankjes 0
hallo, ik zie hier op vele foto's in dit forum halve afgezaagde bomen. Kan je dat met elke soort doen? En komen daar altijd nieuwe takken aan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: halve bomen 11 jaren 10 maanden geleden #10262

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
zou wel moeten werken bij de meeste loofbomen
bij coniferen zou ik het niet proberen..

het is inderdaad wel de manier om zo snel mogelijk een dikkere stam te hebben..

je zal wel regelmatig hier lezen dat een jong boompje eerst enkele jaren in volle grond gestopt wordt om stamdikte te kweken.

doe dit wel niet zomaar met gelijk welke boom.. het boompje in kwestie heeft best van al een aantrekkelijk stamverloop, en dus niet gewoon loodrecht zoals de meeste tuinboompjes..

hoewel het een snelle manier is om een dikke stam te hebben, zijn deze veel minder taps dan bomen die op de lange manier gevormd zijn en zijn vaak ook veel minder interessant qua stamverloop.

het is natuurlijk veel makkelijker (en goedkoper) om op te experimenteren ook
De volgende gebruiker (s) zei dank u: mauvesarmy, Aminam, zebedeus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: halve bomen 11 jaren 10 maanden geleden #10270

  • mauvesarmy
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 11
  • Ontvangen bedankjes 0
kan dat ook bij kerselaar? want ik vind die niet klein.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: halve bomen 11 jaren 10 maanden geleden #10275

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
De meeste kersen zijn tegenwoordig geent. Als je die kort bij de grond afzaagt, loop je een zeer groot risico dat je de onderstam als opslag krijgt, en niet de geente vruchtvorm. Je moet bij deze actie je even verdiepen in de plant die je voor je hebt.

- Geente soorten (Veel japanse acers, kersen, appels, pruimen, peren etc) leveren problemen op
- De meeste naaldbomen lopen niet uit op kaal hout en zullen problemen op leveren

De meeste loofbomen lopen weer uit, als je dit -voor die soort- op het juiste moment doet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: halve bomen 11 jaren 10 maanden geleden #10293

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

leatherback schreef : - De meeste naaldbomen lopen niet uit op kaal hout en zullen problemen op leveren


Sorry, hier ben ik het niet mee eens:
witte dennen, taxus, de meeste jeneverbessen, picea, larix allemaal naaldbomen die wel degelijk op oud (kaal) hout uitlopen.
Een chamaecyparis (schijn cipres) is een van de weinige groenblijvers die niet op oud hout uitlopen.

dezelfde techniek wordt vaak ook bij deze bomen gebruikt, dus dikke stam laten groeien, dan afzagen en met de nieuwe groei de tak aanzet voor de nieuwe boom maken. Vooral bij een taxus en larix wordt dit veel toegepast.
Pinus idd minder, maar het kan wel en zonder problemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Re: halve bomen 11 jaren 10 maanden geleden #10294

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dan moeten we het er maar over eens zijn dat we het oneens zijn. 'in mijn wereld' moet je met naaldbomen erg uitkijken met snoeien, omdat je vaker wel dan niet, problemen met heruitlopen krijgt. Bij mijn weten worden naaldbomen vaak met een zware zijtak gekweekt in plaats van de top door te laten groeien. En natuurlijk zijn er uitzonderingen die wel goed uitlopen op oud hout; Maar dat er bij die soorten aangegeven wordt dat die wel uitlopen op de stam of oude takken lijkt mij juist een bevestiging dat de regel is: naaldbomen lopen slecht uit op oud hout. :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: halve bomen 11 jaren 10 maanden geleden #10295

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
hahaha, ja prima, we zijn het eens dat we het oneens zijn.
In MIJN beleving zijn het juist uitzonderingen, de bomen die NIET uitlopen op oud hout. De regel is juist, dat de meesten WEL uitlopen.
Ook de reden waarom we o.a. kaarsen nijpen is om backbudding te krijgen. Als, volgens jouw stelling, naaldbomen niet op oud hout uitlopen, dan zou backbudding niet mogelijk zijn.

Het klopt dat veel naaldbomen met een zware zijtak gekweekt worden, (om stamverdikking te krijgen) maar dan heb je het voornamelijk over de pinus (den) en dat zijn niet de enige naaldbomen.
Het is ook waar dat een pinus doorgaans niet door groeien en dan afzagen worden gevormd, maar als je dan schrijft "de meeste naaldbomen lopen niet uit op oud hout", dan heb je het over iets anders. (de leken moeten het ook allemaal begrijpen en snappen wat je bedoeld. Er is al genoeg onduidelijkheid en tegenstrijdigheid te vinden op internet en in boeken).

Een taxus bijvoorbeeld wordt veelal eerst met rust gelaten, flink doorgroeien en daarna afzagen.

Graham Potter o.a. heeft daar alleen al een aantal voorbeelden van:


(hoor wat ie zegt op 0:37 sec)

(rond 2 min.)



etc etc....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: halve bomen 11 jaren 10 maanden geleden #10298

  • mauvesarmy
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 11
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoe weet ik dan dat die kerselaar geent is of niet. Ik zou het wel eens willen proberen. Heeft er hier al iemand ervaring mee? voor kerselaar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: halve bomen 11 jaren 10 maanden geleden #10299

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Als je met kerselaar een kersenboom bedoelt.. ? Je kan meestal bij de boom aan de stam een verandering van bast zien, of bij jonge bomen, de ent zelf.

Een overdreven duidelijk voorbeeld:


www.plantkundig.nl/wp-content/uploads/Ca...ica.stam.entplek.jpg

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: mauvesarmy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: halve bomen 11 jaren 10 maanden geleden #10325

  • Mdevries
  • Mdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 103
  • Ontvangen bedankjes 11
Hmm ik weet niet echt wie er van jullie gelijk heeft eigenlijk. Ik heb namelijk een taxus afgezaagd en een klein horizontaal zijtakje over gelaten (ik deed dit eigenlijk zomaar omdat die tak toch op de goede hoogte al zat) De boom is toen idd zoals jij zegt uitgelopen op die zijtak die ik vervolgens omhoog heb gebogen voor de nieuwe top en deze is veel dikker geworden na verloop van tijd. Echter denk ik dat als ik dat takje ook had weggehaald dat hij dan gewoon op de stam was gaan uitlopen. Er is ook 1 takje spontaan uit de stam komen groeien. Dus mijn conclusie uit eigen ervaring: jullie hebben beide gelijk wat een taxus betreft, die kan je keihard aanpakken als je hem daarna rust gunt en hij in goede omstandigheden verkeerd. (geen strenge vorst, felle zon, teveel water of taxuskevertjes)
Ik heb hem een paar dagen geleden bedraad en ik zal nog wel wat foto's ervan uploaden.

leatherback schreef : Dan moeten we het er maar over eens zijn dat we het oneens zijn. 'in mijn wereld' moet je met naaldbomen erg uitkijken met snoeien, omdat je vaker wel dan niet, problemen met heruitlopen krijgt. Bij mijn weten worden naaldbomen vaak met een zware zijtak gekweekt in plaats van de top door te laten groeien. En natuurlijk zijn er uitzonderingen die wel goed uitlopen op oud hout; Maar dat er bij die soorten aangegeven wordt dat die wel uitlopen op de stam of oude takken lijkt mij juist een bevestiging dat de regel is: naaldbomen lopen slecht uit op oud hout. :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren