In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Beginner! Wat te doen met deze Bonsai? 11 jaren 10 maanden geleden #10441

  • xDNJ
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0


Een tijdje geleden deze mooie Ligustrum gekocht.
Na veel onderzoek ben ik op deze forum terecht gekomen.
Want ik weet me geen raad met bonsai.
Al van jongs af aan vind ik ze fascinerend en nu eindelijk zelf eentje aangeschaft.
Ik heb wel wat informatie over de verzorging gekregen daar waar ik hem heb gekocht, maar toch...

Ik geef hem 2x per week water, wanneer dat nodig is. Maar hij heeft toch zo nu en dan last van bladverlies. Is dit normaal?

Daarnaast wil ik hem graag gaan vormen, maar welke materialen heb ik hiervoor nu precies nodig? Wat voor dikte van draad moet ik gebruiken?

Een stomme vraag, maar is de hoofdstam ook te vormen? Zo ja, hoe gaat dit dan in zijn werk?

Hoe zouden jullie dit boompje aan pakken?
Hij heb in de tussen tijd behoorlijk wat uitschieters gekregen. Nieuw blad en takken.

Deze creatie vind ik wel erg mooi:


Graag zou ik hier naar toe willen werken... maar dan natuurlijk met een eigen twist er aan....
Hoe moet ik te werk gaan?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Beginner! Wat te doen met deze Bonsai? 11 jaren 10 maanden geleden #10442

  • René91
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 127
  • Ontvangen bedankjes 5
Welkom op het forum!

Om te beginnen met het eerste: Volgens mij is jouw bonsai geen ligustrum, maar een ficus.
Het tweede: een boom moet meestal wennen aan zijn omgeving en dit kan bladverlies met zich meebrengen. Ik weet niet hoe lang je hem daar al hebt staan?
Teveel water kan ook tot bladverlies lijden. Een tip: als je denkt dat je bonsai droog staat, stop een sateprikker in de grond en laat die ongeveer 5 minuten zitten. Trek deze er daarna weer uit, dan zie je vanzelf hoe vochtig het is in de pot/schaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Beginner! Wat te doen met deze Bonsai? 11 jaren 10 maanden geleden #10443

  • xDNJ
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Heheh.. oeps foutje.. heb het nog even nagekeken en het is inderdaad een ficus.
Ik heb de bon er nog van,, en heb hem staan sinds 18 mei. Anderhalve maand nu.
Bedankt voor je tip! Die ga ik zeker toepassen.
In het tuincentrum waar ik hem gekocht heb, vertelde ze dus 2x in de week water, mits de grond wat droog aan voelt...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Beginner! Wat te doen met deze Bonsai? 11 jaren 10 maanden geleden #10444

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
op water geven kan je geen vast tijdstip plakken.. zoals René reeds aangaf bekijk je dit beter anders.. bonsai water geven uit gewoonte is meestal dodelijk..

voor een tuincentrum is dit geen bonsai maar een kamerplant..
best dat je zoveel mogelijk info opzoekt over de boom voor dat je verdere stappen neemt ivm vorming etc.. eerste doen is immers dat je de boom leert verzorgen en begrijpt..
www.bonsaiempire.nl/geschikte-boomsoorten/ficus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Beginner! Wat te doen met deze Bonsai? 11 jaren 10 maanden geleden #10445

  • xDNJ
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Het water geven op vaste dagen, daar was ik inmiddels al achter dat dat niet de bedoeling was. Ik voel met me vingers of het oppervlak droog is. Maar wat je zegt idd, voor een tuincentrum is dit inderdaad een kamerplant. Een bonsai vraagt wel wat meer kennis en daarom ben ik ook op onderzoek uitgegaan en gelukkig op deze forum uitgekomen.

Er zijn ook verzorgingsboeken, maar je kan beter leren van mensen met ervaring.

De link die je me gaf, zag ik staan dat je plantenvoeding moet geven. Mij werd juist verteld dat dit niet de bedoeling was en dat ik eens in de 3 maanden van die voedingskegels moest gebruiken...

Ook kreeg ik de informatie mee dat ik de grond moest besproeien met een plantenspuit... Maar daarmee hou je de grond niet langdurig vochtig en moet je elke dag met de plantenspuit bezig zijn.
Dus ben ik overgegaan met gewoon een gietertje zo nu en dan wanneer nodig water te geven...
Maar misschien dat ik dat idd fout doe? ivm bladuitval..
Bedoel.. Rene zeg dat de boom moet wenen, maar hoelang is die periode?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Beginner! Wat te doen met deze Bonsai? 11 jaren 10 maanden geleden #10447

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
de ficus die ik onlangs gekregen heb moest helemaal niet wennen.. hangt af van boom tot boom..

nadeel met bonsai uit tuincentra is:
de boom kan reeds ziek zijn
door hun manier van watergift kan er reeds wortelrot zijn (vergeet niet dat voor de handel deze boompjes soms al veel te lang in hetzelfde potje zitten)

beste wat je kan doen is deze nog even laten bekomen op een goed belichte plaats, maar niet in de zon.
als hij mits juiste verzorging daarna nog steeds blaadjes verliest kan je misschien best eens kijken wat er zich in het potje afspeelt en deze verpotten.

het allerbeste wat je kan doen is een bonsai club zoeken bij jou in de buurt. op die manier kunnen deze samen met jou kijken en plannen hoe je alles best aanpakt en je leert meteen enorm veel technieken..

verpotten door foto's en filmpjes te bekijken op internet en verpotten met hulp van een ervaren bonsaiïst zijn toch 2 compleet andere dingen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by AlexW.

Re: Beginner! Wat te doen met deze Bonsai? 11 jaren 10 maanden geleden #10448

  • xDNJ
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik kijk het nog wel even aan...
Ze vertelde dat ze de boom nog reeds verpot had...

Maar hoe zit het met de voeding ervan?
En het manier van water geven?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Beginner! Wat te doen met deze Bonsai? 11 jaren 10 maanden geleden #10449

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
veiliger is idd om vaste organische voeding te geven, die geven geleidelijk steeds een beetje voeding af bij elke watergift. als je de vloeibare niet elke dag en flink verdund toedient, dan kan daar ook vrij weinig mis mee gaan, maar meestal missen dezen wel wat extra spoorelementen etc.

watergeven idd met een gieter van bovenaf.
af en toe benevelen met een spuit kan wel, maar dat doe je op de bladeren en niet het grondoppervlak. Dit doen we om de luchtvochtigheid wat te verbeteren en bovendien nemen bomen ook water op via de bladeren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren