In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

icus Micro Ginseng gekocht hulp gevraagd 11 jaren 10 maanden geleden #10463

  • luczjwame
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi ik heb straks bij de Ikea een ginseng gekocht.
Wilde al langer iets van een bonsai boompje.

nu ben ik er na wat lezen achter gekomen dat sommige mensen vinden dat het geen echte bonsai is ?
Ik heb er geen idee van...

Heb al op wat site's wat gelezen over het verzorgen van bonsai bomen.
maar ze hebben het gelijk over knippen ompotten en bedraden enzo.

Hoe kan ik nu het beste beginnen ?
Ik weet wel dat je moet voelen aan de grond of het nog vochtig is, en dan pas water geven, elke dag even nakijken dus ?

daarnaast zit die nog in een bloempot, ik wil hem graag ompotten in zon bonsai pot, zon lage.

Maar ik vraag me af of de wortels niet tot in de bodem van de pot zitten ?
Aangezien het best al een groot boompje is, neem me niet kwalijk als ik nu iets verkeerds zeg haha ben echt een beginner op dit gebied.

hier onder een foto

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



zie graag je reactie tegemoed

ps.
De bonsai zelf zit in zon standaard oranje planten pot.
Dat potje zit in de grote witte pot.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by luczjwame.

Re: icus Micro Ginseng gekocht hulp gevraagd 11 jaren 10 maanden geleden #10466

  • Paule
  • Paule's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 88
  • Ontvangen bedankjes 15
heb er zelf ook ooit 1 gekregen en nog steeds in een oranje plastic pot staan die dan weer in een stenen pot staat, net zoals bij jou denk ik. In de lente en zomer minimaal 2x per week flink water en af en toe wat mest en dan komt het allemaal goed.

de takjes waar de bladeren aanzitten kun je nog sturen met draad inderdaad,, de stam niet meer.

als je dikke takken wil dan inderdaad verpotten, maar eerst naar een flink grotere pot zodat de plant de ruimte heeft. Pas daarna, flink wat jaartjes verder, kun je deze in een bonsaischaal zetten.

persoonlijk vind ik het ook geen echte bonsai , maar wat markt het uit, zolang je er plezier va hebt is het prima toch.

bij mij he ik veel problemen gehad met de bladeren, bleven met bosjes erafvallen. Nu staat deze op een plekwaar bijna de hele dag direct zonlicht is en gaat het prima. Wel werd de aarde snel wit, dus verstoten is belangrijk om dan te doen.

hoop dat je er wat aan hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: icus Micro Ginseng gekocht hulp gevraagd 11 jaren 10 maanden geleden #10469

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
De discussie of een ficus nu wel of geen bonsai is, is zo oud als de wegen die naar rome leiden. De juiste weg in dit geval is: Wat is er me de ficus gedaan. Zoals je hem nu hebt, is het gewoon een ficus in een pot. Door hem te stylen, te laten groeien, snoeien, bedraden ed. kan je besluiten dat dit een boom moet worden van zeg 50cm hoog, welke lijkt op een boom zoals je deze bv op grote ruines in thailand ziet staan. Dan wordt het een bonsai: Je tracht een boom te creeren die een miniatuur is van een boom zoals je hem in het echt tegen kan komen.

In een kleinere pot kan wel, maar doe dat als je deze plant een half jaar, jaar in leven hebt gehouden. Als een plant een grotere kluit heeft, is de verzorging makkelijker. Eerst wennen, dan het leven moeilijk maken.

Lees in de tussentijd de artikelen op deze site, of andere bonsai sites om een idee te krijgen waar het verschil zit tussen gewoon een boom in een pot, en een bonsai.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: icus Micro Ginseng gekocht hulp gevraagd 11 jaren 10 maanden geleden #10470

  • luczjwame
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
thanks voor jullie reacties !
@leatherback, ik bedoelde eigenlijk geen kleinere pot, maar zon lage bonsai schaal.
maar ik kan hem dus het beste de komende 6 maanden laten voor wat het is ?
ik zal nog eens wat artikelen gaan lezen.
en als ik hem wil vormen, kan ik daar gelijk mee beginnen of moet dat ook wachten ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: icus Micro Ginseng gekocht hulp gevraagd 11 jaren 9 maanden geleden #11264

  • Aminam
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 1
Volgens mij geldt daar het zelfde principe zoals leatherback al zei, eerst de boom even(half jaar) laten wennen.

But, correct me if i am wrong!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren