In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

bladval 11 jaren 10 maanden geleden #10499

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Hoi allemaal,
Misschien kan iemand mij helpen. Mijn ficus benjamina laat steeds meer blad vallen. De plant is ongeveer 40 jaar in mijn bezit en heeft het eigenlijk altijd wel goed gedaan. Dit jaar is hij niet verpot omdat hij een zwaar jaar achter de rug heeft. Vorig jaar zat er een soort dopluis in. Heel klein en eigenlijk alleen te zien met een vergrootglas. In mei heb ik de plant voor de tweede keer hier voor behandeld. Aangegoten met Calypso. Eerder (Nov. 2011) had ik Admire gebruikt maar dat had niet afdoende geholpen. Nu in mei twee behandelingen met Calypso. Dat heeft wel geholpen, geen beestjes meer, maar als het zo doorgaat ook geen blaadjes meer. Oh ja jonge en oude blaadjes vallen uit. Ze worden in een tijd van een dag geel en vallen af. De plant loopt wel overal opnieuw uit.
Wat zal ik doen? Toch verpotten of alleen terugsnoeien of beide of niets.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: bladval 11 jaren 10 maanden geleden #10500

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Kan goed zijn dat de plant bezig is met een verjongingskuur: Alle oude dingen weg, en nieuwe bladeren er aan. Heeft onze ficus ook wel eens; Kijk wel even goed of er geen andere beestjes in zitten. Kleiner dan dopluis, hele kleine peper strooisel grote rode spinnetjes. Ook wel bekend als Spint.

Verse aarde vinden planten zeker lekker, maar alleen verplanten door hem in een grotere pot te zetten; de huidige kluit niet te veel verstoren als je niet weet wat de oorzaak van bladval is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: bladval 11 jaren 10 maanden geleden #10502

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Hmm, Dank je voor je antwoord.
Nee geen beestjes meer, die kleine peper strooisels zaten er in.
Maar nu is er echt niets meer van te bekennen.
Kan het niet zo zijn dat de Calypso hem de das om doet?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren