In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

meidoorn in kinderschoentjes 11 jaren 9 maanden geleden #10575

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
ik heb deze meidoorn al een tijdje staan in de tuin en vraag me af wat hiervan zou kunnen gemaakt worden. nadeel is dat grootste deel van groei zeer laag op stam bevindt en minder op een goeie hoogte voor bonsai. nog een vraag is als die makkelijk groeit op oud hout met hoop op slapende ogen. ik dacht om er een soort van bezemstijl van te maken, dus stam rechter verpotten en top afzagen. dit zie ik nog niet voor ogen in eerste 5 jaar maar kan al opties overwegen. hulp en tips zijn welkom.

grts jeroen

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: meidoorn in kinderschoentjes 11 jaren 9 maanden geleden #10576

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Zie wel een mooie vlotstijl hierin.

bijvoorbeeld;



www.bonsaiempire.nl/vormingen/haagdoorn-vlotstijl

of zoiets;


Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: meidoorn in kinderschoentjes 11 jaren 9 maanden geleden #10583

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

jeroen03 schreef : nadeel is dat grootste deel van groei zeer laag op stam bevindt en minder op een goeie hoogte voor bonsai.


dit is juist een heel groot VOORDEEL !!!
meestal is het bij bomen een probleem dat het loof te hoog zit, en dat er te weinig lage takken aanwezig zijn.
dus wees maar blij hiermee.

gezien dat die lage takken nu rechtomhoog gaan en het feit dat er slechts aan 1 zijde vd stam zijtakken groeien, zou ik ook voor een vlotstijl gaan, zoals Chris al aangeeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: meidoorn in kinderschoentjes 11 jaren 9 maanden geleden #10587

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
momenteel ben ik al bezig met een ulmusje tot vlot te maken, maar in deze meidoorn zie ik het niet echt. de stam buigt beetje naar boven en niet naar onder zoals die eerste foto. de 2e lukt helemaal niet want stam is er al te dik voor. zelf dacht ik meer aan (zie foto van google) maar weet niet helemaal goed hoe te verwezenlijken. natuurlijk zit die bocht er bij mij helemaal niet in, maar iets dat er op lijkt kan wel wat worden denk ik. een mooie shari kan passen door de vele wonden onderaan de stam.

@dea: wat ik bedoel met zeer lage takken zijn de vele takken die aan de stam hangen maar van onder de grond starten en die zijn niets waard veronderstel ik dan.

thx for rply
grts jeroen

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by jeroen03.

Re: meidoorn in kinderschoentjes 11 jaren 9 maanden geleden #10588

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
laten we met de voeten op de grond blijven en streven naar zo iets dan. de vorige foto was toch iets te ver gedacht, ondertussen want opzoekwerk gedaan en heb dit gevonden. lijkt me meer doenbaar.
iedereen droomt wel eens ^^

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: meidoorn in kinderschoentjes 11 jaren 9 maanden geleden #10589

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Vlotstijl gaat prima met jou boompje hoor, maar goed over die andere foto's. Als je dat wilt is eigenlijk de enige optie om hem helemaal te ontdoen van z'n takken zodat je een kale stam over houd en vanaf voor af aan beginnen met takken kweken. Duurt effe maar dan krijg je wel een mooie boom die helemaal in balans is na wat jaar.
Het is zoiezo een goed idee, want net als dea al zei, er zitten alleen maar takken aan een kant.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: meidoorn in kinderschoentjes 11 jaren 9 maanden geleden #10625

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
ik heb de stam nog eens goed bekeken (niet makkelijk met loof) en merk dat ik last heb van omgekeerde tapsheid. op de eerste foto's is dit ook te zien. op de genaamde voorkant zie je het goed en aan de rechterkant zie je de oorzaak, een of andere wond. heb foto genomen van linker achterkant en het ziet er beter uit alhoewel het dan moeilijker zal zijn om vlotstijl te maken door de takken allemaal aan de achterkant staan. ook zie ik (indien vlotstijl) dat de bovenste tak dikker is dan onderste takken dus weer omgekeerde tapsheid. pff geen makkelijke boom. ^^ beetje te snel uit het bos gehaald dus (met toelating van boswachter!).

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

meidoorn in kinderschoentjes 11 jaren 7 maanden geleden #12869

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
jammer genoeg is er een kleine kans dat ik in februari verhuis. :(
hopelijk wordt dit nog uitgesteld maar heb geen zekerheid. het was onverwachts en schokkend nieuws.

mijn probleem is deze crataegus een carpinus en een metasequoia die nog in de volle grond staan. alle drie de bomen staan sinds maart, april in de volle grond.
zou ik deze nog kunnen potten voor februari? (indien nodig) ook een of andere voorbereiding treffen tot dan? vb rond stam spitten of...

ik had net het goeie idee gekregen om de meidoorn te marcoteren en er zo twee over te houden. (1e idee was gewoon afzagen)

well this sucks :angry:

grts jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

meidoorn in kinderschoentjes 11 jaren 7 maanden geleden #12871

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Gewoon ruim uit de grond halen en bij je nieuwe huis weer in de grond steken. Zeker in Feb kan dat prima. Als ze pas zo kort in de grond staan, dan ga je er volgend jaar niets van merken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: meidoorn in kinderschoentjes 11 jaren 7 maanden geleden #12872

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

jeroen03 schreef : ik heb de stam nog eens goed bekeken (niet makkelijk met loof) en merk dat ik last heb van omgekeerde tapsheid. op de eerste foto's is dit ook te zien. op de genaamde voorkant zie je het goed en aan de rechterkant zie je de oorzaak, een of andere wond. heb foto genomen van linker achterkant en het ziet er beter uit alhoewel het dan moeilijker zal zijn om vlotstijl te maken door de takken allemaal aan de achterkant staan. ook zie ik (indien vlotstijl) dat de bovenste tak dikker is dan onderste takken dus weer omgekeerde tapsheid. pff geen makkelijke boom. ^^ beetje te snel uit het bos gehaald dus (met toelating van boswachter!).


Ik zou de plant gewoon 2 seizoenen in de volle grond geven. Al het hoge loof weg halen (En eventueel de top er uit marcotteren) en trachten wat lager op de stam (Liefste op het punt waar je vind dat de stam verkeerd taps is) groei te krijgen. Een of twee takken rond de hoogte van de wond is genoeg om na een jaar of 2 die tapsheid op te lossen. Zou zowieso goed zijn om laer op de stam wat takken te laten doorschieten. Op dit moment is er niet zo veel tapsheid.

De uitschieters van onder de grond kunnen aan de stam zitten. Heb je de wortelvoet al opgezocht, en bekeken hoe eea daar er uit ziet?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren