In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

meidoorn in kinderschoentjes 11 jaren 7 maanden geleden #12874

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
het idee was om deze twee seizoenen in volle grond te laten maarja...
de boom heeft niet zo een mooie top om te gebruiken bij marcot. mijn idee was dan lager marcotteren zodat ik mooie stam heb en dan nog es drie jaar later de top afsnoeien om te herstarten met takken. tuurlijk weet ik niet als dit goed zal lukken. (zie foto) op deze manier kan ik toch een vlotstijl proberen met het onderste deel. en neen weet niet meer hoe de voet er uitziet, zit onder de grond.

als ik deze moet verpotten naar nieuw huis zal ik toch niet kunnen marcotten en zal ik de boom dan maar op zijn geheel meenemen (1m60)

thx for reply

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

meidoorn in kinderschoentjes 11 jaren 4 maanden geleden #14331

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
na vele opties te bekijken heb ik toch de stam afgezaagd en zal ik de boom waarschijnlijk naar een vlot vormen.
jammer genoeg kan ik de nebari niet goed zien en weet ik dus nog niet veel over de takken die nog uit de grond komen. (zie foto)

dankzij het komen van de winter en de bladval heb ik voor het eerst een foto kunnen nemen van de achterkant wat me aangenaam verraste.
een speciale shari wordt zichtbaar en dit lijkt me een blikvanger in de boom.
hoe dit te gebruiken in een ontwerp weet ik nog niet, maar meer duidelijkheid komt natuurlijk na de verpotting.

enige tips of ideeen?

grts

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

meidoorn in kinderschoentjes 11 jaren 2 maanden geleden #16624

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
dit weekend nog enkele broertjes voor deze meidoorn gevonden die ik uit het bos mag halen van de boswachter. toch handig als die een goeie vriend van je vader is en er overvloed aan meidoorn staat. :D

bij die tweede weet ik nog niet goed waar ik zal zagen want dit is denkik van groot belang als er tenmiste knoppen verschijnen op de wond.
de andere twee kan ik nog niet afzagen door loof die nog te hoog staat en zal dit over meerdere jaren moeten doen.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

meidoorn in kinderschoentjes 11 jaren 2 maanden geleden #16625

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Als je meidoorn op een stompje van 10cm afzaagt, maakt hij hieronder gewoon knoppen aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

meidoorn in kinderschoentjes 11 jaren 2 maanden geleden #16630

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
gaat dit zo makkelijk bij meidoorn? er is natuurlijk geen voorbereiding genomen bij deze bomen dus nog niets aan wortels gesnoeid. zo denk ik dat het wat teveel kan worden voor de bomen.

indien wel zal ik het proberen met de boom op eerste foto maar nog niet met de laatste want die zou ik zeker niet willen verliezen ^^ wordt zeker en vast superboom. :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

meidoorn in kinderschoentjes 11 jaren 2 maanden geleden #16634

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik heb vorig jaar meidoorn gehaald bij iemand die een haag weg wou hebben. Maar mijn methode om de boompjes uit te graven duurde te lang, dus haalde hij een tractor en trok te er uit. Ik heb de planten van 2 meter hoog terug gesnoeid tot op 40cm oid. En deze weer geplant. 2 van de 4 hebben dit zelfs overleefd. Ik ga er vanuit dat de 2 die niet overleefd hebben verdroogd zijn: Ik was 6 weken niet thuis en in de periode werd het mooi droog en zonnig. En deze twee stonden niet in de schaduw ingegraven. De andere 2 wel.

Een van de twee heb ik een paar weken geleden verplaatst; Als ik straks op een computer met mijn foto's zit zal ik wel een foto plaatsen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts