In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Taxus haag uitsteken 11 jaren 10 maanden geleden #10702

  • Eelco
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 164
  • Ontvangen bedankjes 13
Ik heb de mogelijkheid om 5 taxussen van redelijke leeftijd te redden van de vuilnisbelt, maar ik kan daar wel wat tips bij gebruiken. Het zal niet de ideale tijd zijn om ze uit te steken, maar het is niet anders. Ze zijn nu ruim 2m hoog, dus ik moet zo soweiso behoorlijk terugsnoeien, maar iemand een idee hoe ver? Waarschijnlijk iig zo veel mogelijk groen er aan laten zitten? En dan dacht ik met kluit en al in een grote pot met wat goed water doorlatende grond erbij en op een plekje in de schaduw zetten?

Kortom, ik heb wel wat ideeen maar het zijn schoten in het duister. Mochten jullie handige tips hebben; graag! Want het zou te gek zijn om deze te redden en er nog wat moois van te maken ook!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Taxus haag uitsteken 11 jaren 10 maanden geleden #10705

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
helemaal juist wat je van plan bent, dus zoveel mogelijk groen laten zitten, de wortels (proberen) zoveel mogelijk met rust laten,
in goed doorlatende grond zetten in een ruime kuip in halfdschaduw.
terug zagen tot je gewenste hoogte, dus dat hangt af van hoe JIJ de boom uiteindelijk wilt vormen.
Je kunt een taxus echt flink terug zagen, dus wees niet bang, zolang er maar genoeg groen onder de zaagwond blijft.
Sowieso de eerst komende 2 jaar NIETS aan doen behalve watergifft en voeding. Hij moet eerst goed herstellen en veel nieuw loof aanmaken voordat je aan een vormgeving kunt beginnen.
het zijn sterke rakker, dus ik denk dat ze alles wel zullen overleven, ook al is het wat laat in het seizoen om uit te graven.

succes
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Eelco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Taxus haag uitsteken 11 jaren 10 maanden geleden #10706

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Wat ik verder nog doe, is eerst het groen snoeien. Dan minimaal een weekje wachten. Dan kan de plant met de huidige wortels bijkomen van het snoeien (Ze verliezen toch altijd veel vocht door de wonden) en na een week, als het bloeden gestopt is pas verder gaan met uitgraven.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Eelco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Taxus haag uitsteken 11 jaren 10 maanden geleden #11021

  • Eelco
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 164
  • Ontvangen bedankjes 13
Nou het zware werk is gebeurt! Blaren op mn handen, maar dan heb je ook 4 flinke taxussen. Ik heb er voor zover mogelijk het groen aan laten zitten en zo veel mogelijk wortels meegenomen, al was dat vrij lastig doordat ze vrij dicht op elkaar stonden. Hier een aantal foto's van het uitsteken en oppotten.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: ChrisV

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Taxus haag uitsteken 11 jaren 10 maanden geleden #11022

  • Eelco
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 164
  • Ontvangen bedankjes 13
Oh en deze rode beuk kreeg ik er als bonus bij. Die stond (zoals ook aan de groei te zien) in een donkere hoek tegen de muur aan. Gelukkig heeft hij redelijk wat nieuw blad onderop de stam. Iemand een idee hoe dit verder aan te pakken?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Taxus haag uitsteken 11 jaren 10 maanden geleden #11023

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
*erg* mooi materiaal. Daar ga je in de toekomst mensen de ogen mee uitsteken. Mocht je het te veel taxussen vinden, dan hou ik me aanbevolen :D

Verder.. Taxussen licht, uit de zon niet in de wind zetten de komende 2 maanden en de komende twee jaar vol in de groei ouden alvorens te stijlen.

De beuk kan je in principe zonder veel problemen in de winter inkorten, bij mijn weten loopt een beuk weer goed uit; Zorg ervoor dat dit onafhankelijk nog even bevestigd wordt (Wat bij mij werkt hoeft niet bij iedereen te werken?). Kijk in de winter even op de stam of er knoppen vormen; Als er ergens knoppen zitten, kan je een paar cm erboven de stam inkorten.

Vervolgens helemaal van voren ag aan beginnen, waarschijnlijk een uitloper laten uitgroeien, een jaar of 2, 3, om mooie tapsheid te krijgen, en die terug snoeien & kroon vormen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Taxus haag uitsteken 11 jaren 10 maanden geleden #11026

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Nice work, Eelco,

vooral de meest linker taxus op foto 3 heeft veel potentieel mijns inziens.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Taxus haag uitsteken 11 jaren 10 maanden geleden #11029

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
op de eerste foto van de rode beuk zie ik 3 jonge uitlopers ik zou de middelste uit kiezen en vervolgens een stukie er boven schuin afzagen en dan gewoon lekker laten groeien meschien in de volle grond als dat een optie is gr bonsai1.2

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Taxus haag uitsteken 11 jaren 10 maanden geleden #11033

  • Paule
  • Paule's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 88
  • Ontvangen bedankjes 15
Staan mooie taxussen bij, absoluut.

Maar, de beuk vind ik toch wel de mooiste, leuk extraatje.
Iedereen doet er het zijne mee natuurlijk, maar ik zou deze in de volle grond zetten en volgende lente starten met eerst een marcot een CM of 10 onder de grote zijtakken aan de bovenkant van de boom (marcot met draadmethode voor de beuk). De stam lijkt op de foto overal even dik te zijn, dus samen met de uitschieters onderdaan heb je dan evt 2 bonsaiprojectjes. Marcot zou na max 3 maanden goed genoeg moeten zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Taxus haag uitsteken 11 jaren 9 maanden geleden #11129

  • Eelco
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 164
  • Ontvangen bedankjes 13
Bedankt voor de leuke reacties en tips!

Ik heb een mooi plekje voor de taxussen gevonden, waar ze iig de komende maanden maar misschien ook wel voor langer blijven staan.
Ik vond die linker op de 3e foto ook erg mooi, die knikjes in de grote stam zijn te gek. Wat wel wat jammer is, is dat er geen sterke nebari aanwezig is bij de meesten (wel bij de beuk :D).

@ Paule: Daar zat in ook al mee in gedachten, al ben ik nog niet bekend met de draadmethode. Heb geprobeerd een juniperus procumbens te marcotteren met de ringmethode (heet het geloof ik), maar dat was volledig mislukt... :(. Ik laat hem eerst in ieder geval goed aansterken en dan kijk ik in het begin van de lente wat er mogelijk is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts