In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

de moeite om te houden? 11 jaren 9 maanden geleden #10851

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
ik heb 2 boompjes waar ik geen raad mee weet. hoe langer ik ze heb hoe meer ik denk dat het nooit iets zal worden.

de eerste is een juniperus squamata met als probleem dat ie geen stamdikte heeft voor de hoeveelheid (rommelig) loof die er aan groeit. dus een volledig nieuwe styling nodig of weggeven is mijn idee.

de tweede is een ilex maar weet geen ondersoort. zou het een crenata zijn? die heeft een groter probleem. mijn enige oplossing zou zijn het volledig rechter gedeelte afkinppen en enkel met de meest linkse tak iets doen. windgestriemd of slanted maar ik zie het er niet meteen in.

iemand tips?
grts jeroen

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: de moeite om te houden? 11 jaren 9 maanden geleden #10852

  • Arjen
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 4
De eerste sowieso houden, anders heb ik nog wel een adres waar je hem naartoe mag sturen :P
Stamdikte krijgt hij echt nog wel, een boom moet groeien en er gaat een behoorlijke poos overheen voordat een boom echt een dikke en mooie stam heeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: de moeite om te houden? 11 jaren 9 maanden geleden #10853

  • Arjen
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 4
Trouwens; als je ze toch weg wilt doen, waarom gebruik je ze dan niet om op te oefenen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: de moeite om te houden? 11 jaren 9 maanden geleden #10857

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Een boom is nooit bij aankoop klaar, tenzij je van een bonsaimeester koopt, en zelfs die zal zeggen dat de boom niet af is.

Zoals al eerder aangegeven: Stamdikte kan je kweken. Hoe je dat doet, kan je bv hier lezen.

Als je niet het geduld hebt om 3+ jaar in het kweken van een stam te steken, dan kan je misschien beter helemaal niet aan de hobbie beginnen.. Het vormen van een boom wordt zowieso in de jaren gemeten, en niet in weken. Dus die juniperus zou ik niet weg doen, maar bv in de volle grond zetten en een beetje laten doorgroeien, goed snoeien om loof bij de stam te houden. Of je kan door de takken te plooien nog wat bereiken. Persoonlijk zou ik de stam een stuk dikker willen hebben.

De ilex is echt een kruipend struike, welke eigenlijk nooit dikker stammen maakt. Ik zou deze soort eigenlijk alleen in klein formaat houden, omdat het anders altijd een gesnoeide struik blijft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: de moeite om te houden? 11 jaren 9 maanden geleden #10863

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
juist juniperus gewoon een paar jaar in de volle grond z'n gang laten gaan dan komt het wel goed. Het heeft trouwens wel veel tijd nodig, maar het is maar net wat je uiteindelijk doel is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: de moeite om te houden? 11 jaren 9 maanden geleden #10864

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Voor mij is elke levende boom de moeite waard om te houden....
De volgende gebruiker (s) zei dank u: kevofski

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: de moeite om te houden? 11 jaren 9 maanden geleden #10866

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
de reden waarom ik de squamata zou wegdoen is plaatsgebrek. ik heb een tuin met weinig zonlicht en een moeder die klaagt over teveel (23). ik heb al een squamata die ik leuker vind (zie foto) en dacht een is genoeg doordat dit ook geen zo een goeie soort is voor bonsai. rommelig loof en sterft van binnenuit, zonder goeie snoei weliswaar.

ik heb eens van een wijze man gehoord, beter je tijd in iets steken waar je van overtuigt bent dat het later iets zal worden dan in een boompje die geen of weinig niveau zal halen.

natuurlijk is het een mooi boompje en moet je ze allen koesteren. maar er zit volgens mij een te groot verschil tussen stam en loof dat ik weggeven overweeg. natuurlijk een restyling kan daar verandering in brengen. dus dacht, ik kan het maar vragen. een cascade zou leuk zijn maar haalbaar weet ik niet...

natuurlijk wil ik niet slecht overkomen tegenover m'n bomen of jullie, ik ben gewoon zeer kritisch. nog altijd een beginner, waarschijnlek niet zo slim maar enfin. ^^

ps: ik heb wel geduld maar niet eindeloos veel. :D

thx for reply
grts jeroen

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by jeroen03.

Re: de moeite om te houden? 11 jaren 9 maanden geleden #10868

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Tsja,

Als je eigenlijk gewoon bevestiging wil dat het niets wordt: Het wordt niets. Maar besef dat de meeste top bonsai ook gewoon begonnen zijn als een takje met loof. Zo zou ook het plantje dat je de laatste post laat zien met wat jaren groei een mooie stam kunnen ontwikkelen, en hem geschikt maken voor bonsai.

Als je kant en klaar materiaal wil, dan moet je naar een bonsaikweker gaan, en daar startmateriaal kopen van 60+ euro. Krijg je een leuk struikje, waar al 3-6 jaar voorbereiding in zit. Kan je meteen aan het bedraden. En dan geen energie steken in de 3 jonge plantjes die je hier laat zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: de moeite om te houden? 11 jaren 9 maanden geleden #10870

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
je kunt hem ook heel klein maken.
ik heb hier topic van een stekje dat ook in cascade style is gevormd.
Ruimte gebrek is geen probleem, de basis van het potje is 3x3 cm.
www.bonsaiempire.nl/forum/vormingen/1077...ommunis-stekje#10858

WIL je er geen energie in steken, dan zou ik idd zeggen doe hem iemand cadeau die er wel iets van probeert te maken. Die wel van een uitdaging houdt.

En niemand hier is "slim", we leren allemaal constant weer iets nieuws en dat is ook het mooie van bonsai: het is nooit af en je leert steeds meer.

En ik ben het met LB eens:
Beter koop je een flinke stam bij een goede boomkweker, (liever dan tuincentrum)en je kunt meteen beginnen met vormen dmv bedrading.
Ondertussen kunnen je kleine stekjes enkele jaren doorgroeien.

En geduld hebben betekent dat je ergens op wacht.
Bij bonsai gaat het erom dat je in het moment bent.Je stelt wel een doel, een toekomstbeeld, maar je werkt NU om dat beeld te bereiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: de moeite om te houden? 11 jaren 9 maanden geleden #10876

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
als je hem echt niet wil, stuur hem dan maar naar mij.. heb nog geen juniperus en wil er wel een.. ik maak er wel wat van.. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts