In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

prunus cistena 11 jaren 9 maanden geleden #10899

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
ik heb in mijn tuin een prunus cistena staan die plaats zal moeten ruimen voor het nieuwe tuinhuis..
het is er een in struikvorm, dus alle vertakkingen komen van een stam die zo'n 5cm dik is en 10 cm hoog..
ik dacht dat dit misschien wel een leuke bloemende bezemvorm bonsai zou kunnen worden.. anders wordt ie misschien toch maar weggedaan..
als bonsai in een mooie pot kan ie dan tenminste toch nog de tuin nog mooi sieren..

vraag is.. kan deze nu nog opgepot worden indien ik geen ingreep aan de wortels doe en deze voorzichtg uitgraaf?

in welke soort grond zet ik deze dan? (best een jaartje in een gewone pot met zoveel mogelijk van de uitgegraven grond tot volgende lente, of meteen in een trainingsschaal met akadama? )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: prunus cistena 11 jaren 9 maanden geleden #10900

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ideaal is het zeker niet. Je zal zien dat het uitgraven zonder wortels te beschadigen niet mogelijk is. De wortels zullen meer dan een meter van de stam nog duidelijk zichtbaar zijn.

ik neem aan dat je de struik binnenkort kwijt moet?

Ik zou zo snel mogelijk de takken die niet nodig zijn wegknippen. Steek ook een cirker om de stam, zo groot als je de plant uit wilt graven. Laat dit een paar dagen, zodat de wonder kunnen stoppen met bloeden, en de plant wat kracht uit de overgebleven wortels kan halen alvorens de volgende stap te zetten. Daarna in een grote bak zetten, in de schaduw de eerste weken en niet laten uitdorgen (ook niet kletsnat houden overigens). Als de plant gezond is zie ik wel een goede overlevenskans. Niet ideaal, ook niet onmogelijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: prunus cistena 11 jaren 9 maanden geleden #10901

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
deze soort kom ik niet veel tegen als bonsai, maar er zal wel wat van te maken zijn hoop ik..

de uitgraving is dus een beetje als een yamadori?
beste dus om deze nadien pas (in de volgende lente) in een bonsaischaal te zetten..

niet kletsnat zal een beproeving zijn met dit weer.. hopelijk kan ik deze week een dak leggen op men "tuinhuis"..

de plant is wel gezond en heeft na een lentesnoei toch wel heel veel nieuwe scheuten gevormd.. het zal wel een werkje zijn om deze als mooie bezem te vormen, maar ik ga de uitdagingen niet uit de weg..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren