In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Re: nieuwe bomen aanschaffen en verpotten 11 jaren 10 maanden geleden #10998

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Wellicht het beste om hem alleen maar in een iets grotere pot zetten, en niet te veel aan de wortels rommelen. (Hoe wil je overigens aarde vervangen zonder de wortels te verstoren?)

Het zal wel goed gaan, maar als morgen de wolken vertrekken, en de zon er doorheen komt verlies je waarschijnlijk alle groeipunten.

{Oh, geen foto gezien, maar als het mijn boom was, dan zou deze waarschijnlijk gewoon de wortels gewassen krijgen en gesnoeid en in de volle grond in de schaduw komen te staan tot hij klaar is voor een schaal. Je kan niet lang genoeg wachten met de groeimogelijkheden beperken.}

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: nieuwe bomen aanschaffen en verpotten 11 jaren 10 maanden geleden #10999

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188

leatherback schreef : Het zal wel goed gaan, maar als morgen de wolken vertrekken, en de zon er doorheen komt verlies je waarschijnlijk alle groeipunten.


wolken vertrekken? zon? waar? :p

zal eens kijken morgen om deze op de meest schaduwrijke plaats in men tuin te zetten

maar staan Meidoorns normaal gezien niet liefst in de zon?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: nieuwe bomen aanschaffen en verpotten 11 jaren 10 maanden geleden #11003

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ja, normaal gesproken wel. Maar als de boom 1/4 van zijn wortels kwijt raakt, is een paar uur volle zon erg vervelend. Vandaar dat ze bij mij eerst in een hoek komen om de wortels op orde te brengen. Het jaar er op mag hij dan weer in de zon komen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: nieuwe bomen aanschaffen en verpotten 11 jaren 10 maanden geleden #11006

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
hierbij enkele foto's..

misschien onduidelijk, maar je kan misschien wat knoppen zien.. denk dat dit slapende knoppen zijn en hopelijk komen ze open van zodra de top eraf gaat..

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



onderste deel..
zou enkel de grotere rechtse tak willen overhouden als stam.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



voet van de boom.. zag hier wel wat in, en als ie goed uitloopt op het deel dat ik wil overhouden kan dit wel wat worden binnen een dikke 5 tot 10 jaar :p

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



zo staat ie er nu dus bij.. een dikke meter hoog met meeste groen bovenaan.. hopelijk kan ik een marcot zetten net onder de splitsing zodat ik van het bovenste deel een dubbelstam kan maken..

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: nieuwe bomen aanschaffen en verpotten 11 jaren 10 maanden geleden #11010

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hm.. Je marcot geef k minder kant. Ga even bij het tuincentrum navragen of zij kunnen nagaan waarom deze plant geent is. (De mooie wortelvoet is een entplek)

Stevig snoeien leidt eigenlijk altijd tot uitlopen op de stam bij deze soort.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: nieuwe bomen aanschaffen en verpotten 11 jaren 10 maanden geleden #11018

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
bedoel je met de entplek het feit dat er naast de knobbelige stom een deel glad is?

hier was redelijk wat was op ("gemorst" zal ik maar zeggen.. ) van een oude wonde waar de stam naar rechts opgaat..
ik denk gemorst aangezien er redelijk wat dat aan de bovenkant van onderliggende takken, maar niet helemaal rondom.. het zat gewoon op de stam zonder echt een tak te "beschermen" zoals je bij een ent zou verwachten..
blijkbaar gebruiken veel kwekerijen een soort was als wondpasta..

ik heb deze was eraf gehaald en er zaten geen wonden onder en ook is er geen duidelijke entplek te zien..

eveneens is lager op de stam (aan de achterkant, ter hoogte van die luchtwortels links) een kleine uitloper met enkele blaadjes en deze zijn identiek aan de rest van de boom.. daarom denk ik niet dat deze geent is, maar dat het zo lijkt doordat de bast die onder de was zat nog mooi glad is..


ik kan deze dus nu gerust inkorten en als gevolg zal deze dan uitlopen meer onderaan? zolang ik deze voor de rest dus verder met rust laat en in zen huidige pot laat, of kan je bij deze soort snoeien EN verpotten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by AlexW.

Re: nieuwe bomen aanschaffen en verpotten 11 jaren 10 maanden geleden #11031

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
nog een vraagje waar ik op internet niet meteen een antwoord vind..
aangezien Leatherback melde dat een marcot niet echt zou lukken..
is het mogelijk om deze bovenste takken met veel groen lager aan de boom aan te enten? misschien zelfs doormiddel van boor enten zodat deze meteen horizontaler staan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: nieuwe bomen aanschaffen en verpotten 11 jaren 10 maanden geleden #11037

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik zeg niet dat het niet lukt. Maar als de variant geent zit op een onderstam (Waar jij niet van overtuigd bent, en ik kan alleen naar een foto kijken!) dan is het verstandig eerst te kijken wat de reden voor de onderstam is. Aan de andere kant.. Je kan macotteren, en als het niets wordt, heb je altijd de onderste helft van de plant nog om mee verder te gaan..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: nieuwe bomen aanschaffen en verpotten 11 jaren 10 maanden geleden #11038

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
ik zal eens kijken dat ik morgen (als het misschien eindelijk eens even stopt met regenen) een foto kan nemen van dat kleine takje dat uit de onderstam komt..
de blaadjes aan dit takje zijn identiek dan de blaadjes boven wat de entplaats zou zijn.. daarom vermoed ik dat het geen ent is.. maar ik kan ook verkeerd zijn hoor.. jij weet hier meer van, dus zal trachten wat meer en betere foto's te nemen..

alle andere Meidoorns die er stonden waren duidelijk niet geent.. wel was bij allemaal de hoofdstam afgezaagd en waren het zijtakken die verder naar boven groeide.. ik vermoed dat ze dit doen om deze "klein" te houden en meer vertakkingen te forceren zodat ze meer als struik ontwikkelen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: nieuwe bomen aanschaffen en verpotten 11 jaren 10 maanden geleden #11040

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
weet al wat ik ga doen..

ga niet marcotteren maar ga de 2 "slappere" bovenste stengels proberen thread graften lager op de stam..

heb hier al info over gevonden en het is blijkbaar goed te doen bij Meidoorn..

morgen dus juist om wondpasta en dan boren maar..

midden zomer is blijkbaar ook een goeie periode aangezien er dan nog redelijke groei is en de wonden heel snel dichtgroeien, zodat het cambium snel aan elkaar groeit..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts