In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

bedraden 11 jaren 9 maanden geleden #11154

  • empero
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 11
  • Ontvangen bedankjes 0
in de bijlage enkele foto's van mijn bonsaiboompje. Hij heeft al een mooie vorm, vind ik zelf dan, ik zie dan ook niet in of bedraden ooit nog nodig zou zijn? Ik heb er ook absoluut geen ervaring mee. Is het bedraden enkel nodig om de bonsai een bepaalde vorm te doen aannemen, of ook om de huidige vorm te kunnen behouden?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by empero.

Re: bedraden 11 jaren 9 maanden geleden #11156

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
je kan altijd de zijtakken bedraden en zo al die toefjes groen mooi op een horizontaal niveau brengen, maw er mooie plateautjes van maken..
google maar eens wat afbeeldingen van jouw soort boom en kijk naar de gevorderde exemplaren, naar hoe die hun opbouw eruitziet qua loof..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: bedraden 11 jaren 9 maanden geleden #11157

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
In principe is bedraden bestemd voor beide.
Ten eerste om de takken een bepaalde richting op te dwingen en daarnaast om in die stand te blijven.
Wanneer de tak de gewenste positie heeft aangenomen word het draad verwijderd.
Maar planten groeien naar het licht en dat is meestal omhoog dus zal het het van tijd tot tijd nodig zijn om opnieuw de tak te bedraden en terug te zetten in de gewenste positie.
Jou boompje ziet er prima uit dus ik zou hem gewoon lekker laten groeien, een beetje bijsnoeien af en toe en tegen de tijd dat ie echt z'n vorm gaat verliezen beginnen met bedraden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: bedraden 11 jaren 9 maanden geleden #11159

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
mee eens wat Chris schrijft.
Voor jouw boom zou ik voor nu enkel door snoeien gaan vormen.
Mocht na een aantal de vorm er echt uitgaan, dan zou je eventueel enkele takken in positie kunnen bedraden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: bedraden 11 jaren 9 maanden geleden #11167

  • empero
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 11
  • Ontvangen bedankjes 0
ok, bedankt voor de reacties!

ik veronderstel dat je bedoelde: als de vorm er na een "aantal jaar" uitgaat?

iets anders dat ik heb opgemerkt, is dat nieuwe scheutjes altijd op dezelfde plaatsen terugkomen en daarentegen op andere plaatsen geen blaadjes teruggroeien. Dus de boom blijft goed groeien, enkel bepaalde plaatsen laten het afweten. Heb hem al een aantal keer omgedraaid, kwestie van overal evenveel licht te krijgen, maar voorlopig zonder resultaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: bedraden 11 jaren 9 maanden geleden #11171

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
om op nieuwe plekken scheuten te krijgen, moet je een plant meestal heel drastisch snoeien, zeg, op alle plekken 50% van de taklengte verwijderen. Echter, dit is iets om te doen als je boom gezond is, en je enig inzicht hebt wat je wilt proberen te bereiken met je boom (Je kan bv besluitn dat je boom compleet anders moet worden, als je dan de top er uit haal, dan kan zomaar de onderkant weer gaan uitlopen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: bedraden 11 jaren 9 maanden geleden #11172

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
je boom heeft een zeer mooie wortelvoet empero, althans wat ik kan zien toch.
juist je kan deze ulmus vormen door snoei maar ik zou toch proberen om die twee linkertakken mooier te buigen. nu zijn ze een doorn in het oog voor je boom vind ik dan. doe dit natuurlijk enkel door bedraden met juiste draad of met spandraden.
een boom met een zeer gebogen stam verdient gebogen takken. rechte takken passen hier niet bij. natuurlijk geen te rare bochten maken, een hangende tak lijkt me mooi .
ook zou ik de top nog in twee splitsen, dus een beetje uitdunnen. heeft een ietwat zware top. anders zeer mooie ulmus.

grts jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: bedraden 11 jaren 9 maanden geleden #11174

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Ehh ik betwijfel of het een ulmus is aangezien het blad vrij groot is in vergelijking met de ulmus die zo verkocht worden.
Ziet er van een afstandje meer uit als een sagerethia theezans of ligustrum.
Heb je misschien een close up van de blaadjes en stam? (met meer licht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: bedraden 11 jaren 9 maanden geleden #11175

  • empero
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 11
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb niet direct een close up bij de hand, maar het is een sagerethia theezans, was ik vergeten te vermelden eerder ^^

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

blad uitval 11 jaren 8 maanden geleden #12018

  • empero
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 11
  • Ontvangen bedankjes 0
Mijn sagaretia is sinds een week of 2 al zijn blaadjes aan het verliezen.. Eerst waren dit vooral de onderste takken, dus maakte ik me er geen zorgen over, maar nu zijn al de takken kaal aan het worden.. De blaadjes worden niet altijd bruin, maar worden gewoon droog en vallen af, zelfs blaadjes die nog niet droog zijn geworden, vallen de laatste dagen af..

Ik weet niet direct wat de oorzaak zou kunnen zijn. Hij staat steeds op dezelfde plaats, krijgt 's avonds zonlicht, de kamer wordt dagelijks verlucht (mss problemen door het lichte briesje die hierdoor veroorzaakt wordt?), ik bewater als de grond licht droog - licht vochtig voelt (misschien de grond echt volledig droog laten worden dan?)Hij had een paar weken geleden last van bladluizen, maar dat is ondertussen volledig van de baan.

Iemand die mij kan helpen? want ik zou toch niet willen dat hij naar de bonsaihemel gaat.. :s

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren