In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

beginner 11 jaren 9 maanden geleden #11287

  • niels91
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
sinds kort ben ik helemaal in de ban van de bonsai cultuur, met als gevolg dat ik zelf ook een paar plantjes wil gaan vormen. ik heb al veel gelezen maar omdat ik nog steeds een leek ben zit ik nog met een paar vragen.

onlangs heb ik uit spanje een "pakket(4,5eur)" gekocht met daarin 7 saadjes, een bakje en een zakje met "aarde". als ik de instructies moet volgen zou ik de saadjes 24u in louw water moeten laten weken vervolgens 1cm diep zaaien, het bij geleverd dekseltje op het potje zetten, aarde vochtig houden en wachten tot de scheuten het dekseltje bereikt hebben, daarna verpotten.
(op het doosje stond amazonik(merk) bonsai granados)

kan ik hier iets van verwachten? of kan ik mijn tijd beter aan andere boom besteden?


omdat je nogal veel geduld moet hebben als je begint vanuit een zaadje had ik ook graag hier in het bos opzoek gegaan naar mogelijke boompjes. nu is mijn vraag, is het mogelijk om een bestaand boompje met een mooie stam op ongeveer 25cm af te zagen en vervolgens thuis te potten? en zo verder te werken aan een mooie bonsai boom? hoe zit het dan met de wortel, waarop letten bij het afzagen enz. ?


alvast bedankt voor de reacties en hopelijk leuke tips.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: beginner 11 jaren 9 maanden geleden #11288

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
als je een boompje uit het bos wil halen moet je zeker toelating vragen aan de boswachter.. best ook dat je niet alles in 1 keer doet dan en je boompje ietwat voorbereidt op de verhuis..
ook doe je dit best in de lente..

ivm het zaad.. staat er ook iets precieser op welke soort boom het is.. bonsai bestaat namelijk nie als boomsoort ;)
zaaien doe je ook best in het voorjaar.. nu is het al wat laat denk ik.. mijn zaailingen zijn er door de warmte allemaal aan..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: beginner 11 jaren 9 maanden geleden #11297

  • niels91
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
buiten wat ik vernoemd heb staat er niet veel meer op het doosje, ook niet op het bijgeleverd papier. het zaad is van een granado. dit is het doosje

wat betreft het boompje uit een bos. hoe kan ik dit in de lente het best afgezagen? en wat eenmaal in de pot?

zijn er misschien voorbeelden van een forumlid?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: beginner 11 jaren 9 maanden geleden #11301

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Het is dus een granaatappel oftewel punica granatum.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Re: beginner 11 jaren 9 maanden geleden #11379

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
"een boompje in het bos afzagen en oppotten.."

Kan het? Als je weet wat je doet, ja dan kan het. echter, het is nie zo dat je even met een scheo het bos in loopt. Je zal moeten zorgen dat de boom nieuwe jonge wortels in de buurt van de stam maakt, door deze rond te steken, en te voorzien van een vochthoudende laag. Echter, voor je dat doet, kan je beter eerst bij een tuincentrum een struikje kopen, welke al een kleine kluit heeft, en een paar jaar ervaring op te doen. Anders is succes nagenoeg onmogelijk, en sterfte van een boom welke wellicht al 15, 20 jaar oud is gegarandeerd..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: beginner 11 jaren 9 maanden geleden #11388

  • niels91
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
ik heb in de tuin nog een boompje gevonden, dat 2 jaar geleden gestekt is geweest.






wat vinden jullie hiervan? is het nog mogelijk dat deze en dikkere stam krijgt door eventueel in de volle grond te zetten? doordat de top ooit al is weg geknipt geweest.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: beginner 11 jaren 9 maanden geleden #11389

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
De plant die je daar te pakken hebt, is een 'gewone' esdoorn, welke niet echt geschikt is voor bonsai. De bladeren van deze plant zijn lastig kleiner te krijgen, en je moet daarom een monster van een boom kweken om een beetje overtuigende bonsai te maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: beginner 11 jaren 9 maanden geleden #11390

  • mighty mouse
  • mighty mouse's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 314
  • Ontvangen bedankjes 78



klopt,moet je al een grote voor hebben want klein trekken ze op niet veel...de grote kan je ongeveer afleiden want hij staat op een slee...

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: beginner 11 jaren 9 maanden geleden #11391

  • Arjen
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 4
Hoe zit het eigenlijk met de veld esdoorn? (ook wel spaanse aak)
Die heeft van zichzelf al kleinere bladeren toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Arjen.

Re: beginner 11 jaren 9 maanden geleden #11393

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Acer campestre, veld esdoorn is prima te doen voor bonsai. Google maar en je ziet fantastische exemplaren. Heb er zelf ook een, maar die staat nu 2 jaar in volle grond om aan te dikken en sterken. Daardoor heeft ie nu wel groter blad, maar dat in nu ook nodig en komt bladverkleining later aan de orde. Ze reageren daar idd goed op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren