In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Rode Beuk 11 jaren 9 maanden geleden #11404

  • Arjen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 4
Zoals jullie in dit topic hebben kunnen lezen heb ik ongeveer 4 weken geleden een rode beuk aangeschaft.

Bij deze een nieuw topic over dit project, en uiteraard even een update.

Welk soort rode beuk dit is, weet ik momenteel niet precies, is er dus iemand die dit misschien wel kan zien?
Zelf dacht ik aan de Fagus sylvatica Rohanii, aangezien de bladeren soms ook een groen/bruine kleur hebben.

Toen ik de boom gekocht had waren de bladeren groen en zag de boom er eigenlijk erg ongezond uit, hij had een poos geen zonlicht gehad en veel bladeren waren beschadigt.
Op de bijgevoegde foto's kunnen jullie zien dat de boom er inmiddels stukken beter uit ziet. (de bladeren waren er bij aanschaf dus al zo slecht aan toe)

De slechte bladeren heb ik uiteraard wel laten zitten, dezen worden vanzelf wel vervangen door nieuwe bladeren.

Inmiddels zitten er zo'n 10 knoppen op de stam welke niet kunnen wachten om uit te komen, en ik zelf kan dat eigenlijk ook niet :P

Verder ben ik erg tevreden met de tip van Dea.
Zoals op de foto te zien is, is de wond onder het aluminium folie erg mooi aan het helen. (de randen staan al mooi bol en drukken het folie omhoog).
Persoonlijk vind ik het grootste voordeel van aluminium folie dat de boom volledig zijn eigen stoffen gebruikt, op het folie na dan.

Ook op het gebogen takje bij het aluminium folie zitten inmiddels twee knoppen welke op springen staan.

Hier alvast weer even een vraag:

Kan ik de takken die nu aan de stam zitten laten zitten? Of valt het erg op dat dit oudere takken zijn?

Mocht het mooier zijn om ze te verwijderen, dan doe ik dit uiteraard pas volgend jaar wanneer de nieuwe takken gezond en gehard zijn.

Ook heb ik al een mooie grote Bonsai schaal gekregen.
Laatst ben ik via marktplaats een leuke advertentie tegen gekomen met bonsai schalen voor €2,50 per stuk.
Toen ik aangaf dat ik opzoek ben naar een grote schaal voor mijn beuk, kwam de verkoper aanzetten met een grote betonnen schaal welke ik zo mee mocht nemen.
De schaal moet even opnieuw geverfd worden, maar volgens mij is hij erg geschikt.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Arjen.

Re: Rode Beuk 11 jaren 9 maanden geleden #11408

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
deze soort komt beter over een met de kleuren en de blad vorm de soort die jij aangaf had meer punten op het blad fagus sylvatica atropunicea of meschien deze fagus sylvatica red obelisk even kijken wat de rest zal zeggen gr bonsai1.2 ;) :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Rode Beuk 11 jaren 9 maanden geleden #11417

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Arjen schreef : Kan ik de takken die nu aan de stam zitten laten zitten? Of valt het erg op dat dit oudere takken zijn?


Het is een beetje de vraag wat je wilt voor deze plant. Als je gewoon tapsheid wilt dan is het handig om zoveel mogelijk takken te behouden. Je zal dan de takken die er nu zitten uit kunnen laten groeien, en over een jaar of 2 weghalen.

Als je nu wilt beginnen met het vormen van de kroon kan je de ondersta behouden, en inkorten. Voor zover ik kan zien zijn dit geen oude takken. Hooguit 2 jaar oid. Bij takken gata het er om dat ze naar boventoe dunner en korter worden, en takken zijn normaal gesproken niet dikker dan 1/3 van de stam op de hoogte waar ze ontspruiten.

Hofdtakken kunnen makkelijk 3 jaar kosten om te vormen, dus ze nu helemaal weghalen is zonde.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Rode Beuk 11 jaren 9 maanden geleden #11419

  • Arjen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 4

leatherback schreef :

Arjen schreef : Kan ik de takken die nu aan de stam zitten laten zitten? Of valt het erg op dat dit oudere takken zijn?


Het is een beetje de vraag wat je wilt voor deze plant. Als je gewoon tapsheid wilt dan is het handig om zoveel mogelijk takken te behouden. Je zal dan de takken die er nu zitten uit kunnen laten groeien, en over een jaar of 2 weghalen.

Als je nu wilt beginnen met het vormen van de kroon kan je de ondersta behouden, en inkorten. Voor zover ik kan zien zijn dit geen oude takken. Hooguit 2 jaar oid. Bij takken gata het er om dat ze naar boventoe dunner en korter worden, en takken zijn normaal gesproken niet dikker dan 1/3 van de stam op de hoogte waar ze ontspruiten.

Hofdtakken kunnen makkelijk 3 jaar kosten om te vormen, dus ze nu helemaal weghalen is zonde.



Op dit moment zijn het inderdaad geen oude takken, wat ik meer bedoelde is of je het verschil na 20 jaar ziet?
De takken zijn verder ook niet raar gevormd, dus ik laat ze voorlopig sowieso zitten.
Is het haalbaar voor deze boom om voor een kam-stijl te gaan? Zelf vind ik dat wel het mooiste bij een beuk.

Nouja, voorlopig laat ik hem even lekker doorgroeien, misschien dat ik de huidige takken alvast een beetje kan gaan vormen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Rode Beuk 11 jaren 9 maanden geleden #11425

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
You're welcome on the tip!
Heb er zelf ook goede ervaringen mee.

Leuk projectie van je om te volgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Rode Beuk 11 jaren 9 maanden geleden #11440

  • Arjen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 4
Momenteel probeer ik het ook op mijn Acer, als het daar op ook een succes is ga ik denk ik niets anders meer gebruiken :P

Ik heb momenteel aardig wat boompjes staan, maar ik denk dat dit toch wel mijn mooiste is ook al lijkt het momenteel nog nergens op.
Net zoals de Eik is een Beuk echt een boom met een eigen karakter en daar hou ik van.

Misschien leuk om te weten, hier de bomen die ik momenteel heb staan:

5x een Noorse Den (een echte Noorse want ze komen letterlijk uit Noorwegen :P)
2x een Hazelaar (eentje welke erg mooi gevormd is, deze heb ik uit het bos gehaald en groeide over de grond)
1x Acer Palmatum Sango Kaku
3x Zomer Eik
1x Berk (welke kleur is momenteel nog afwachten)
2x Veld Esdoorn (ook wel Spaanse Aak)
1x Citrus fortunella Calamondin (hier ben ik zelf ook erg blij mee, in de aanbieding gekocht)
1x Carmona (dit is een beetje mijn oefen boom, hier heb ik inmiddels dood hout aan gemaakt in de top nadat ik heb geoefend op een stuk afgezaagd hout van mijn beuk)

4x stekjes van een Ficus soort
2x stekjes van een Conifeer

Wat de stekjes gaan doen is uiteraard nog niet bekent :P
Mijn Waterwilg is helaas overleden omdat hij teveel in de wind heeft gestaan.

Zodra ik verder ga met deze projecten zal ik ook voor deze bomen een topic starten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Arjen.

Re: Rode Beuk 11 jaren 9 maanden geleden #11442

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

Arjen schreef : 1x Berk (welke kleur is momenteel nog afwachten)


wat bedoel je hiermee??
in welke kleuren ben je dan berken tegengekomen ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Rode Beuk 11 jaren 9 maanden geleden #11443

  • Arjen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 4
Het zijn zaailingen uit een oude plantenbak, ik kan nu dus nog niet zien of ze wit gaan worden, zilver of bruin etc :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Rode Beuk 11 jaren 9 maanden geleden #11445

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
oke,
ik ken alleen de witte, dat wil zeggen, berken met witte bast (tenminste als ze minimaal 10 jaar oud zijn, dan wordt de eerst bruine bast, wit)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Rode Beuk 11 jaren 9 maanden geleden #11447

  • Arjen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 4
Aaah op die manier, en de hoeveelheid zonlicht bepaald dan HOE wit ze worden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts