In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Re: Rode Beuk 11 jaren 9 maanden geleden #11463

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

leatherback schreef : Als je hem wilt afzagen zou ik wachten tot late winter.


Klopt wat LB zegt, een deel zal afsterven en kan met een dremel bewerkt worden.
maar als je dus vanaf het begin een schuine snee maakt, dan is dat niet nodig.
In de late winter kun idd hem verder afzagen, maar persoonlijk zou ik dit ietsje later doen, zo in het vroege voorjaar of zelfs late voorjaar. Dan is de sapstroom namelijk redelijk op gang en heelt je wond dus sneller doordat er meer en sneller callus aangemaakt wordt.
In de winter duurt dit dus wat langer, maar het kan wel, echter wel heel goed de wond afdekken dan. Desnoods eerst wondpasta en daarna de folie erover heen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Rode Beuk 11 jaren 9 maanden geleden #11471

  • Arjen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 4
Hieruit begrijp ik dat de late winter het snelst is, maar dat het late voorjaar het beste is?

Als ik het nu zou doen gaan er erg veel knoppen verloren, maar dat houd automatisch wel in dat de boom energie en wortels overheeft om de wond te helen, of zit ik hier helemaal naast?
Of is het hier gewoon echt te laat voor en wordt in dit geval de wond gewoon niet mooi?

Ik heb het geduld wel hoor, daar niet van, maar ik wil er graag wat van leren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Rode Beuk 11 jaren 9 maanden geleden #11472

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Met de juiste nazorg kan je nagenoeg elke handeling gedurende het hele jaar uitvoeren (Op soort-specifieke uitzonderingen, zoals kaarsen verwijderen bij dennen na dan he!) zonder dat je een dod boom overhoudt. Maar jouw beuk was in slechte gezondheid toen je hem kocht. Je kan het beste dit soort dingen doen als de boom gezond is, of in rust. Nu heb je de stam al een keer afgezaagd. Dat is een tik voor de plant (De boom verliest vocht, moet sapstromen omleggen en nieuw blad aanmaken). Als je dat nu weer doet, geef je de boom weer een tik. De boom lijkt het nu prima te doen, dus overleven zal de plant het wel. De wond zal in alle gevallen ongeveel gelijk helen. In het ene geval wat sneller dan in het andere geval.

Nu zit je in de mid-zomer pauze; Waarschijnlijk groeit de boom nu nauwelijks. Mocht de tweede groei al wel zijn gekomen dan kan je het beter niet doen. Is de boom niet actief aan het groeien, dan kan je ook nu een snoei overwegen.

Doe je het in de late winter, dan heeft de boom tijd om nieuwe knoppen aan te leggen / slapende knoppen 'te wekken' zodat je in het vroege voorjaar maximale groei krijgt op de lager gelegen delen. Doe je het in het late voorjaar dan heelt de wond sneller, maar heb je een vertraging op de nieuwe uitloop (Immers: De boom heeft al veel energie aan de bovendelen van de kroon uitgegeven, welke je dan weg haalt).

Het is een keuze, en de keuze is aan jou :D Hou er wel rekening mee dat een schuine snede veel meer verlies van vocht tot gevolg heeft als een rechte snede. Ik weet dat er profi artiesten zijn die daarom altijd recht afzagen, en pas als de toptake goed gegroeid is, de dode stukken weg halen (Welke je goed kan zien aangezien de bast verkleurd / afsterft)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Rode Beuk 11 jaren 9 maanden geleden #11473

  • Arjen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 4
Hm, ik heb het idee dat mijn boom zijn tweede groei gaat krijgen nadat de knoppen zijn uitgekomen, of vergis ik mij hier in?
Aangezien de knoppen momenteel op springen staan en sommigen al bijna uitkomen, denk ik dat de boom zelf momenteel niet veel groeit.

Hoe vaker ik jullie berichten lees en hoe vaker ik de boom bekijk, hoe meer ik eigenlijk begin te neigen naar een airlayer.

Zo heb ik een grotere slagingskans en houd ik er, wanneer alles goed gaat, twee bomen aan over met beide een mooie stam.
Zelf zou ik dan gaan voor een airlayer onder de tweede tak, in dat geval snoei ik de tweede tak weg zodat ik onderaan de stam een mooie Nebari kan maken.

Jullie voelen hem waarschijnlijk al aankomen; wat is de beste periode voor een airlayer? Ik vermoed dat dit niet het hele seizoen door kan, of dat ik hem op zijn minst niet meer op tijd winterhard krijg.

In dat geval kan ik trouwens de huidige wond ook behouden.
Wanneer ik de nieuwe boom na de airlayer een beetje schuin in de grond zet, is de wond ook gelijk schuin.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Arjen.

Re: Rode Beuk 11 jaren 9 maanden geleden #11476

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
marcotteren (airlayer) doe je nadat de eerste takken uitgeschoten zijn, en de bladeren 'verharden', dus niet meer dat frisgroene jonge blad uiterlijk hebben. Meestal zo ond midden juni. Slaging is daar zeker niet gegarandeerd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Rode Beuk 11 jaren 9 maanden geleden #11477

  • Arjen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 4

leatherback schreef : marcotteren (airlayer) doe je nadat de eerste takken uitgeschoten zijn, en de bladeren 'verharden', dus niet meer dat frisgroene jonge blad uiterlijk hebben. Meestal zo ond midden juni. Slaging is daar zeker niet gegarandeerd


Duidelijk, dan ga ik er nog even goed over na denken :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Rode Beuk 11 jaren 9 maanden geleden #11573

  • Arjen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 4
Nog even een vraag;

Zoals jullie weten zijn de knoppen van mijn beuk momenteel aan het uitkomen.
Is het nou voor de boom en de nieuwe bladeren het beste om hem in de schaduw te zetten, of kan de boom ook in de zon staan? Of moet ik de boom bijvoorbeeld een bepaald aantal uren in de zon zetten, en daarna weer een bepaald aantal uren in de schaduw? Ook zou ik dan graag willen weten waarom hij het beste in de schaduw of in de zon kan staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Rode Beuk 11 jaren 9 maanden geleden #11592

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Als de beuk gewoon gezond is kan hij in principe de hele dag in de zon staan. hou er wel rekening mee dat dat veel water verbruik oplevert bij de boom. Een beuk begint zijn leven als ondergroeiplant, en kan dus ook met wat minder zon toe, maar ideaal is het niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren