In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Hazelaar 11 jaren 9 maanden geleden #11485

  • Arjen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 4
Allereerst: mijn excuses voor de kwaliteit van de foto's, ze zijn met de telefoon gemaakt en het is wat schemerig op moment.

In ieder geval: ik wilde eerst wachten met een topic over deze boom totdat er meer groen aan de boom zat, echter heb ik vooral moeite met het bepalen van de stijl van de boom.

Mijn vriendin kwam met het idee om hem op een rots te plaatsen.
Op zich vond ik dit geen gek idee, maar is dit mooi bij een hazelaar?
Zelf vind ik dat de boom de vorm maar vooral de wortels er wel voor heeft.
Maarja, welke vorm geef ik dan de rest van de boom?

Misschien Semi cascade? Of wat ik in een ander topic zag: Windgestriemd?


Verder nog even wat uitleg over de boom zelf:
Ik heb de boom eigenlijk een beetje uit het bos gered, de boom was er namelijk erg slecht aan toe omdat hij de grasmaaier over zich heen heeft gehad. (of een stel tuig die de boom gesloopt heeft)
De boom groeide letterlijk over de grond heen, daarom heb ik de boom vastgebonden aan onze schutting zodat ik de boom overeind kon helpen.
Misschien had ik beter over het materiaal hiervoor na moeten denken, want het hennep touw snijd nogal, vooral wanneer je maar 1 draadje gebruikt...
Mocht het touw echt in de boom gaan snijden dan valt de schade volgens mij wel mee, aangezien dit dan aan het randje van de top zit.

Verder begint de boom net een beetje uit te lopen zoals jullie zien op de foto's.
Aan die gekke lange spriet aan de zijkant zitten al mooie, grote maar vooral gezonde bladeren, welke ik uiteraard nog een poos laat zitten zodat de boom nog mooi even van het "zonnetje" mee kan snoepen.
Aan de voet van de boom, zo'n beetje op de wortels, zitten momenteel 2 nieuwe knoppen welke nu aan het uitkomen zijn.
Ook zit er nog een nieuwe knop onder het punt waar die gekke lange spriet groeit.

Zelf ben ik ook erg tevreden over de wortels, ze zijn al lekker lang, dik en hard (euhm... ja... het is toch echt zo :P) en zitten ook zeker niet op een verkeerde plek.

Wat ik natuurlijk wel jammer vind is dat de grootste nieuwe knoppen bij de wortel zitten, maar dit zal in de toekomst nog wel veranderen.

Verder zou ik graag jullie mening willen horen over de boom, en welke stijl ik de boom eventueel zou kunnen of misschien zelfs zou moeten geven.

Ohja de boom staat momenteel in gewone potgrond omdat ik de boom z.s.m. wilde plaatsen in een pot (ik had op dat moment geen ruimte in mijn "Bonsai" tuintje).
Echter dek ik deze grond momenteel erg veel af zodat het regenwater beperkt wordt.
Dit heb ik overigens ook met mijn beuk en mini sinaasappel gedaan.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hazelaar 11 jaren 9 maanden geleden #11486

  • Paule
  • Paule's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 88
  • Ontvangen bedankjes 15
Mooie stam en nebari.
Die windgestriemde is mijn poging om iets moois te doen met de hazelaar.
Eerst ging ik ook voor semicascade maar alle takken die te ver doorgangen worden steeds afgestoten helaas. Er vormen dan nieuwe knoppen op en dichtbij de stam en de rest stopt ermee ook als ik alle nieuwe knoppen steeds verwijderde. Twee jaar geleden stond mijn boompje midden in de zomer zelfs helemaal zonder blad en moest ik hem wel laten doen waar ie zin in had helaas omstandigheden te laten overleven.
Mijn idee met jouw boom zou zijn om inderdaad windgestriemd te proberen met de stam ook schuin in de grond. Wel zou ik de knoppen die van onderuit komen weghalen als mogelijk. Een hazelaar is meer een struik die allemaal lange takken vanuit het centrum omhoog schiet en daarmee de groei van de eerste stam remt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hazelaar 11 jaren 9 maanden geleden #11488

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
bij mijn ouders in de tuin staat een 25 jaar oude hazalaar en daar is geen tak op die meer dan 2cm recht loopt.. die kronkelt vanaf de wortelvoet echt alle kanten op.. als ze die ooit wegdoen sla ik die aan.. hij is zo'n 1m³ groot..

ben benieuwd hoe de jouwe eruit zal zien als ie wat uitgelopen is..
je kan heb steeds op een rots zetten.. lijkt me een goeie om het eens op te proberen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hazelaar 11 jaren 9 maanden geleden #11497

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
alex, je ouders hebben waarschijnlijk zo'n kronkelhazelaar. een "gewone" hazelaar heeft rechte takken.

arjen,
goed materiaal. over rots zou een goede optie zijn, ook omdat je vrij lange oppervlakte wortels hebt, die je over de steen kunt plaatsen.
Windgestriemd is echt een vd moeilijkste stijlen om realistisch over te laten komen. Ze komen relatief ook weinig voor in de natuur en ook als bonsai zie je ze weinig. Het is uiteraard wel een optie, alleen voor een hazelaar is dit ook niet een veelvoorkomende stijl in de natuur. Uiteraard hoef je je niet aan de natuur en bonsai regels te houden.
Persoonlijk zou ik voor een bezemstijl (hokidachi) gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hazelaar 11 jaren 9 maanden geleden #11509

  • Arjen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 4
Ik vergeet te vertellen dat de wortels nog veel langer zijn onder de grond, ik heb ze bijna in de pot moeten vouwen :P
Ik moet er ook nog even bij zeggen dat ik de boom al ongeveer 6 weken zo heb staan.

Ik heb nog wat voorbeelden op internet gezocht, en ik denk dat ik toch voor het idee van Dea ga.
Dus op een rots in bezem stijl.

@Paule
Ik vind het toch vreemd dat jouw boom het zo slecht deed, die van mij gaat namelijk als een trein en de bladeren zien er lekker gezond uit.
Wat heb je precies met de boom gedaan nadat hij zo moeilijk begon te doen?

@AlexW
Je kan natuurlijk een koffertje met geld voor de neus van je ouders schuiven... :P
Zelf ben ik ook erg benieuwd wat dit gaat worden, ik zal alvast beginnen met het zoeken van een goeie rots, daar heb ik namelijk mooi lang de tijd voor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hazelaar 11 jaren 9 maanden geleden #11523

  • Paule
  • Paule's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 88
  • Ontvangen bedankjes 15
Hoi Arjen,

Alle takken die ik te ver naar beneden boog (dit ging uiteraard geleidelijk) die kregen bladuitval. De takken waren dan minmaal halverwege de stam of lager.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hazelaar 11 jaren 9 maanden geleden #11526

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188

Arjen schreef : Je kan natuurlijk een koffertje met geld voor de neus van je ouders schuiven... :P
Zelf ben ik ook erg benieuwd wat dit gaat worden, ik zal alvast beginnen met het zoeken van een goeie rots, daar heb ik namelijk mooi lang de tijd voor.


als ik al een koffertje vol geld zou hebben zou het zeker niet naar een tuinplant van mijn ouders gaan.. zou er dan eerder eens mee bij Noelanders gaan :p :p

in september ga ik een weekje naar de ardennen, ben benieuwd hoe mij vrouwtje zal reageren als ik her en der stukken rots verzamel.. :p
als ik al niet ineens ergens een den in de wagen prop :lol: :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hazelaar 11 jaren 9 maanden geleden #11534

  • Arjen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 4

AlexW schreef :

Arjen schreef : Je kan natuurlijk een koffertje met geld voor de neus van je ouders schuiven... :P
Zelf ben ik ook erg benieuwd wat dit gaat worden, ik zal alvast beginnen met het zoeken van een goeie rots, daar heb ik namelijk mooi lang de tijd voor.


als ik al een koffertje vol geld zou hebben zou het zeker niet naar een tuinplant van mijn ouders gaan.. zou er dan eerder eens mee bij Noelanders gaan :p :p

in september ga ik een weekje naar de ardennen, ben benieuwd hoe mij vrouwtje zal reageren als ik her en der stukken rots verzamel.. :p
als ik al niet ineens ergens een den in de wagen prop :lol: :lol:



Hahaha ja ok, daar heb je wel een punt...
Nouja, misschien kan je je ouders ook gewoon even lief aankijken :P

En tsja, vrouwen en vriendinnen... ik ken het :P Ik hoef maar naar een boompje te kijken of het is al: heb je er nu niet een keer genoeg? Of moet je niet eentje weg doen als je deze zo graag wil hebben...? :P (weg als in terug planten trouwens :P) Misschien aan de ene kant maar beter ook, anders zou de tuin nu wel zo'n beetje vol staan denk ik :P

@Paule
Waarschijnlijk heeft je boom toen gedacht dat die bladeren overbodig waren geworden omdat daar minder zonlicht terecht kwam.
Als je ze op de juiste manier buigt lijkt het me sterk dat de bladeren alleen loslaten omdat je de takken gebogen hebt.
Misschien kan je de pot de volgende keer wat hoger neerzetten, zodat er bij die bladeren meer licht komt?

Ik ben trouwens zelf een beginner, dus ik kan er ook helemaal naast zitten hoor :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hazelaar 11 jaren 9 maanden geleden #11535

  • Paule
  • Paule's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 88
  • Ontvangen bedankjes 15
Het leek mij hetzelfde als van een gewone wilg een treurwilg proberen te maken. Dat lukt ook niet. Heb ik al een keer geprobeerd met een Chinese wilg op stam, er stierven gewoon stukken tak af die te ver naar beneden bogen. Ik denk dat de plant als die het treurgen niet heeft er gewoon niet aan mee wil werken. Maar misschien hebben de experts andere kijk op dit.
Het licht was niet het probleem, heeft een goede plek op het zuiden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hazelaar 11 jaren 9 maanden geleden #11554

  • Arjen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 4

Paule schreef : Het leek mij hetzelfde als van een gewone wilg een treurwilg proberen te maken. Dat lukt ook niet. Heb ik al een keer geprobeerd met een Chinese wilg op stam, er stierven gewoon stukken tak af die te ver naar beneden bogen. Ik denk dat de plant als die het treurgen niet heeft er gewoon niet aan mee wil werken. Maar misschien hebben de experts andere kijk op dit.
Het licht was niet het probleem, heeft een goede plek op het zuiden.


Ik blijf het erg vreemd vinden dat er bladeren afsterven alleen omdat je takken naar beneden buigt... Ik wil niet beweren dat dit niet mogelijk is hoor, de boom zal er vast een logische verklaring voor hebben. Je hebt de schors niet ergens afgekneld?

Misschien dat het de boom teveel energie koste om de sapstroom bij die bladeren te krijgen, of andersom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts