In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Mijn ulmus sterft bijna, waarom? 11 jaren 9 maanden geleden #11729

  • melaniehut
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


(mijn bonsai toen ik heb net kreeg)

Mijn bonsai gaat dood, of bijna dood en ik ben benieuwd hoe het komt en hoe ik heb kan redden! please help me!

ik heb een ulmus (chinese iep) gekregen in juni, hij zag er gewoon gezond uit en hij groeide ook heel snel/veel, hij zag er echt goed uit. ik las dat je bonsai boompjes ook mest moest geven dus toen heb ik pokon voor bonsai opgehaald.

ik heb het in een water spuit met de juiste verhouding gemixt, ik geef de plant altijd water met die water spuit. ik spray vaak ook de blaadjes in.
we zijn net twee weken verhuisd, dus de boom staat ergens anders, maar hij kreeg nog iedere dag water zoals altijd toen ik heb drie dagen geleden van zijn plek pakte om de voorkant te bekijken (omdat die het mooist is) zag is dat 3/4 deel van alle blaadjes heel droog was en al helemaal oprolden. inmiddels zijn al die blaadjes er al afgevallen, en de andere 1/4 deel zit er nog wel aan maar hij lijkt vrij kaal nu.
Ik zag ook dat er op de blaadjes witte aanslag zat van de mest, die ik dus ook op de blaadjes sprayde omdat de mest in de spuit zit.

Waarom is hij ana het dood gaan en wat heb ik verkeerd gedaan?
ik ben namelijk een beginnende bonsai eigenaar en heb geen idee.

Wat doe ik nu:

- ik heb het planten spuitje leeg gegooit en geeft de boom nu alleen nog maar water.
- verder laat ik de boom met rust
- ik heb wel alle dode blaadjes eraf geschud.

Maar wat moet ik doen om hem in leven te houden?

Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn ulmus sterft bijna, waarom? 11 jaren 9 maanden geleden #11734

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Sowieso niet je boom met elke watergift ook voeding geven. Af en toe is prima, maar niet elke keer. Ook alleen water geven als de grond lichtjes aangedroogd is, niet eerder.
Bomen die binnen staan hebben dit wel vaker als ze verplaatst worden (je bent onlangs verhuist) hij moet eerst even wennen aan de nieuwe standplaats.
Goed dat je de voeding weg hebt gegooid. Niet meer voeden totdat je boom weder nieuw leven vertoont. Het is ook beter om vaste voeding (korrels) te geven. Deze zal minder snel het zoutgehalte in de bodem verhogen.
Deze boom van jouw kan in onze Zomers ook het beste buiten staan. En pas als het echt koud wordt naar binnen halen. Elke boom doet het beter buiten dan binnen.
Het zijn sterke bomen, dus ik denk dat ie het wel overleefd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn ulmus sterft bijna, waarom? 11 jaren 9 maanden geleden #11736

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
en als je later toch nog vloeibare voeding geeft zou ik deze zeker niet op de blaadjes spuiten..
heb je geen foto's van hoe ie er nu bij staat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn ulmus sterft bijna, waarom? 11 jaren 9 maanden geleden #11753

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84
Dat hij een deel van zijn blaadjes laat vallen is een samenloop van verschillende factoren.
Veranderen van plaats (minder of meer licht enz.. ) kan een reden zijn
Wat de bemesting betreft, toch een beetje overbemest moet steeds opletten met vloeibare mest, geef steeds een halve dosis. Bladbemesting kan geen kwaad, maar laat boom eerst herstellen.
Zet deze buiten en laat hem buiten,ook bij de eerste vorst zodat hij in rust kan gaan. Als het te koud wordt zet hem in de kelder, garage zodat hij beschut is.
als je hem sterk wil houden heeft hij zijn winterust nodig. Laat hem niet uitdroger,controleer en geef water indien nodig.
Dit zijn bomen die heel sterk zijn en weinig of geen problemen geven, maar gun hem ook de tijd om aan zijn nieuwe omgeveving en klimaat te wennen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts