In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Even voorstellen en wat beginnersvragen! 11 jaren 9 maanden geleden #11778

  • Squidie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste Forumleden!

Mijn naam is Laurens Slot en een aantal weken geleden leek het me leuk om een Bonsai boompje aan te schaffen, waarna ik op deze site terecht kwam en er een wereld voor me open ging. Ik had eigenlijk totaal geen weet van deze hobby maar ben er inmiddels behoorlijk enthousiast over geworden. Na wat wikken en wegen heb ik de stap genomen om zelf aan de slag te gaan en een bestelling geplaatst bij de Bonsaiempire webshop. Hierin heb ik een gereedschapssetje, gieter, bonsai boek en twee startersetjes (Ligustrum en Podocarpus Lawrencei) gekozen. Naast de info van de website en het boek zal ik waarschijnlijk ook geregeld gebruik gaan maken van het forum om de nodige tips en trucs te ontvangen; en op den duur te kunnen geven (hoop ik)!

Ondanks alle informatie die ik tot nu toe ben tegengekomen heb ik bepaalde dingen nog niet helemaal op een rijtje; daarom wil ik graag alvast wat (beginners) vragen stellen.

Uit het topic www.bonsaiempire.nl/forum/48-help/5135-l...aringen?limitstart=0 heb ik diverse tips opgedaan om de plant na ontvangst eerst even te laten rusten en er niet gelijk mee aan de slag te gaan. Hoelang kan je daar het beste mee wachten en waar moet je op letten? Vervolgens is me ook nog niet helemaal duidelijk wanneer je nou gaat verpotten. Ik lees steeds dat dit het beste in het voorjaar kan gebeuren, maar op deze pagina ( www.bonsaiempire.nl/geschikte-boomsoorten/ligustrum ) staat het volgende: Snoei bij het verpotten hooguit één derde van de wortels in een keer. Jonger bomen twee tot vier keer per jaar verpotten, oudere en groter bomen eens per jaar. Verpotten kan het hele jaar, maar liefst niet midden in de zomer. Wat ik ontvang is neem ik aan een jonge boom dus kan ik die dan bij ontvangst (komende week?) gelijk verpotten en in het voorjaar weer of kan ik dan beter wachten?

Bovenstaande ging dus over de Ligustrum, hetzelfde zou ik graag ook willen voor de Podocarpus Lawrencei. In de handleiding van deze soort staat vermeld dat het beste is om deze plant eerst in een tussenmaat pot te verpotten en vervolgens pas in een kleine. De kleine pot ontvang ik erbij maar dat tussenmaatje moet ik nog ergens op de kop weten te tikken, aan welke grootte/inhoud van een pot moet ik voor de tussenmaat denken; en ook hierbij heb ik weer de vraag wanneer ik deze het best kan verpotten, zowel van groot naar tussenmaat als van tussenmaat naar klein.

Een hoop tekst en vragen voor een eerste post maar ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb verwoord! Nog voor de geïnteresseerde wat info over mezelf: ik ben 24 jaar oud, studeer bedrijfskunde MER en ben daarnaast altijd druk bezig met shaolin kung fu en mijn grootste passie skydiven.

Gr Laurens.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Even voorstellen en wat beginnersvragen! 11 jaren 8 maanden geleden #11799

  • Squidie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Alle spullen zojuist netjes binnen gekregen.. maar nog geen reacties op mijn vragen :(

Anyone?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Even voorstellen en wat beginnersvragen! 11 jaren 8 maanden geleden #11806

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Welkom squidie,
Ik zou hem pas in het voorjaar verpotten met wortelsnoei, dat is het meest veilige moment om dat te doen.
Ik ben het niet eens met het artikel over ligustrum, waarin wordt gesteld dat je 4x per jaar kan en mag verpotten. Dat is veel te veel en te vaak. Persoonlijk doe ik jonge bomen 1 x per jaar of 2 jaar. Oudere bomen wat minder.

Ik zal de sitebeheerder Oscar ook om opheldering omtrent dit artikel vragen, want nogmaals in mijn beleving klopt deze info totaal niet.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Squidie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Even voorstellen en wat beginnersvragen! 11 jaren 8 maanden geleden #11813

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Dag squidie, welkom hier.
Wat Dea zegt snijdt hout. Ook ik verpot de liguster die ik heb maar één maal per jaar en wel in het voorjaar.
Wat je andere vragen betreft, het is altijd verstandig om een nieuwe boom een tijdje met rust te laten. De boom kan dan wennen aan zijn nieuwe plek en jij kan op je gemakje kijken wat je er mee wil. Laat hem dus lekker een paar weken staan en kijk er naar.
Wat de podocarpus betreft die zou ik ook pas volgend voorjaar verpotten. En wat de pot betreft, ligt het er een beetje aan wat je wil. Hoe kleiner de pot hoe minder de groei.
Veel plezier met je bomen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Squidie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Even voorstellen en wat beginnersvragen! 11 jaren 8 maanden geleden #11814

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
welkom

zoals Dea zegt: best wachten tot de lente om te verpotten

verder zou ik nog niet te veel doen aan de boompjes.. het is startmateriaal en uit de topic over de liguster kan je wel zien hoe goed deze kunnen groeien als je ze laat doen..

best dat je er veel en lang naar kijkt en bepaalt hoe je ze wil vormen en wat de voorkant moet worden..
als je voor jezelf reeds een beeld vormt hoe de boom er later moet uitzien ben je al halfweg.. eerst dus gewoon zien dat je je boom kan laten overleven en leren verzorgen.. de rest komt wel vanzelf..

misschien dat je eens kan kijken of er een club in je buurt is.. daar leer je uiteindelijk nog het meeste van en kan heel nuttig zijn als je dan bv voor je eerste verpotting staat..

ik heb ook heel veel jong materiaal staan, en heb nu toch een iets grotere ulmus zodat ik ook rreds het plezier van een "volwassen" boom heb, terwijl de jonkies verdergroeien..

veel plezier ermee..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Squidie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Even voorstellen en wat beginnersvragen! 11 jaren 8 maanden geleden #11817

  • Squidie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor de reacties. Dan laat ik ze eerst even staan en ga ik er eens goed over nadenken wat ik er mee van plan ben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Even voorstellen en wat beginnersvragen! 11 jaren 8 maanden geleden #11818

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
ja kan steeds enkele foto's nemen (om eventueel hier te delen)
ik neem van al men boompjes foto's bij aankoop en dan regelmatig nog eens als ik eraan gewerkt heb of als er flink wat groei inzit.. zo kan je later altijd de hele geschiedenis van je boom raadplegen..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Squidie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Even voorstellen en wat beginnersvragen! 11 jaren 8 maanden geleden #11943

  • Squidie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Goeieavond,

Afgelopen dagen heb ik mn plantjes met rust gelaten en er voor gezorgd dat ze overdag niet in de volle zon hebben gestaan maar alleen ochtendzon hebben gehad, daarnaast heb ik ze 's nachts steeds buiten gezet omdat het in huis een stuk warmer was. Daarnaast heb ik ook steeds gecontroleerd of de grond nog vochtig was en pas als die droog aanvoelde wat water gegeven.

Afgelopen dagen heb ik ze eens goed zitten bekijken en nu ben ik een beetje aan het twijfelen wat ik er mee zal gaan doen. Aan de ene kant lijkt het me leuk om deze maand nog wat te beginnen met snoeien/vormen. Aan de andere kant is het misschien ook wel verstandig om ze nog wat te laten groeien en ze dan pas in het voorjaar bij het verpotten te gaan vormen. Nou vraag ik me alleen af wat beter is voor de (groei vd) plant. Met minder takken / blaadjes lijkt het me dat wat er over blijft beter groeit, maar misschien ook wel niet..?

Wat ik natuurlijk ook kan doen is er nog 2 aanschaffen en die door laten groeien tot het voorjaar, en met deze 2 vast een beetje oefenen; stel, als ik ze wil laten groeien, is het dan misschien ook verstandiger om ze in een grotere pot en dan ook buiten te laten staan tot het voorjaar, of is het daar nu qua (groei)periode al te laat voor?

Tot slot nog een vraagje, bij de Ligustrum is de grond wat ingezakt in het potje waarin ik hem ontving, en nu zie je aan de rand van de pot de wortels boven de grond uitkomen (zie foto); wat kan ik daar het beste mee doen? Extra grond erbij, snoeien of toch verpotten? Tips en adviezen zijn welkom!


Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Squidie.

Even voorstellen en wat beginnersvragen! 11 jaren 8 maanden geleden #11944

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Groei is cumulatief. Als je meer plantmateriaal hebt, kan dat voor meer groeikracht zorgen. Dus niet snoeien zorgt voor meer groei dan snoeien doet.

Verplanten kan nu wel, maar dan strik in een grotere pot zetten en van de wortels blijven. Dat zal ook een boost geven aan de groei.

Je kan de plant bij dit weer gewoon de hele dag buiten hebben staan. Eerste 2 weken even niet in de volle zon, om te laten wennen aan de hogere licht intensiteit.

Wat je ermee moet.. Dat moet je zelf besluiten :D Wij weten niet wat het doel van je plant is.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Squidie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Even voorstellen en wat beginnersvragen! 11 jaren 8 maanden geleden #11945

  • Oscar
  • Oscar's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Berichten: 749
  • Ontvangen bedankjes 377
Ik sta zelf ook te kijken van de 3-4x per jaar, ver van optimaal. Ik pas het aan!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts