In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Kale boom naar garage?? 11 jaren 7 maanden geleden #12709

  • Coen108
  • Coen108's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 122
  • Ontvangen bedankjes 6
Mijn boom begint nu langzaam blad te verliezen.

Vorige jaar tijdens de winter heeft deze buiten bestaan en is gelukkig goed hersteld....
Was niet de beste keuze...

Nu vroeg ik mij af, is het mogelijk zodra al t blad er af is de boom in de garage te zetten, +/- 10 graden in de winter alleen wel donker....

Ik dacht, zodra er geen blad is, is er geen fotosynthese....

Hoe is jullie ervaring??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Kale boom naar garage?? 11 jaren 7 maanden geleden #12710

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
persoonlijk zou ik die nog gewoon buiten laten tot het "te koud" wordt.. zelfs zonder blad is het nog steeds een boom.. en deze nu al binnenhalen (dat is dan toch al rap 5 maanden binnen tot de winter echt voorbij is) is misschien iets te veel van het goede..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Kale boom naar garage?? 11 jaren 7 maanden geleden #12712

  • YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 169
Welke soort is het? De meeste soorten hebben namelijk een beetje vorst nodig om in 'winterslaap' te komen, dit is erg belangrijk voor ze! 10 graden is trouwens ook een hoge temperatuur voor de winter, het liefst binnen richting vriespunt (bv. in een garage waar het vaak redelijk koud is). Donker maakt niet uit zolang ze geen bladeren hebben (hebben ze ook geen licht nodig!).

Je kan ze ook buiten zetten en de grond een beetje 'isoleren' bv. door rond de pot bubbeltjesplastic te wikkelen of van die houtssnippers op de grondoppervlakte te doen. Ingraven kan ook, met pot en al, of een kasje kopen/maken. Dicht bij het huis zetten, die straalt warmte af etc. Er zijn heel veel manieren.

Wind is ook een grote boosdoener in de winter, droogt de grond snel uit! Dus als je hem toch buiten zet, zet hem dan op een windvrije plaats en kijk goed uit dat hij niet uitdroogt! (niet watergeven als het vriest natuurlijk ;) )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Kale boom naar garage?? 11 jaren 7 maanden geleden #12713

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Als het een boom is die tegen een graadje vorst kan zou ik hem ook lekker buiten laten staan. Voor zover ik heb begrepen hebben bomen kou nodig om in rust te komen. Bovendien roeit dat ook eventueel ongedierte uit.
Ik laat mijn bomen de winter altijd buiten (dat kan ook niet anders ik heb geen ruimte binnen). Als het langer dan een week vriest knutsel ik met groenten kratjes en bouwplastic een tijdelijk windvrij onderkomen voor ze in elkaar. Eigenlijk werkt dat altijd. Verlies in de winter zelden bomen wel in het voorjaar en de zomer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Kale boom naar garage?? 11 jaren 7 maanden geleden #12717

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Idd zoals bovengenoemd.
ook bladverliezers hebben een vorstperiode nodig, dus echt iets onder het nulpunt.
Komt er langdurige en extreme vorst, zoals bijvoorbeeld in februari afgelopen jaar, dan zet ik de loofbomen idd in een onverwarmde garage. licht hebben ze niet nodig aangezien ze geen blad hebben.
In de garage zijn ze ook beschermd tegen uitdrogende oostenwind.
Maar probeer ze wel zoveel en zo lang mogelijk buiten te houden.

In het vroege voorjaar wel goed uitkijken wanneer de sapstroom weer opgang komt, de knoppen beginnen te schuiven, maar er nog wel kans is op (nacht)vorst.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Kale boom naar garage?? 11 jaren 7 maanden geleden #12722

  • Oenes
  • Oenes's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 464
  • Ontvangen bedankjes 122
Ben het helemaal eens met wat hierboven beschreven wordt.

Enkel let wel op in een garage dat je af en toe ook goed ventileert. Dit ivm kans op schimmelziektes.

gr

Oenes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Kale boom naar garage?? 11 jaren 7 maanden geleden #12723

  • Coen108
  • Coen108's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 122
  • Ontvangen bedankjes 6
Soort is nog niet bekend, ik weet alleen Solanum....

Mijn idee was hem pas naar binnen te doen zodra er geen blad is en idd de temperatuur onder nul is geweest....
Zal van de week foto plaatsen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Kale boom naar garage?? 11 jaren 7 maanden geleden #12724

  • Coen108
  • Coen108's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 122
  • Ontvangen bedankjes 6
Hier een foto....

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Kale boom naar garage?? 11 jaren 7 maanden geleden #12725

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55
Ik zou het niet weten, dat zal er eentje worden voor Ivan... :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Kale boom naar garage?? 11 jaren 7 maanden geleden #12738

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
De kennis van Ivan gaat vooral over in onze streken algemeen voorkomende loofbomen. Ik weet niet meer dan een ander over naaldbomen en tropische planten.

Solanum is de naam voor de 'familie' van de nachtschaden waar bvb. de aardappel, tomaat, aubergine e.d. toe behoren. Voor zover ik weet dus MEESTAL planten die vorstgevoelig zijn. Uw plant blootstellen aan lichte vorst lijkt me dus niet verstandig als je niet echt met zekerheid weet dat "deze" (uw eigen) plant vorstbestendig is. Ik denk dus dat Uw plant best vorstvrij overwintert. Mag wat donkerder zijn als ze alle bladeren verliest vóór de vorst invalt. (Veel bladval met aan de topjes toch nog enkele bladeren= lichtbehoefte).
Je kan zelf nog eens googlen op Solanum, nachtschade...., om te zien of je mogelijks toch een gelijkende foto vindt. Ik vond zelf bij een korte poging geen gelijkend blad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren