In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Mijn eerste bonsai 11 jaren 7 maanden geleden #12751

  • rick3315
  • rick3315's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

Dit is mijn eerste bonsai. Graag zou ik tips willen horen hoe ik hier een mooi boompje aan overhoud. Heb al heel veel op het forum gekeken en heb al veel geleerd. Maar wil toch persoonlijk tips/kritiek hebben, alles is welkom!! Met name over het snoeien hoe kort die kan worden opgesnoeid.

Mvg Rick

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn eerste bonsai 11 jaren 7 maanden geleden #12752

  • S.oberski
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 17
  • Ontvangen bedankjes 2
Beste Rick,

het beste lijkt mij om als je net een nieuw boompje hebt hem eerst rustig aan de nieuwe ruimte te laten wennen en daarna voorzichtig een beetje in de gewenste richting te snoeien (dat kun je doen door de takjes voorzichtig met een touwtje in de gewenste richting te buigen). Stel dat de bonsai rare trekken begint te vertonen is het beste om hem weer eens te verpotten en de wortels goed schoon te spuiten (om wortelrot te voorkomen) het is ook goed voor de bonsai om hem 's zomers buiten te zetten.

Veel succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn eerste bonsai 11 jaren 7 maanden geleden #12754

  • Coen108
  • Coen108's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 122
  • Ontvangen bedankjes 6
Beste Rick,

Ik heb zelf erg veel gehad aan de bovenstaande hoofdstukken, kweken vormen verzorgen is rustig door te lezen....

Ook de hoofdstukken waar je nu misschien niets aan denkt te hebben waren voor mij erg informatief....

Lekker op een vieze dag, lezen lezen lezen!!!

Succes met je boom!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn eerste bonsai 11 jaren 7 maanden geleden #12756

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Welkom op het forum!

Je hebt als eerste boom meteen een zeer lastige te pakken. De picea.
Verdraagt niet teveel in 1 keer, dus heel veel geduld hebben.
Takken zijn te bedraden, maar zijn erg buigzaam en veren dus makkelijk weer terug. Herbedrading is dus meestal noodzakelijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn eerste bonsai 11 jaren 7 maanden geleden #12762

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hoi,

Als ik zo naar de plant kijk, dan krijg ik het gevole dat de plant recentelijk is opgepot. Heb je de plant uit het bos gevist? September is wel een goede maand voor Picea om verplaatst te worden. Echter, het is nu wel zaak om de plant rust te geven. Zorg ervoor dat de plant goed vast in de pot staat: Je wil niet dat een windvlaag opeens de plant draitr en nieuwe wortels afbreken.

Bij naaldbomen is het zaak bij het verppotten de kluit nooit schoon te spuiten, zoals bij loofbomen wel goed kan. De meeste naaldbomen hebben een samenleving met schimmels (Symbiose met mycorrhiza), zonder welke de plant zeer veel moeite heeft om voeding op te nemen, en zal kwakkelen. Als je in de pot grote hoeveelheden schimmel ziet ontwikkelen is dit dus compleet normaal! Om te zorgen dat je plant in de nieuwe pot goed aanslaat is het zaak dat de wortels met oude grond in de pot komen. Je kan ook nu nog een handje grond van de plek waar de boom geoogst is te halen en die in de pot te gooien, een beetje mengen met de bovenste cm is voldoende. De natuur doet de rest.

Qua snoeien moet je bij sparren goed opletten: Ze kunnen lastig uitlopen op ouder hout. Niet te drastisch snoeien. Beter in een een paar opeenvolgende jaren terug snoeien, zodat je goede groei dichter bij de stam hebt voor je al het loof weg knipt en een dode kale stam overhoudt. Specifieke zorg kan je op internet trouwens goed vinden.

Succes!

www.bonsaiempire.com/tree-species/spruce

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren