In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Nieuw in het hele bonsai-gebeuren 11 jaren 7 maanden geleden #13064

  • FelixBr
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo iedereen!

Mijn naam is Felix. van kleins af ben ik geinteresseerd in de oosterse cultuur en ook vooral in Bonsai. ik heb die boompjes altijd gigantisch mooi gevonden. :cheer:

vroeger was ik niet in staat planten of dieren te houden. ik heb meermaals geprobeerd met vetplanten, vissen, wandelende takken etc... maar dat ging allemaal niet zo vlot. ik vergat ze eten/drinken te geven dus ze hielden het niet lang uit. :unsure:

2 jaar geleden heb ik nog eens een poging gewaagd door 2 schildpadden te nemen. tot op heden leven ze nog en ook de 2 sluierstaartjes die ik een jaar daarna heb gekregen zijn nog in leven (lees krijgen elke dag eten en worden proper gehouden). dat zie ik aan als een goed teken, maar dieren laten weten dat ze er zijn... nu proberen of het met planten ook lukt. ;)

Ik ben sinds dit jaar zelfstandig gaan wonen samen met mijn vriendin en om onze woonst op te leuken hebben we 2 ficussen gekocht. Toen ik ergens een Bonsai-ficus zag staan was ik meteen verkocht (en de Bonsai dus ook).

Dit is wat ik gekocht heb: Ficus Ginseng Bonsai. op het kaartje staat dat hij 8-10 jaar oud is.
en dit is hoe hij er momenteel uitziet.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Alle informatie aangaande deze Bonsai en wat ik ermee moet doen is welkom. ik heb hem nu 2 weken en hij is ongeloofelijk bijgegroeid. is dit normaal voor het begin van de herfst?

iemand een idee hoe en waar ik hem zou knippen en omdraden om hem een mooi figuur te geven? momenteel lijkt het wat wildgroei te zijn.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Bedankt!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw in het hele bonsai-gebeuren 11 jaren 7 maanden geleden #13065

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Hoi en welkom op het forum.

begin hier:
www.bonsaiempire.nl/geschikte-boomsoorten/ficus

en lees overige artikelen hier (gebruik de zoekfunctie rechtsbovenin "ficus")

en google eerst zelf genoeg info.
Mocht je daarna nog gerichte vragen hebben, zijn ze welkom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw in het hele bonsai-gebeuren 11 jaren 7 maanden geleden #13066

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hoi Felix,

Welkom op bonsaiempire :woohoo:

Leuk dat je bgonnen bent, en je bewust bent van een van de grote drempels: Hoe hou ik de boom in leven. Dea heeft je daar al een tip gegeven. Dus ik ga maar in op je vraag wat te doen met je boom.

Als het mijn boom zou zijn, zou ik eigenlijk het grootste deel van de plant afknippen.. Ik ben dan niet zo'n groot fan van die onnatuurlijke bochten, zoals die van jou heeft. Aan het begin van de eerst bocht staat een takje recht omhoog. Il zou deze nemen en als nieuwe hoofdstam oppakken. Maar goed.. Dat is wat ik zou doen. Belangrijk voor jou is om te besluiten hoe jij wilt dat de boom er uit komt te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw in het hele bonsai-gebeuren 11 jaren 7 maanden geleden #13067

  • FelixBr
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Is het mogelijk om de stam ergens door te knippen en dat het takje verder groeit? :ohmy:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw in het hele bonsai-gebeuren 11 jaren 7 maanden geleden #13068

  • Paule
  • Paule's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 88
  • Ontvangen bedankjes 15
Je kan inderdaad flink snoeien bij een ficus; wel goed sproeien met water waar je snoeit zodat de plant snel stopt met bloeden (het witte sap). Deze ficus loopt redelijk makkelijk uit, dus als je plant in goede gezondheid is zou je het absoluut kunnen proberen.

LB vindt de kronkels niet zo mooi, maar als je ze zelf prima vindt dan gewoon laten zitten.

Als oefenboompjes kan ik ook Rozemarijn aanraden; deze heb ik ook twee aangeschaft en absoluut leuk materiaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw in het hele bonsai-gebeuren 11 jaren 6 maanden geleden #13548

  • zebedeus
  • zebedeus's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 58
  • Ontvangen bedankjes 2
Yow Felix! Demian hier,ik zie dat je ook member bent geworden! Tof, mooi boompje, er valt redelijk wat mee te doen! Waar heb je die gekocht? en heb je al een pot voor er bij? Ik vind die rare kronkels ook niet echt intressant, en zou zoals leatherback zegt hem afsnijden in de helft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw in het hele bonsai-gebeuren 11 jaren 6 maanden geleden #13552

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Het betreft hier duidelijk 2 in elkaar gevlochten planten. Daar ooit een moie 'echte' bonsai van maken zal wel niet lukken. Als de plant flink kan groeien zullen de stammen wel steeds meer in elkaar vergroeien. Maar vooral aan de basis zal dat te zien blijven.
Dikwijls zijn dit soort grote ficussen ook geënt. Maar dat lijkt, voor zover het te zien is op de foto bij deze plant niet het geval. Als het wel zo is dan is er een probleem om op de stam nieuwe takken bij te kweken, want die zullen totaal anders zijn, mogelijks zelfs zeer grootbladig. Men gebruikt bij de productie snelgroeiende ficussoorten en ent daarop, als de basisvorm ongeveer klaar is, takken van een kleinbladige soort.
Men geeft de raad de boom flink in te korten. Dat is (met alle respect) de persoonlijke visie van mensen die al wat verder gevorderd zijn. En nu al een duidelijk beeld hebben van de evolutie die ze bij de plant daarna 'sturen'. Ik weet niet of jij, als je de plant fel inkort, al een beeld in je hoofd hebt hoe je ze dan moet (laten) ontwikkelen. Uw vragen laten vermoeden dat het niet zo is.
Naar mijn mening (en dat is ook niet meer dan een persoonlijke visie) zal dan de focus nog meer op de twee verdikkingen aan de basis van de afzonderlijke planten komen want er schiet dan niets anders over. Wat me geen verbetering lijkt.
Mijn advies: je kocht deze plant omdat je ze mooi vond zoals ze "nu" is. Laat ze althans tijdelijk ook zo. Weghalen kan je altijd nog. En vorm de takken tot mooie plateau's.
Als je de plant verpot neem, zonder overdrijven, een voldoende grote schaal. Dan zal goede groei het fuseren van de stammen bevorderen wat een verbetering zal zijn. Ondertussen leer je ook steeds meer over het onderhoud en de vorming van bonsai. Totdaar mijn mening.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tiger313

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren