In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

ulmus parvifolia 11 jaren 6 maanden geleden #13141

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

kittyvlekkie schreef : ... hij moet nog een tijdje groeien en dan ga ik hem snoeien.


snoeien doet groeien.
echter nu in het najaar zal ie wel minder nieuwe groei aanmaken, zelfs als ie binnen staat.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: kittyvlekkie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re:ulmus pavifolia 11 jaren 6 maanden geleden #13207

  • kittyvlekkie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 305
  • Ontvangen bedankjes 16
ik heb een weerstation gekocht(maanstand, dag, temperatuur, vochtigheid, tijd) met een buitensensor en de gemiddelde temperatuur bij ons thuis is 60 % en buiten ~90%. wat vindt een ulmus parvifolia fijn? en wat vindt een serissa en een ficus fijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

ulmus parvifolia 11 jaren 6 maanden geleden #13212

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46
Lees je je eigen topics wel eens terug?? Je bent zelf een eigen thread begonnen voor de serissa en dan ga je hier nog een keer dezelfde dingen vragen...hetzelfde geldt voor de ficus daar zijn ook al -tig threads over gestart.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: kevofski, kittyvlekkie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

ulmus parvifolia 11 jaren 6 maanden geleden #13216

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Ik meet de temperatuur altijd in graden Celsius en niet in procenten.....
De volgende gebruiker (s) zei dank u: kittyvlekkie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

ulmus parvifolia 11 jaren 6 maanden geleden #13218

  • kittyvlekkie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 305
  • Ontvangen bedankjes 16

Lees je je eigen topics wel eens terug?? Je bent zelf een eigen thread begonnen voor de serissa en dan ga je hier nog een keer dezelfde dingen vragen...hetzelfde geldt voor de ficus daar zijn ook al -tig threads over gestart.


sorry, het spijt mij, ik wist niet dat het een probleem was.
maar wat vraag ik opnieuw?

Ik meet de temperatuur altijd in graden Celsius en niet in procenten.....


sorry, ik ben dyslectisch en heb het verkeerd ingevuld.
ik bedoelde de luchtvochtigheid.

als er een probleem is dat ik veroorzaak, laat het mij alsjeblieft weten, dan kan ik ervan leren. en het grappige is, ik ben nu weer ziek, de vorige keer dat ik ziek was kreeg ik ook kritiek(vind ik niet erg).

als ik iemand perongeluk heb beledigd in een of andere manier, het spijt mij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by kittyvlekkie. Reden: er moest nog wat bij.

ulmus parvifolia 11 jaren 6 maanden geleden #13230

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46
Ik begrijp heus wel dat je zoveel mogelijk wilt ingekaderd hebben hoeveel, hoe vaak en wanneer maar dat is maar slechts ten dele haalbaar. Je kan nu eenmaal niet stellen dat een boom op 16 nov bij een temperatuur van 11 graden de winter moet ingaan in een kamer met 40% luchtvochtigheid (geen idee overigens of dat realistisch is binnenshuis :) ) moet ingaan, sommige dingen zijn nu eenmaal grijs en de ene boom is de andere ook niet.

Geloof me, tot op zekere hoogte snap ik echt wel wat je bedoelt als je zoveel mogelijk info wilt hebben, ik ben zelf ook nog steeds aan het inventariseren: wat moet er wanneer ongeveer gebeuren en hoe kan ik dat het beste aanpakken zijn gedachtes die me regelmatig door het hoofd schieten (soms wel eens een beetje te veel naar mijn zin)
Gewoon de algemene richtlijnen volgen en laat de staat van de boom je het meest vertellen. Is ie droog, dan giet je, heeft ie bruine bladeren, ga je de oorzaken proberen te achterhalen: 'krijgt ie veel of weinig water, hoeveel licht krijgt hij, hoe warm is het in de kamer, moet ik vaker sproeien'
Idealiter zul je je bomen toch eerst alle seizoenen mee moeten maken denk ik, zodat je e.e.a telkens beter leert aanvoelen.
Het punt is; ook via het forum zul je niet altijd duidelijkheid krijgen over wat er aan de hand kan zijn met je boom (tenzij het een Acer is die binnengezet is ;) ) Soms blijft het toch gissen naar wat de oorzaken zijn dat een boom ineens achteruit gaat.
Ik had een heel leerzaam 1ste jaar als bonsai-eigenaar en ik denk dat jij dat ook zeker zo ervaart ;)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: kittyvlekkie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

ulmus parvifolia 11 jaren 6 maanden geleden #13241

  • kittyvlekkie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 305
  • Ontvangen bedankjes 16
ik denk heel wetenschappelijk na, dus niet tijdens een scheikunde practicum(of thuis) dat de leraar zegt, ja doe maar ongeveer 3 mililiter zout in het water, dit zou de resultaten kunnen veranderen tussen de verschillende testen. of tijdens het koken, zeggen mijn ouders, doe maar een scheut melk erbij, dan weet ik niet hoeveel en laat ik ze het doen en probeer ik ongeveer dezelfde hoeveelheden de volgende keer doen.

over het precies weten, dat had ik ook met de wapentraining(ik denk heel erg veel na tijdens bijna alle bezigheden). mijn meester zei toen doe de beweging over en over en dan denk je niet meer na, dan doe je het. nadat ik dit deed, kon ik mijn gedachten uit zetten.(dylectisch en autistisch.)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

ulmus parvifolia 11 jaren 6 maanden geleden #13289

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59
Nu kan je honderd bomen hebben van dezelfde soort, dan zijn de richtlijnen wel identiek, maar toch groeit elke individuele boom anders. Net als mensen heeft elke boom zijn eigen behoeften. Hierdoor werkt een wetenschappelijke aanpak niet, of hoogstens ten dele.

Het beste is proberen en zien wat de uitwerking is. Daarom word er over het algemeen geadviseerd om met niet al te duur materiaal te werken en die proberen in leven te houden en op te kweken, voordat je kapitalen steekt in bomen die later dan tòch de pijp uit gaan.

"Dead trees are the tuition you pay for learning bonsai" - John I. Naga

Ook ik denk veel te veel na over of ik iets goed/fout doe, heb het liefst instructies tot in detail. Veel mensen vragen of ik autistisch ben, maar dr zegt van niet. Maar dit terzijde, werken met bonsai (of stokken in potten, zoals de mijne) is een goede manier (voor mij) om toch enigszins te leren hiermee om te gaan. :)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: kittyvlekkie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

ulmus parvifolia 11 jaren 6 maanden geleden #13298

  • kittyvlekkie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 305
  • Ontvangen bedankjes 16

Het beste is proberen en zien wat de uitwerking is. Daarom word er over het algemeen geadviseerd om met niet al te duur materiaal te werken en die proberen in leven te houden en op te kweken, voordat je kapitalen steekt in bomen die later dan tòch de pijp uit gaan.


wat voor duur materiaal?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

ulmus parvifolia 11 jaren 6 maanden geleden #13304

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

kittyvlekkie schreef : wat voor duur materiaal?


Je kan Yamadori van 2000 euro kopen omdat je ze zo mooi vind. Je kan ook beginnen met een 5 euro tuicentrum plant. Dat soort 'materiaal'
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tiger313, kittyvlekkie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren