In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Chinese dwergrhododendron 11 jaren 6 maanden geleden #13557

  • kiptandori
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
hoi hoi,

Ik heb me net al voorgesteld in het wie ben jij topic maar hier is al de eerste vraag.
Ik heb de Chinese dwergrhododendron starterset gekocht mijn vraag is, is het verstandig om hem nu in de tuin in de volle grond te zetten en van het voorjaar te gaan snoeien en in een bonsai pot te zetten of kan dit eventueel nu al gebeuren.
Of gaat deze rhodondendron er gelijk aan als hij met deze temperatuur de grond in gaat.

Mijn 2de vraag ik heb ook de 2 startersets van Ligustrum gekocht.
Kan ik deze wel al gaan snoeien en in de bonsai bak zetten?
Volgens www.bonsaiempire.nl/geschikte-boomsoorten/ligustrum kan het, maar hoor graag jullie input hierover

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Chinese dwergrhododendron 11 jaren 6 maanden geleden #13567

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Hoi kiptandori,
Of jij je rhodo nu kan ingraven in je tuin is afhankelijk van een aantal factoren. Jouw rhodo is in nederland in principe winterhard in zijn pot mits je een aantal zaken in acht neemt.
1: je boom staat in een goed drainerend grondmengsel. Droge wortels kunnen temperaturen van -10 aan, verzadigde wortels vriezen echter zeer snel stuk omdat de cellen dan te veel uitzetten. Houdt je boom dan ook relatief droog tijdens periodes van strenge vorst. Water geve. Tijdens een vorstperiode heeft sowieso geen zin, want een boom kan geen ijs opnemen.
2. Je boom staat op een donkere plek uit de wind. Als je de boom tijdens vorstperiodes droog moet houden dan dreigt uitdroging. Om dit te voorkomen moet je zorgen dat de boom zo min mogelijk verdampt. Zet de boom dus op een donkere plek uit de wind.
3. Bij langdurige vorst of strenge vorst bescherm je de boom het beste door ze in een schuur of kas te plaatsen. Als de wortels lang bevroren zijn dan dreigt uitdroging. Plaats dan de boom in een schuur of kas zodat de boom weer even vocht kan opnemen. Fotosynthese ligt stil in de winter dus zonlicht hebben de bomen in princype niet nodig.

Dit is hoe ik mijn bomen altijd overwinter en daar heb ik veel succes mee gehad. Als jij in je tuin een plekje hebt waar je boom lekker droog kan staan uit de wind en uit de zon dan kun je de boom ingraven.

Afhankelijk van in welk ontwikkelstadium jouw bonsai zich bevind kun je je ook afvragen of je de boom niet een aantal jaar in de grond wil laten staan. Bomen en planten groeien nou eenmaal veel sneller in de volle grond dan in een pot. Je kunt dan dus ook veel sneller resultaat behalen. In dat geval zou ie willen dat de boom in de zomer wel veel zonlicht krijgt. Of dit zin heb kan ik alleen bepalen aan de hand van een foto.

Ik hoop dat ik zo antwoord heb gegeven op je vraag.
Mvg,

Daan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by YouriVanPinxteren.

Chinese dwergrhododendron 11 jaren 6 maanden geleden #13570

  • kiptandori
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor je antwoord en uitleg.
Nog een paar kleine vervolg vraagjes, 1 ik woon in den helder en hier waait het eigenlijk altijd dus is het dan beter om vanaf nu tot begin voorjaar de rhodo in mijn onverwarmde schuur te zetten omdat hij toch niet echt veel zonlicht nodig heeft?
Zo ja is elke 2 weken water geven genoeg hij staat nog in een plastic pot van ong. 15 bij 12 cm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Chinese dwergrhododendron 11 jaren 6 maanden geleden #13572

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Hij behoudt z'n blad, toch?
Dus heeft ie zeker wel licht nodig voor fotosynthese.
Ingraven is het meest veilig. Desnoods met plastic container en al, zodat je m in t voorjaar makkelijk uit kan graven en oppotten, indien gewenst.
En houdt je hem in t potje, dan alleen in een onverwarmde schuur oid zetten wanneer de temp langere tijd onder de -5 blijft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Chinese dwergrhododendron 11 jaren 6 maanden geleden #13574

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Sorry, mijn fout. Groenblijvende planten hebben in de winter wel een klein beetje fotosynthese om energie op te slaan voor komend voorjaar. Tijdens vorst staat fotosynthese wel stil. De rhodo dus alleen tijdens vorstperiodes in de schuur plaatsen. Met forse wind in combinatie met veel zon kan een boom vrij snel uitdrogen. Dit zul je dus wel goed in de gaten moeten houden. Een rhodo zal het door zijn vlezige bladeren wel een paar dagen in de vorst uit kunnen houden. Geef in ieder geval tussen vorstperiodes wel genoeg water.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Chinese dwerg rhododendron 10 jaren 10 maanden geleden #22541

  • Menno
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 23
  • Ontvangen bedankjes 3
Deze dwerg-rhodondendron heb ik reeds ook 1 in mijn bezit.

Mag ik eens vragen wat (jullie) ervaring na deze tijd is want het draadje is al iets ouder.

En voor standplaats voor gebruiken je/jullie op dit moment voor deze boom. Ik lees veel zon/halfschaduw maar het meeste tekst wat ik vond was op sites uit tuincentra waar ze hem niet als bonsai maar gewoon als thuinbeplanting hebben staan.

En zijn er mensen die deze boom als binnen-bonsai hebben staan. Evt in de koudere maanden van het jaar of zelfs het gehele jaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts