In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

juniperus? 11 jaren 5 maanden geleden #14043

  • kittyvlekkie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 305
  • Ontvangen bedankjes 16
wij hebben in de voortuin een struik staan van 1,5x1x1 en ik vroeg of ik die mocht gebruiken voor bonsai, ze zeiden ja en vertelden dat hij zelfs helemaal uit zwitserland komt en ongeveer 25 jaar is, hij al 15 jaar hier in de grond staat en het een klein tuincentrumplantje was toen hem in switserland kochten.
mijn vraag is welke soort juniperus dit is, hoe ik hem kan voorbereiden om verpot te worden en wanneer dat kan.

alvast bedankt, Daniël.

ik voeg later meer foto's toe, inclusief close-up van de bladeren.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by kittyvlekkie. Reden: er moest nog wat bij.

juniperus? 11 jaren 5 maanden geleden #14044

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Belangrijk is om de wortels wat voor te bereiden, bv door de wortels rondom door te steken. Ik denk dat ik daarmee zou wachten tot het voorjaar overigens. Een jaar laten kan je dan overwegen de boom uit de grond te halen. Een plant die al 15 jaar op dezelfde plek staat heeft wel wat zorg nodig om goede overlevingskansen te hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juniperus? 11 jaren 5 maanden geleden #14045

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
idd, zoals LB zegt.
heel langzaam voorbereiden en pas over minimaal een jaar (misschien wel 2) uitgraven. Dan ruim oppotten en vervolgens 2 jaar met RUST laten. Pas dan aan enige styling beginnen.

en idd close-ups van het loof zijn nodig voor ID.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juniperus? 11 jaren 5 maanden geleden #14046

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Hey Daniël,
Zoals anderen al zeiden, heel rustig te werk gaan bij dergelijk materiaal. Misschien, als hij toch in de voortuin staat en je dus de tijd hebt, zelfs in 2 keer om steken in plaats van in 1 keer helemaal rondom steken. Je steekt dan nu met een spade rondom de plant waarbij je steeds 1 spade tussenruimte laat. Volgend jaar steek je hem dan helemaal rond. Het voorjaar daarop graaf je hem uit en pot hem op in een bij voorkeur houten kist bekleed met worteldoek. Vervolgens 2 jaar met rust laten alvorens aan styling te beginnen. Je bent dan 3 tot 4 jaar verder, maar hey, wat nu 4 jaar op een mensen-/bonsaileven?

Goed luck!

P.S. Dat je 4 jaar verder bent alvorens te beginnen met stylen kan wellicht zelfs in jouw voordeel werken. Het zou namelijk zonde zijn dat je nu door te weinig ervaring keuzes maakt waar je later spijt van hebt. Wellicht kijk je over 4 jaar wel heel anders tegenover bonsai.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dsdevries.

juniperus? 11 jaren 5 maanden geleden #14047

  • kittyvlekkie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 305
  • Ontvangen bedankjes 16
om een hoe grote ring zal ik dit doen?
zo groot als het loof is?

ik denk dat ik over 4 jaar helemaal tegen bonsai aan kijk, de laatste maand ook, ik ging naar de bibliotheek en heb elk boek wat ze hadden over bonsai geleend en gelezen, dit veranderde mij heel erg, ook had ik wat ecyclopedia's over boomsoorten geleend.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by kittyvlekkie.

juniperus? 11 jaren 5 maanden geleden #14049

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
DS: Waarom zou je in twee keer de wortels doorsteken? Het risico dat je nieuwe wortelaanwas kapot steekt de tweede keer lijkt me vrij groot. Met een spade kom je zowieso niet mij de onderste wortels, dus risico dat de plant het niet overleefd als je het in een keer rondom doet is niet zo groot?

Kitty: Bij een dergelijk grote struik kan je wel iets dichter bij de stam gaan zitten. 2/3 van de kruin zou voldoende moeten zijn. Ook omdat je straks een compactre kluit wilt hebben (Anders is het ding niet meer te tillen!)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: kittyvlekkie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juniperus? 11 jaren 5 maanden geleden #14051

  • kittyvlekkie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 305
  • Ontvangen bedankjes 16
dus in het voorjaar in een kring op 2/3 van de lengte van het loof met een spade in de grond steken.

ik heb een paar foto's van de bladeren geplaatst, zouden jullie mij kunnen vertellen welke soort dit is?

maar dit is wel een sterke struik want hij heeft de laatste winter geen takken verloren tijdens de laatste 2 harde winters.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by kittyvlekkie. Reden: er moest nog wat bij.

juniperus? 11 jaren 5 maanden geleden #14066

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46
Ik heb afgelopen voorjaar ook een juniperus uitgestoken; voor de boom was het geen probleem om dit in 1 keer te doen. Hij blijft gewoon nieuwe uitlopers maken. De aarde die eromheen zat is in het proces zo goed als verdwenen; desondanks doet ie nog steeds hard zijn best. Dus zoals gewoonlijk is er niet een eenduidige richtlijn. Veel hangt af van de staat van de boom en de taaiheid van de soort. Wat dat betreft zijn juniperussen goed te hanteren voor beginners denk ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juniperus? 11 jaren 5 maanden geleden #14127

  • kittyvlekkie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 305
  • Ontvangen bedankjes 16
ik ben benieuwd welke soort juniperus dit is, zou iemand dat mij kunnen vertellen?

bedankt voor all reacties!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juniperus? 11 jaren 5 maanden geleden #14214

  • kittyvlekkie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 305
  • Ontvangen bedankjes 16
zou iemand mij kunnen vertellen wat voor soort boom dit is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts