In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

wisteria 11 jaren 5 maanden geleden #14094

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Wil je toch ook even een close up foto maken net bij de grond. Eventueel eerst een beetje grond wegschrapen als er niet te veel wortels heel bovenaan in de pot zitten?
Ik ben nl. niet zo zeker dat het de entplaats is die je laat zien. De planten voor de handel worden ook getopt om hanteerbaar te blijven. En schieten daarna natuurlijk weer uit.

De (foto van de) hele plant in pot: ziet eruit als de meeste Wisteria die in de handel aangeboden worden, met entplaats juist boven de grond. Het zou me zeer verbazen moest dit bij deze plant niet zo zijn.

Als de plant wel vrij hoog is geënt kan je later nog marcotteren vlak onder de entplaats. Wisteria laat zich vlot marcotteren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

wisteria 11 jaren 5 maanden geleden #14099

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

bonsai1.2 schreef : Om de ent te laten overleven. Moet je alle takken en knoppen van de onderstam weg halen zeg ik dit goed volgends mij wel :P


Precies. Wat *exact* de reden is dat een ent normalitair veel lager zit. Als je deze foto's bekijkt, zie je vlak onder de "entplek" een hele dikke knop zitten. Geen zichzelf respecterende kweker zou deze knop hebben laten zitten. Ik denk dat het gewoon een scheut is, welke getopt is en een nieuwe hoofdtak heeft laten groeien. Maar ik ben slechts 98% zeker.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: GiovanniKooreman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

wisteria 11 jaren 5 maanden geleden #14114

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
onderaan zie ik op het eerste zicht niks dat op een ent zou kunnen wijzen,ik zal eens wat grond wegkrabben en kijken of ik daar wat wijzer van word.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

wisteria 11 jaren 5 maanden geleden #14119

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
ik heb mijn plant nog es goed bekeken,wat aarde weggekrabd en zag dus net onder het aardoppervlak een soort van verdikking war de plant uit groeit,dat zal dan waarschijnlijk de entplaats zijn..
ziet er wel raar uit...

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

wisteria 11 jaren 5 maanden geleden #14122

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Dus toch zoals ik dacht. Je kan er nu vanuit gaan dat de hele geënte plant vanaf de grond dezelfde bloemen zal geven. De verdikking van de nieuwe topscheut zal verdwijnen bij de groei en het verdikken van de hele stam.
Bij het uitplanten in volle grond de wortels goed spreiden. Je kan een golvende beweging van de stam inzetten vanuit de richting dat de ent vertrekt. Het deel van de wortel boven de ent zal waarschijnlijk nog indrogen of opgenomen worden in de groei van het geheel. Indien daar toch uitlopers gevormd worden kan je die best helemaal wegnemen. Als je een klein stukje van een wortelscheut laat staan blijft dat uitlopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Ivan.

wisteria 11 jaren 5 maanden geleden #14123

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
bedankt!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

wisteria 11 jaren 4 weken geleden #18175

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
wisteria is mooi uitgelopen,ik heb de 2 stengels beetje rond mekaar gevlochten.
hij groeit als gek(stond op zolder,sinds kort staat ie aan het raam beneden.
wegens tere scheuten en slecht weer buiten staat ie nog steeds binnen,ook nog te koud om af te harden...
ik heb een(mijn allereerste)marcotteerpoging ondernomen.
eigenlijk staat ie nu binnen wa in de weg,maar kwil m ook nie buiten zetten zolang het nog zo koud is...
hopelijk snel mooi weer zodat ie eindelijk beetje bij beetje naar buiten kan verhuizen,daarna ga ik die ws in volle grond zetten en flink laten groeien om te beginnen..

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by cetinel.

wisteria 11 jaren 4 weken geleden #18178

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Heb je de marcot wel op een verhout stuk aangebracht?
Het lijkt op de foto op een groen stuk gedaan te zijn, wat niet goed is.
Bovendien kun je wisteria makkelijk(er) stekken.
Daarnaast kan n blauwe regen in ons klimaat makkelijk de winter overleven. Aangezien die van jou nu reeds is uitgelopen, zou ik wel wachten met t naar buiten halen, gezien de nachtvorst. Die van mij in de tuin zit vol in knop, maar is nog niet uitgelopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

wisteria 11 jaren 4 weken geleden #18180

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
het is wel op het verhoute deel gemarcotteerd,ik had aan iemand gevraagd of ik die kon stekken,maar die zei da ik beter kon marcotteren en ook hoe...
en dus heb ik dat gedaan :unsure:
verder had ik dus in najaar de plant nog in pot en aangezien planten in potten in strenge winters toch wel het loodje durfden te leggen,zelfs al waren het wintervaste vond ik het slimmer om die te overwinteren op zolder: heel koud,wel licht(velux) en geen vorst.
maar daar begon ie dan uiteindelijk uit te lopen,en met het marcotteren heb ik m voor de rest maar beneden gehouden.
ik dacht(hoopte) dat ie mischien makkelijker wortels ging vormen bij warmere omstandigheden...
ah ja,we zullen wel zien zeker....
het gemarcotteerde deel was een stuk dat ik er toch wou afhalen...als het nie lukt heb ik dus niks verloren dacht ik.
hoe gaat het stekken eigenlijk in zijn werk??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

wisteria 11 jaren 4 weken geleden #18190

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Cetinel,
Stekken is op zich niet moeilijk. Neem kruidachtige jonge scheuten van ong. 8cm en haal de onderste blaadjes weg. Maak de onderkant van het stekje vochtig en doop het in stekpoeder, overtollig poeder wat afkloppen.
Zet de stek in b.v. cocopeat plantaarde en compost, deze bevat n.l. geen meststoffen of in 1 deel scherp zand en 1 deel potgrond.
Bevochtig de stek en doe er een plastic zakje om.
En klein kweekkasje is ideaal voor stekken wat dat betreft.
Wegzetten op een lichte plek uit de zon en dan zou er als alles goed is verlopen na ong. 14 dagen wortelontwikkeling moeten zijn, de bewortelingstijd verschilt per soort plant.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts