In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Ficus. Welke soort? 11 jaren 3 maanden geleden #14899

  • BanzaiBonzai
  • BanzaiBonzai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 3
Heb een bonsai gekocht in een tuincentrum (kon het niet laten), vooral om eens te kijken hoe ver ik kom met een binnenbonsai. Op het kaartje stond niets dan 'bonsai', en de cassiere wist me slechts te vertellen dat het een ficus is. Maar ik weet dus niet welke soort. De stam is gevlekt en er groeien wortels uit de takken. Weet iemand meer te vertellen? Alvast bedankt.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by BanzaiBonzai.

Ficus. Welke soort? 11 jaren 3 maanden geleden #14901

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Mijn eerste reactie zou zijn om dit ficus microcarpa var. tigerbark te noemen

www.bonsaihunk.us/info/Tigerbark.html
De volgende gebruiker (s) zei dank u: kittyvlekkie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus. Welke soort? 11 jaren 3 maanden geleden #15043

  • BanzaiBonzai
  • BanzaiBonzai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 3
Bedankt! Klopt het dat er bij binnenbonsai minder op gelet hoeft te worden dat eventuele snoei in het voorjaar dient te gebeuren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus. Welke soort? 11 jaren 3 maanden geleden #15048

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Snoeien kan in principe altijd. Ook bij bontenbomen. Alleen reageren alle bomen verschillend op snoei. Sommigen groeien niet meer dat jaar. Anderen maken geen knoppen als je verkeerd snoeit (Pinus, Picea) en weer andere krijgen een groeischeut. Tropische soorten hebben vaak de laatste reactie. Snoeien is het beste als de groei even stil staat (Er geen nieuwe bladeren bij komen / geen jong blad in zit)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus. Welke soort? 11 jaren 3 maanden geleden #15062

  • BanzaiBonzai
  • BanzaiBonzai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 3
Als de snoei even stilstaat. Maar dat werkt bij binnenbonsai toch net even anders dan bij buitenbonsai, die in de winter echt een rustperiode hebben? Wanneer zou ik dan moeten snoeien? Ik zou graag meer loof op de takken hebben en niet alleen aan het einde. Hoe kan ik dit bewerkstelligen? Een paar bladparen terugsnoeien of meer dan dat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus. Welke soort? 11 jaren 3 maanden geleden #15066

  • Aminam
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 1
ik herken de pot, heb laatst deze unit ook in mijn handen gehad. toch maar voor een andere starter gegaan. mocht het mis gaan heb je als nog een leuk bakje voor goeie prijs :P welk tuincentrum was het?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus. Welke soort? 11 jaren 3 maanden geleden #15067

  • BanzaiBonzai
  • BanzaiBonzai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 3
Ik heb hem gekocht bij tuincentrum Ranzijn. Om eerlijk te zijn vind ik de pot niet bepaald mooi en ben ik op zoek naar een nieuwe. Voor welke starter ben jij uiteindelijk gegaan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus. Welke soort? 11 jaren 3 maanden geleden #15072

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

BanzaiBonzai schreef : Als de snoei even stilstaat. Maar dat werkt bij binnenbonsai toch net even anders dan bij buitenbonsai, die in de winter echt een rustperiode hebben? Wanneer zou ik dan moeten snoeien? Ik zou graag meer loof op de takken hebben en niet alleen aan het einde. Hoe kan ik dit bewerkstelligen? Een paar bladparen terugsnoeien of meer dan dat?


Idd, bij bomen die (swinters) binnen staan, is er geen sprake van rust, alhoewel alles wel wat langzamer gaat dan in de lente en zomer. daarom kun je bij tropische soorten die hier binnen staan, eigenlijk het hele jaar door wel snoeien etc.
Mocht je gaan snoeien, dan raad ik aan er een plantenspuit bij te houden. Als je een ficus snoeit komt er namelijk een witte vloeistof (sap) vrij. Deze wordt sneller hard, als je hem met koud water besproeid. Let wel goed op, die vloeistof is giftig, dus goed je handen wassen nadien.

Meer loof terug op de takken verkrijg je idd door terug te snoeien op 1-2 blaadjes. iig MOET er nog een levende knop of blad op de tak blijven, anders sterft deze af. Zorg dat je bovenin meer of verder terug snoeit dan onderin, aangezien de groeikracht het meest sterk is in de top.

succes !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Ficus. Welke soort? 11 jaren 3 maanden geleden #15074

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

dea schreef : Idd, bij bomen die (swinters) binnen staan, is er geen sprake van rust, alhoewel alles wel wat langzamer gaat dan in de lente en zomer.


Zeker voor Ficus ben ik dat neit helemaal met je eens. De rust ligt weliswara niet gelijk met de winter, maar met tropische bomen zijn wel heel duidelijk periodes van groei en periodes rust te herkennen. ook daar gaat de groei in fases. Waar ze exact door ingeleid worden.. Dat weet ik dan weer niet. En ze duren maar enkele weken voor mijn gevoel (Onze ficus zit tenminste de ene maand zonder groei, en dan opeens weer helemaal vol nieuw blad).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus. Welke soort? 11 jaren 3 maanden geleden #15075

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
da's exact wat ik eigenlijk bedoel LB,
dat ze ook een soort rust hebben in de winter als alles wat langzamer gaat en groeit dan in de zomer.
Ik lees nu idd, dat ik het wat vreemd/verkeerd heb neergezet.

Ik bedoel dus, geen totale winterrust zoals bijv. een ABC loofboom, maar wel een lichte rust, waarbij alles wat trager gaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren