In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

hoe lang nog?? 11 jaren 3 maanden geleden #15015

  • marijnfors
  • marijnfors's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 55
  • Ontvangen bedankjes 6
hallo, ik heb al weer een aantal maanden geleden deze ficus gekocht.
maar ongeveer 2-3 maanden geleden zijn de bladeren van deze ficus eraf gevallen.

ze zeiden dat dit wel goed zou komen, en dat het kenmerbaar is voor dat soort.

maar nu heb ik de vraag of dit nog lang zou gaan duren want mijn oom heeft op de zelfde dag precies dezelfde ficus gekocht maar daar zijn de bladeren wel weer aan het groeien. maar bij mij zie ik nog geen goede vooruit gang. :(

iemand nog tips? (hoevaak ik het nu moet bewateren??) en dan nog iets er zitten ook luizen op, ik weet niet wat ik met de luizen moet doen want mijn vorige boom heb ik DAAROM dus ook weggegooid :( (de luizen zijn erg plakkerig en het lijkt als wol)

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hoe lang nog?? 11 jaren 3 maanden geleden #15017

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Witte wollige luizen: zie item Ficus Ginseng verpotten van een paar dagen geleden.
Maar voor je behandelt kan je best nagaan of deze boompjes nog leven door een beetje schors met je nagel weg te krabben: als de tak nog groen is en/of er wit melksap uitkomt leeft hij nog en kan je nog hopen. Maar dan is de aanwezigheid van de wolluizen mogelijks een te grote belasting voor de boom en behandeling dus dringend nodig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hoe lang nog?? 11 jaren 3 maanden geleden #15018

  • marijnfors
  • marijnfors's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 55
  • Ontvangen bedankjes 6
bedankt voor de tip: had ik vergeten te doen,
het boompje is nog van binnen mooi donker groen. alleen ik hoop dat die luizen niet erg veel schade zullen brengen. ik heb er een behandelingsmiddel voor maar de luizen blijven terug komen(op mijn vorige boom)((die had de zelfde luizen))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hoe lang nog?? 11 jaren 3 maanden geleden #15020

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Wolluis: afwasmiddel, water & spiritus mengen (kopje water, een scheut spiritus & een lepes wasmiddel). Vervolgens met wattenstaafjes de luizen verwijderen.

Ze blijven terug komen omdat de luizen eieren hebben welke uitkomen. Daarom moet je de meeste behandelingen een apar keer herhalen, en blijven controleren.

Wat betreft hergroei.. Dat had al wel meoten gebeuren. Ik vrees het ergste. ik zou de planten op een hele lichte vensterbank zetten, boven een verwarming en he een doorzichtige plastic zak over de kop trekken. De zak elke dag even openen voor lucht verversing. Als na 1-2 weken geen nieuw blad opkomt kan je ze vrees ik vaarwel zeggen.

Overigens: Misschien moet je je even verdiepen in de verzorging & standplaats wensen van ficus. Als je twee keer achter lkaar dezelfde problemen hebt, heb je EN ergens een plant met luizen in de buurt EN gaat er iets mis met je verzorging.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hoe lang nog?? 11 jaren 3 maanden geleden #15022

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Ik vrees het ergste nu al.
Op de close up ziet zelf t stammetje er dor en droog uit, wat zou inhouden dat ie reeds dood is....

Als de luizen terug blijven komen, kun je in het vervolg beter meteen de boom een noodverpotting geven. Alle oude aarde verwijderen en vervangen door nieuwe van goede kwaliteit. Kan best zijn dat de luizen of eitjes ook in de grond zitten waardoor t probleem aanhoudt. Zorg voor goede drainage.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hoe lang nog?? 11 jaren 3 maanden geleden #15032

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102

leatherback schreef : Wolluis: afwasmiddel, water & spiritus mengen (kopje water, een scheut spiritus & een lepes wasmiddel). Vervolgens met wattenstaafjes de luizen verwijderen.

Ze blijven terug komen omdat de luizen eieren hebben welke uitkomen. Daarom moet je de meeste behandelingen een apar keer herhalen, en blijven controleren.


Die eitjes zijn nou precies de reden waarom dit alom bekende grootmoeders recept in werkelijkheid totaal niet werkt. Luizen leggen tot 100 eitjes per dag. Water met spiritus en afwasmiddel of groene zeep is heel effectief in het uitmoorden van bestaande luizen, maar het zijn helaas niet de levende luizen die het hardnekkigst zijn. Wanneer je niet de eitjes van begin af aan kapot maakt blijven ze terugkomen die rotbeesten. Elke dag weer.
Je kunt daarom beter een biologisch bestrijdingsmiddel gebruiken op basis van van pyrethrum of primicarb. Dit kilt niet alleen de levende luizen maar droogt ook de eitjes uit. Hierdoor hoef je de behandeling veel minder te herhalen wat weer een minder aanslag is op de boom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hoe lang nog?? 11 jaren 3 maanden geleden #15037

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dat is niet mijn ervaring.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren