In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Yamadori eik 11 jaren 3 maanden geleden #15256

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Vandaag heb ik een in-principe OK van de gemeente om een boom in een woonwijk te 'oogsten'. Deze eik is een kleine anderhalve meter hoog maar wel met een stam van 15cm dik aan de grond, mooi verlopend naar dunne takken. De boom weet ik al 5 jaar te staan, maar toen ik hem laatst weer tegen kwam, toch maar toestemming gevraagd. De wijkbeheerder wil de plant nog even bekijken, maar in principe akkoord.

Wie heeft er ervaring met het uitgraven van een dergelijke boom. De boom eerst netjes rondsteken ed. gaat niet lukken (Ik ben bang dat een stel koters me bezig ziet en aan de boom gaat rommelen nadat ik weg ben, zodat ik een gesloopt boompje zie als ik in het najaar terug kom).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Yamadori eik 11 jaren 3 maanden geleden #15257

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Gewoon vrij ruim uitgraven. Ze zijn vrij makkelijk. Dennen maken niet veel gebruik van hun wortels zoals andere bomen. Meer van de symbiose in de grond.
Ruim oppotten in goede grond, minimaal 50% vd oude grond en aantal jaren laten staan en enkel aan de gezondheid werken tot ie in topconditie is.
Zelf iets van 5 jaar terug een mugo zo uitgegraven. Doet t goed. Dit jaar vormen denk ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Yamadori eik 11 jaren 3 maanden geleden #15258

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

dea schreef : Gewoon vrij ruim uitgraven. Ze zijn vrij makkelijk. Dennen maken niet veel gebruik van hun wortels zoals andere bomen. Meer van de symbiose in de grond.
Ruim oppotten in goede grond en aantal jaren laten staan en enkel aan de gezondheid werken tot ie in topconditie is.
Zelf iets van 5 jaar terug een mugo zo uitgegraven. Doet t goed. Dit jaar vormen denk ik.


En eiken? :cheer:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Yamadori eik 11 jaren 3 maanden geleden #15259

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Geen ervaring mee.
Wel op bonsai4me es gelezen dat je goed resultaat hebt rond aug, sept als ie vol in blad staat. Keek er ook raar van op, maar dan is blijkbaar de overlevings kans het grootst. Wel goed en flink nat houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Yamadori eik 11 jaren 3 maanden geleden #15276

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55
Ik heb eens een eikje van een jaar of 4 uitgegraven, ik denk rond oktober, december. Zonder voorbereiding. Ruim uitgegraven en een jaartje in een ruime pot. Nooit problemen mee gehad. Ik heb zoals dea zei 50% van de grond gemengd met potgrond. Het jaar nadien wortelsnoei.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Yamadori eik 11 jaren 3 maanden geleden #15308

  • Eelco
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 164
  • Ontvangen bedankjes 13
Hey Leatherback,

ik heb toevallig vorig jaar een eikje uitgegraven die tussen de heg een zwaar bestaan leidde: www.bonsaiempire.nl/forum/basis-techniek...stopte-eik-uitgraven

Ik heb toen op advies van Harry Harrington ( www.bonsai4me.com/AdvTech/ATquercus%20ro...0and%20repotting.htm )de boom uitgegraven op het moment dat de boom al volledig in blad stond. In dit artikel noemt hij juni, maar het eik(!)punt is het moment waarop alle bladeren volledig zijn uitgerold. In het geval van mijn boompje was dat al begin mei als ik me het goed herinner. Het was erg lastig om hem uit te graven omdat de stambasis echt midden tussen de ligusturhaag stond, dus hij had een zeer beperkt wortelgestel na het uitgraven. Ik heb hem vervolgens in een 50-50 mix van foetsi-bah en potgrond gezet, die ik goed nat hield (Harry laat ze zelfs met pot en al ondergedompelt staan voor een tijd). En heb ik hem een tijd uit de wind en zon gehouden uiteraard. En ik moet zeggen, los van de meeldauw die later in het jaar de kop opstak had ik niet verwacht dat de boom het zo goed zo doen! Helemaal gezien de kleine wortelkluit. Hij bleef de hele zomer lang nieuwe knoppen maken waar frisgroene blaadjes uitkwamen en hij lijkt de eerste slag gewonnen te hebben.

Kortom, dat is mijn ervaring en het heeft mijn verwachtingen overtroffen. Ik hoop dat je er iets aan hebt. Succes ermee!

Oh en ik ben wel erg benieuwd inmiddels, heb je een foto'tje?

Gr. Eelco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Yamadori eik 11 jaren 3 maanden geleden #15309

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Haha,

Heb ik foto? Nee. Ik ga ook geen foto maken tot het moment dat ik ermee aan de slag ga. Paranoia? Misschien. Maar de wereld is te klein, en de locatie erg herkenbaar. :P

ik heb overigens nu defintieve toegang. Ik ken het stuk van bonsai4me. Echter, ik krijg gemixte antwoorden. Aangezien de boom nogal publiek staat, gaat het denk ik toch einde volgende maand gebeuren. Grooet uitgraven. en dan uit de wind in de namiddagzon plaatsen en het beste hopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Yamadori eik 11 jaren 3 maanden geleden #15311

  • Eelco
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 164
  • Ontvangen bedankjes 13
Haha! Zo had ik er nog niet over nagedacht, maar slim!

Maakt het uit dat hij op een publieke plek staat dan of je hem over een maand of over 4 maanden uitgraaft? Hij zal niet weglopen toch? ;) Of ben je bang voor beschadiging en wil je hem gewoon zsm binnen hebben?

Het enige wat ik je kan vertellen is dat mijn boompje redelijk zwak leek en er met deze methode goed is uitgekomen. Ik hoop dat het bij jou ook gaat lukken, op wat voor manier dan ook!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Yamadori eik 11 jaren 3 maanden geleden #15329

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik ben vooral bang op beschadiging. Als je iets begint aan een boom dan trek je aandacht. In een bos, berg of verlaten streek niet zo erg, want daar is niemand. Echter, midden in een woonwijk..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Yamadori eik 11 jaren 3 maanden geleden #15343

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
tip:
trek zo'n fluoriserend oranje of geel jasje aan, die de gemeente werkers ook vaak dragen. Dan val je wel op, maar iedereen denkt dat je gewoon aan het werk bent en doet wat je hoort te doen.

Enkele keren gedaan, mensen lopen gewoon voorbij en groeten je gewoon.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: YouriVanPinxteren, kittyvlekkie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts