In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

ulmus 11 jaren 2 maanden geleden #16083

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102

dea schreef : uiteraard.
Bomen blijven namelijk (zolang ze in leven zijn) doorgroeien....


Sorry, maar deze conclusie vind ik iets te voorbarig. Ik zou graag willen weten wat Negligence met grote uitschieters bedoelt. Op de foto's zie ik lange scheuten met lange internoden. Dit als gevolg van (te) weinig licht. Het maken van deze stengels en bladeren kost een plant energie. Het gaat pas energie opleveren wanneer het blad enigszins volgroeit is. Zou men de scheuten te vroeg weer in nemen dan ontneem je de plant de mogelijkheid energie op te nemen. Op den duur zal de plant hierdoor dus gaan wegkwijnen. Over het algemeen laat men daarom de scheuten staan tot ze 4 tot 5 volgroeide bladparen bevatten en snoeit ze dan pas terug tot 1 of 2 bladparen. Als de boom erg verzwakt is, zoals bij deze boom het geval is, zou ik zelfs nog langer wachten met terugsnoeien. Door het huidige gebrek aan licht betekend dit dat de boom er al snel verwilderd uit zal zien. Maarja, dit probleem los je niet op door te snoeien.
Groet,

Daan
De volgende gebruiker (s) zei dank u: sebastiaan1

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dsdevries.

ulmus 11 jaren 2 maanden geleden #16084

  • negligence
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 22
  • Ontvangen bedankjes 0
Idd eerst had die te weinig licht, die foto was genome na een week denk ik.er hingen toen bladeren aan die meteen ook afvielen. Hij stond toen vrij kaal terwijl ie nu dezelfde uitschiters heeft maar dan wel met blad, zoizo ga ik niks snoeie waar jonge bladjes aanzitte die heb ik late staan.
De paar die ik heb gesnoeit hadde donker groene bladjes +- 7-8 en was +- 5cm lang.

thx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

ulmus 11 jaren 2 maanden geleden #16085

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Dat de takjes +/_ 7 -8 blaadjes hebben over 5 cm verteld mij dat de situatie qua licht fors is verbeterd, maar met internoden van 1 tot 1,5cm nog steeds niet ideaal. Ik zou persoonlijk langer gewacht hebben en pas bij 10 blaadjes (=5 bladparen) terugsnoeien. Van de zomer, als de boom buiten staat en internoden korter worden kan je de boom weer gaan verfijnen. Dit is nu eenmaal het nadeel van binnenbomen, daar zul je mee moeten leren leven.
groet,

Daan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

ulmus 11 jaren 2 maanden geleden #16086

  • negligence
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 22
  • Ontvangen bedankjes 0
Ok thx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

ulmus 11 jaren 2 maanden geleden #16089

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
@Daan...
ik probeerde juist aan te geven dat de vraag te beknopt was, en dat je dan ook een beknopt/voorbarig antwoord kunt verwachten.

wat je zegt over energie in een boom klopt exact, alleen neem ik aan, dat je niet AL het loof gaat snoeien, dus er is weldegelijk nog groen en dus energie aanwezig, ook als je alleen de lange uitlopers wegsnoeit.

Mensen vergeten vaak idd, dat groen nodig is voor een gezonde boom. Ze willen vaak te snel een "mooie" boom, wat vaak ten koste gaat van de gezondheid.
Ik lees veel dat mensen bladeren willen verkleinen etc, gaan dan bladsnoei toepassen en vaak resulteert dit in het tegenovergestelde:
grote, maar weinig bladeren en lange internodiën.

Ik prefereer grote bladeren, omdat hiermee een boom gezond is/wordt. Bladverkleining werkt bij mij beter niet door bladsnoei toe te passen, maar door voor meer bladeren en een dichtere vertakking te zorgen: meer = kleiner.
Maar goed, da's een compleet ander verhaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

ulmus 11 jaren 2 maanden geleden #16094

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130

dea schreef :
Bladverkleining werkt bij mij beter niet door bladsnoei toe te passen,maar door voor meer bladeren en een dichtere vertakking te zorgen: meer = kleiner.
Maar goed, da's een compleet ander verhaal.


Mee eens Dea.
Meer dan eens de bladsnoeimethode toegepast, steeltjes laten staan enz.
Tja en dan verwacht je kleiner blad maar wat zie je na verloop van tijd, ja hoor, bladeren precies zo groot als voor de snoei!
De Beuk en sommige Acersoorten lieten het bij mij op dat gebied helaas nogal eens afweten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: De Smet Jozef

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren