In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

gebroken potje 11 jaren 3 maanden geleden #15534

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
van mijn vader heb ik een heleboel potjes gekregen om te gebruiken bij bonsai. deze potjes zijn volgens mij niet bedoelt voor bonsai maar ze zien er zo mooi uit dat ik toch enkele wil gebruiken. de meeste potjes zijn beter voor accentjes denkik door de grootte en glazuurlaag.

een van de leukste potjes heeft een grote kraak die duidelijk zal vergroten als ik deze gebruik. het potje is gemaakt uit een zwakke kwaliteit van klei dus zowiezo heb ik al schrik van vorst, maar goed mijn vraag is hoe ik dit potje het best vermaak.
ik heb al gebroken potjes vermaakt met tec7 lijm. natuurlijk is dit enorm zichtbaar en bij het witte potje waar je de kraak ziet zou ik iets anders willen proberen.

iemand ervaringen of tips?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

gebroken potje 11 jaren 3 maanden geleden #15544

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Hoi Jeroen,
De potjes die jij hebt gekregen zijn wél echte bonsai potjes. Het zijn alleen wel, zoals je zelf al aangaf goedkope chinese potjes uit massaproductie bedoelt voor de welbekende mallsai. Dit kan verklaren waarom ze, waarschijnlijk onder vorst zijn gebarsten. Ik vrees dat er niets meer aan te doen valt. Ik ken geen manier om gebarsten potjes weer zodanig in elkaar te zetten dat ze ook heel blijven onder extreme omstandigheden. Bovendien denk ik dat sowieso de kans groot is dat ze opnieuw zullen barsten. De barst zul je in ieder geval altijd blijven zien.

Het klinkt misschien lullig, maar als je je bomen van het voorjaar in een ander potje wil zetten, dan denk ik dat je beter uit bent om een paar nieuwe te kopen. Heel duur zijn bonsai potjes ook niet. Dit soort Chinese potjes zijn tussen de 3 en de 10 euro. Voor 25 euro heb je al een tokoname pot en ik heb dit weekend bij de Noelanders trofee handgemaakte potjes gezien voor 30 tot 45 euro.
Groet,

Daan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dsdevries.

gebroken potje 11 jaren 3 maanden geleden #15554

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
idd, lijmen helpt alleen tijdelijk.
wanneer er weer vorst overheen komt zal het water in de pot (ijs) wat uitzetten en gaan de potten weer kapot.
Beter koop je nieuwe.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

gebroken potje 11 jaren 3 maanden geleden #15587

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Het is natuurlijk altijd jammer als een pot waar je aan gehecht bent scheurt. :(
Lijmen met secondenlijm is een optie.
Heb dit al meer dan eens gedaan vooral als er niet zo gauw een andere pot voorhanden is.
Om een sterkere verbinding te krijgen breng ik aan de binnenkant nog een rupsje polymax aan over de scheur en met een natte vinger gladstrijken.
Tot nu toe hebben de op die manier behandelde potten de winters/vorst goed doorstaan.
Wel de pot zo plaatsen dat de scheur aan de achterkant zit, het oog wil ook wat natuurlijk! :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren