In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Soorten mos 11 jaren 3 maanden geleden #15877

  • Tastybonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 1
Hey Bonsaiempire,

Vroeg me eigenlijk al een tijdje af wat voor soort mos je goed kan gebruiken voor op je grond.
Tijdje geleden heb ik wat mos van een boomstam (dood) afgehaald, zag er in eerste instantie prima uit. Later werd het lelijk.
Dus bij deze:
Wat voor mos gebruik je, en waar heb je het vandaan? :)

ziet er meestal een stuk mooier uit bij je bonsai.

Tastybonsai.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Soorten mos 11 jaren 3 maanden geleden #15878

  • sanderh
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 38
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik heb gewoon mos wat voor mijn huis bij de bomen groeit, gewoon goed "wassen" of je kunt het ook bij een tuincentrum halen. Alleen mos kan niet tegen mest, wordt het bruin en gaat het dood.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Soorten mos 11 jaren 3 maanden geleden #15879

  • Tastybonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 1
Dan begrijp ik dat je bij elke voeding je mos eraf haalt? of nieuwe erop doet?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Soorten mos 11 jaren 3 maanden geleden #15882

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Eigenlijk heb je nooit mos op de grond, tenzij je de boom gaat tentoonstellen. Mos op de grond verhoogt de kans op problemen met de wortels, doordat de grond slecht kan opdrogen, en insecten in gaan huizen en vogels het leuk vinden om er in te pikken.

Je kan goed mos gebruiken welke van nature op zonnige droge plekken te vinden is (Denk dat van schuurtje, tussen straattegels ed.)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Soorten mos 11 jaren 3 maanden geleden #15883

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59
Bij mij groeit er in het voorjaar automatisch mos op sommige potten, en ik laat het lekker zitten tot het eind van de zomer. Op mijn balkon word het soms over de 40ºC en dan is mos toch verrekte handig om de betreffende bomen te beschermen tegen uitdroging. Ik heb altijd de mest er gewoon bovenop gegooid, en ik kan nou niet echt zeggen dat het mos er dood van ging. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Soorten mos 11 jaren 3 maanden geleden #15884

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Ivan.

Soorten mos 11 jaren 3 maanden geleden #15901

  • davids
  • davids's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
Het mos wat ik heb gebruikt kwam van de betonnen rand van een tunnel in de buurt. Mooi donker en wat lichter kleuren. In de herfst ben ik het vergeten van de pot af te halen. ivm het vast houden van vocht is dat beter.
Mos kan je kweken in een aparte bak. Mooie ronde platen en plakken. Deze kan je bijsnijden en op de grond aanbrengen wanneer je je boom op zn mooist wilt laten zien.
Bij mij groeit het ook op het dak. Dikke plakken die te dik zijn om mooi gevonden te worden.
Deze laat ik drogen en dan verkruimel ik ze, meng ik ze met wat zand en dat strooi ik dan over de grond om de bomen. Een mooi tapijt is het resultaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Soorten mos 11 jaren 3 maanden geleden #15925

  • YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 169
Ik haal het mos altijd uit eigen omgeving, tussen stoeptegels e.d. Ik gebruik het eigenlijk alleen voor mijn bos dat in een hele ondiepe schaal staat en voor wat shohin die snel uitdrogen in de zomer. Ook voor de kusamono waarmee ik een beetje aan het experimenteren ben, gebruik ik het ook wel.

Ik ga dit jaar een stukje 'mostuin' aanleggen, waar ik het mos laat groeien en het daar dus altijd weg kan halen wanneer ik het nodig heb. Kijken of het wat wordt! ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Soorten mos 11 jaren 3 maanden geleden #15952

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
In principe kan je het beste mos gebruiken dat van nature op lichte plekken groeit. Het mos dat je in het bos op donkere vochtige plekken vindt, lijkt heel mooi groen, maar zal in een bonsaipot in de volle zon niet overleven. Ik gebruik zelf dan ook altijd het mos van tussen de stoeptegels. Als ik het eenmaal heb aangebracht laat ik met verpotten altijd een klein beetje staan. Dit groeit binnen notime weer uit door de hele pot. Verhalen dat mos niet goed zou zijn vind ik zwaar overdreven. Een van de kenmerken van mos is dat het juist geen wortels heeft maar de hele plant is in staat water en mineralen op te nemen. Je moet wel oppassen voor schijnmossen en onkruid als engels gras en vetmuur. Deze planten schieten wel wortel en zijn killing voor je bonsai. Zolang je het mos mooi kort houdt (dus ook regelmatig knipt) is er niets aan de hand. Het knipsel strooi ik daarna ook gewoon weer uit over andere bonsai.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dsdevries.

Soorten mos 11 jaren 3 maanden geleden #15954

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Er zullen altijd voor of tegenstanders blijven bestaan m.b.t. het al dan niet gebruiken van mos bij bonsai.
Door mos te laten groeien in de pot zal de grond/substraat minder last hebben van uitdrogen bij warme dagen, althans dat is mijn ervaring.
Bij regenachtig is het mos niet echt van invloed op de waterhuishouding van de grond en wortels als er voor gezorgd wordt dat er een goede drainage is onderin de bonsaipot.
Mos wordt echter wel lelijk als er mestkorfjes worden gebruikt, dit in tegenstelling tot vloeibare mest.
Een vaak voorkomend probleem is echter het levermos. Deze mossoort met horizontaal groeiende blaadjes zo snel mogelijk verwijderen want het vermeerdert zich zeer snel.

@dsdevries, in een vorige post noemde je vetmuur. Is dit misschien een andere benaming voor levermos?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren