In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

wortelsnoei bij abc boom 11 jaren 2 maanden geleden #16134

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Hoi allemaal,
Alhoewel het nu nog vriest begint over enkele weken toch weer het verpot seizoen.
Nu heb ik een vraag. Ik bezit een aantal abc bomen die ik vroeg in het voorjaar wil verpotten omdat ze erg vroeg uitlopen. Tot nu toe heb ik bij die bomen niet veel wortels gesnoeid, maar dat wil ik nu wel doen. Nu vraag ik mij alleen af of de wortels dan niet erg gaan bloeden, of is het zo dat door de capillaire werking alleen de takken bij het snoeien gaan bloeden. Wie kan mij antwoord geven voor dat ik de schaar er inzet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

wortelsnoei bij abc boom 11 jaren 2 maanden geleden #16135

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
wat bedoel je met ABC bomen?

En bloeden wordt ernstig overschat. Er zijn eigenlijk geen bomen die door bloeden doodgaan of zelfs serieus verzwakken. De natuur zit iets handiger in elkaar dan dat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

wortelsnoei bij abc boom 11 jaren 2 maanden geleden #16136

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
ABC bomen zijn bomen waarvan de begin letter met een A B of C begint en deze boom soorten kunnen in sommige gevallen heviger bloeden dan andere boom soorten. Of dit nou ook geld voor de wortel snoei zou ik niet durven zeggen. Maar met het snoeien van takken zou dat eventueel kunnen gebeuren. Dea heeft me een keer gezegt dat als je deze bomen of bomen in het algemeen, voordat je ze gaat snoeien een week of twee geen tot weinig water geven zodat de sapstroom minder is/word en dat je zo het bloeden zou kunnen verminderen. Correct me if i'am wrong gr bonsai1.2 ;) :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

wortelsnoei bij abc boom 11 jaren 2 maanden geleden #16171

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Klopt wat je schrijft bonsai1.2. Maar dat geldt voor loof boven de grond.
Voor wortels hoef je je geen zorgen te maken. Deze kun je bij abc bomen echt flink tug snoeien, zelf 50-75% vd wortels. Geen enkel probleem.
Mijn Koreaanse haagbeuk doet het altijd zeer goed als ik iets van 70% vd wortels snoei. Komt ook omdat ze vrij snel en veel nieuwe wortels aanmaken, dus is het ook noodzakelijk om vrij veel vd oude wortels te snoeien. Pas wel op voor eventuele nachtvorst na wortelsnoei. Dit kan zelfs in april nog plaatsvinden.

LB, idd abc bomen zijn bijvoorbeeld acers, betulus, carpinus etc,
Doodbloeden zal ook niet zo snel gebeuren, maar het bloeden kan wel leiden tot taksterfte, dus dat een deel van of een complete tak zal afsterven. Om die reden blijf ik toch de snoei wonden bij grotere takken afdekken met wondpasta, alhoewel velen dat niet doen of zelfs afraden, maar dat is weer een oude discussie oprakelen....
De volgende gebruiker (s) zei dank u: GiovanniKooreman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

wortelsnoei bij abc boom 11 jaren 2 maanden geleden #16174

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Dank je Bonsai 1.2 voor je uitleg en dank Dea voor het antwoord op mijn vraag.
Nu kan ik met een gerust geweten aan de gang, alleen beschermen beschermen tegen nachtvorst dat moet niet te moeilijk zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

wortelsnoei bij abc boom 11 jaren 2 maanden geleden #16176

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Geen dank.
Ik verpot Abc bomen altijd wanneer de knoppen uitlopen en bijna opengaan. De meeste energie is dan weer vanuit de wortels de boom in gegaan, dus dan is het redelijk veilig om de wortels te snoeien. Succes !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren