In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Bonsai Bougainvillea 11 jaren 2 maanden geleden #16265

  • mighty mouse
  • mighty mouse's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 314
  • Ontvangen bedankjes 78
Geen goed idee!veel te droge lucht.
Als je zo een bonsai wil moet je zorgen dat ie ergens goed kan overwinteren en met genoeg licht omdat e niet bladverliezend is.
Een Zuidelijk gericht zolderraam is daavoor perfect,daar staatmijn ficus en serissa nu ook en die blijven nu groeien,vanaf het in de nacht boven de 7 graden blijft terug buiten zetten.
In de woonkamer zetten is Volgens mij vragen voor problemen,veel te droge lucht
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kelvin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai Bougainvillea 11 jaren 2 maanden geleden #16268

  • LadyErebus
  • LadyErebus's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 306
  • Ontvangen bedankjes 29
Ligt eraan op welke hoogte hij dan staat.
Als het uit de warmte van de kachel zelf is (dus geen directe kachelwarmte)
dan zou je het eventuuel kunnen proberen.
Maar gaat hij raar doen zou ik hem toch ergens anders plaatsen.
Als je kast bv 1,50 hoog is en je zet hem erboven op zou het kunnen.

Maar echt geen directe warmte van de kachel geven.
Dan gaat je boompje raar doen.

Groetjes en heel veel succes ;)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kelvin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai Bougainvillea 11 jaren 2 maanden geleden #16269

  • LadyErebus
  • LadyErebus's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 306
  • Ontvangen bedankjes 29
@mighty mouse
mijn ilex staat ook op zolder maar daar worden toch serieus vries temperaturen
gemeten en dat is voor zijn boom niet handig.
Dus mocht hij ook zo'n vrieszolder hebben is dat ook niet verstandig.

En ja ik ben het met je eens dat het erg droge lucht is. Ik heb hem bij mij met recht
boven de kachel op de vensterbank gehad buiten de hitte van de kachel en toen ging het
redelijk.
Daarom mijn antwoord ook gaat hij raar doen meteen verplaatsen.
Maar wat je zegt beter niet dan wel.

Kan me ook niet echt voorstellen dat je binnen temperaturen onder de 7 graden c meet.

Groetjes Lady Erebus ;)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kelvin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai Bougainvillea 11 jaren 2 maanden geleden #16270

  • mighty mouse
  • mighty mouse's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 314
  • Ontvangen bedankjes 78
Op onze zolder is het misschien 14 graden ofzo maar zonder verwarming,dus ook geen risico voor droge lucht Lady e.
Van zodra je hem in de leefruimte zet,waar het verwarmt is is de vochtigheidsgraad ongeveer overal hetelfde,losstaand of ie boven de verwarming staat of niet.
Hier bij ons is het in de winter niet boven de 60 percent en zelfs minder met de verwarming aan en dat is toch wel weinig naar mijn ervaring....heb zo al een serissa van 1m groot verloren
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kelvin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai Bougainvillea 11 jaren 2 maanden geleden #16271

  • Kelvin
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 14
  • Ontvangen bedankjes 0
Enorm bedankt voor jullie goede adviezen.

Ik denk dat ik hem toch op de kast plaats, omdat hij dan direct achter de raam staat waardoor hij veel licht krijgt.

Ik denk dat ik het probleem met de droge lucht kan oplossen door hem op een bak water te leggen. Natuurlijk niet dat de pot waar de bonsai boom in zit in het water dompelt maar een paar cm's boven het water.

Mijn bonsai boom is een starters bonsai boom waardoor ik hem zelf helemaal moet stylen hebben jullie hier advies in? Moet ik wachten totdat het een volle bos boom wordt en dan te beginnen met stylen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai Bougainvillea 11 jaren 2 maanden geleden #16275

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik zou je boom nooit dompelen. Hoe hard handelaren ook roepen dat je bonsai moet dompelen; Het is gewoon niet waar. Als je goede grond voor je planten hebt, droogt deze nooit zo uit dat je met gieten de grond niet mee nat kan maken.

Water geven tot het water aan de onderkant er uit loopt: Dit is als je een goed grondmengels gebruikt mogelijk. Als je de plant nog in potgrond hebt staan kan je beter gieten alsof je een kamerplant hebt. Wederom: Anders wordt de plant veel te nat.

Bougainvillea is een mediterane plant als ik het me goed herinner. Dat betekent: Veel licht. Koele maar niet koude winters en hete zomers. Weinig wat in de periode dat ze koud staan. Goed doorgieten als het warmer is.

Planten moet je nooit in de buurt van kachels zetten,zolang je geen gecvoel voor de planten ontwikkeld hebt; Anders is het vragen om luizen, verdroging en bruine bladeren. De lucht verandert te vaak snel van temperatuur, is extreem droog etcetc.

om hem te vormen moet je bedenken: Wat wil ik met de boom. Kijk naar het verloop van de stam. Bedenk hoe groot je wilt dat de bonsai uiteindelijk zal zijn. Dat bepaalt hoe dik de stam zal moeten zijn (Boomhoogte is normalitair 6-12 keer de dikte van de stam. Een dunnere stam is erg lastig om het beeld te creëren van een oude boom; Dikker en je zit midden in de sumo bonsai: Dikke vette stam, weinig boom).
Als je weet hoe dik de stam zou moeten zijn, kan je besluitn of de boom nog fors moet groeien, of of je de plant gewoon meteen kan stijlen.

Uiteraard is het met een nieuwe boom het leukste om meteen aan de slag te gaan. Dat kan wel, maar dan moet je accepteren dat het een oefenboompje is, waar je later waarschijnlijk vanaf wil, of veel werk in moet gaan steken.

Als je een foto plaatst is het een stuk makkelijker om advies te geven..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kelvin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai Bougainvillea 11 jaren 2 maanden geleden #16278

  • Kelvin
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 14
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor jullie antwoord.

De bonsai boom zit in een bonsai aardewerk pot. Ik vind hem erg klein met name een dunne stam. Moet ik hem dan in een pot stoppen? En tijdens het nog niet stylen moet ik hem dan bij snoeien en wat moet ik doen om de stam dikker te maken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai Bougainvillea 11 jaren 2 maanden geleden #16283

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kelvin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai Bougainvillea 11 jaren 2 maanden geleden #16284

  • LadyErebus
  • LadyErebus's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 306
  • Ontvangen bedankjes 29
Handige link Leatherback.

Ik heb hem ook even tussen mijn favo's gezet. Handig voor mijn stekken van het voorjaar.
Weet ik ook dat ik ze niet meteen in een pot moet zetten maar in de volle grond.

Grtzz Lady Erebus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bougainville 11 jaren 2 maanden geleden #16288

  • davids
  • davids's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
Hoi en welkom!

Nadat ik jaren lang heb gefaald in het tot stand brengen van een bougainville bonsai, heb ik er vorig jaar een gekocht bij Lodder. Een in twee delen gespleten stam met flink wat groen erboven.

De boom staat de hele zomer buiten. Zo veel mogelijk zon en omdat ik een zeer korrelig grondmengsel heb voor deze boom (pure foetsi ba korrels. Je kan ook pure akadama gebruiken) moet ik hem dagelijks water geven.

Nu, in de winter, staat hij gewoon in de woonkamer op een tafeltje een beetje schuin achter een hangend gordijn, 50 cm bij de verwarming vandaan.
Hij krijgt eens per week een beetje water. Binnenkort ga ik hem even stevig terugsnoeien zodat hij dichter bij de stam nieuwe takken gaat maken.

Hij heeft namelijk de hele zomer door mogen groeien na de verpotting.

Mijn ervaring met tuincentrum bougainvilles is dat de wortels zo fijn zijn vertakt door de gehele pot, dat het bijna onmogelijk is om die te snoeien. Ik ga dan al snel te veelwortels weghalen wat resulteert in een dode boom.... Jammer genoeg was ik al ruim 10 jaar bezig met het vormen van deze boom. Ik kon mezelf wel voor de kop slaan!

Volgens mij heb ik op dit forum wel ergens een foto staan... maar dat weet ik niet zeker.

Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren