In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Ilex boom een binnen bonsai boom maken 11 jaren 2 maanden geleden #16298

  • Kelvin
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 14
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste allemaal,

Na lang denken ben ik eruit. Ik heb uiteindelijk besloten om voor een Ilex te kiezen gezien de factoren in mijn kamer en ik geen enkel ervaring heb en nieuw ben in deze mooie hobby.

Na heel lang zoeken heb ik besloten om een Ilex te kopen die ongeveer 50 cm groot is. Ik ben van plan om het te verpotten in een bonsai pot als hij de gewenste vorm heeft.

Is dit eigenlijk mogelijk om de Ilex boom een binnen bonsai te maken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ilex boom een binnen bonsai boom maken 11 jaren 2 maanden geleden #16299

  • mighty mouse
  • mighty mouse's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 314
  • Ontvangen bedankjes 78
ik heb geen ervaring met ilex,maar een binnen bonsai is moeilijker dan een buiten bonsai.
waarom begin je niet met iets makkelijk zoals een esdoorn ofzo,of kan je niets buiten zetten?
voor binnen is een serissa ook leuk,maar die kan je in de zomer ook best buiten zetten hoor.
en ik denk dat je je eens serieus moet verdiepen in de lectuur die hier op de site voorradig is(niet slecht bedoeld he maar daar kan je veel van leren)
best kan je een paar boompjes van 20 euro ofzo kopen en al beginnen leren om die in leven te houden.als dat al lukt(ben je al een jaar verder)kan je pas best aan de rest beginnen.
en in tussentijd heb je genoeg tijd om hier vragen te stellen over je boompjes en om alle info op internet op te zoeken en veel te lezen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ilex boom een binnen bonsai boom maken 11 jaren 2 maanden geleden #16300

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Elke bonsai is een buiten bonsai. Er zijn soorten die je echter in de winter binnen moet houden, omdat ze niet vorstbestendig zijn. Binnen bonsai bestaan eigenlijk niet. De hoeveelheid licht en luchtcirculatie die jij binnen kan bieden zijn gewoon veel minder dan wat je buiten hebt.

Ilex bevat 400 soorten of zo. Dus je zal specifieker moeten zijn welke hulstsoort je wilt gaan gebruiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ilex boom een binnen bonsai boom maken 11 jaren 2 maanden geleden #16301

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
ze moeten dat woord eens afschaffen idd, "binnen" bonsai...
dat zorgt voor zoveel misverstanden, helemaal bij mensen die net met bonsai (willen) beginnen.

Bonsai zijn bomen.
Bomen groeien buiten in de natuur.
Nee, bomen groeien niet binnen. (vanuit de natuur gezien)
Dat sommigen ze naar binnen halen is iets anders, maar da's ook vragen om problemen.
(tropische soorten kunnen/mogen/moeten tijdens koude periodes wel naar binnen om te overleven, maar ook die horen buiten)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Ilex boom een binnen bonsai boom maken 11 jaren 2 maanden geleden #16306

  • LadyErebus
  • LadyErebus's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 306
  • Ontvangen bedankjes 29
Ik heb een ilex maar ga die toch mooi buiten zetten in het voorjaar ik wilde hem ook binnen houden maar dat is gewoon onmogelijk. (als beginner).
Hij verloor veel blad constant en heb hem maar op zolder gezet om te overwinteren.

Als je een "binnen" boom wil adviseer ik je iets van een ficus aan.
of idd wat er in dit topic al gezegd is een tropische soort.

Een ilex is een moeilijke boom voor een beginner voor binnen. Heb er ervaring mee. Vandaar ook dat ik hem buiten ga zetten van het voorjaar als alle vorst weg is.

@Dea ben het niet helemaal met je eens. Heb genoeg bomen binnen zien groeien bv in oude fabrieken en dergelijke :P. En nee die zijn daar niet geplant die zijn er serieus aan komen waaien.

Groetjes Lady Erebus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by LadyErebus.

Ilex boom een binnen bonsai boom maken 11 jaren 2 maanden geleden #16307

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Lady Erebus schreef : @Dea ben het niet helemaal met je eens. Heb genoeg bomen binnen zien groeien bv in oude fabrieken en dergelijke :P. En nee die zijn daar niet geplant die zijn er serieus aan komen waaien.


Als die in een fabriek aan komt waaien, en daar gaat groeien heb je het over een verlaten fabrier waar ramen ed uit zijn, en misschien ook het dak al redelijk kaopt is. Dat is dan niet binnen, maar buiten, in een verweerde constructie. Het klimaat in zo'n fabriek lijk meer op buiten dan op binnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ilex boom een binnen bonsai boom maken 11 jaren 2 maanden geleden #16309

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130

dea schreef : ze moeten dat woord eens afschaffen idd, "binnen" bonsai...
dat zorgt voor zoveel misverstanden, helemaal bij mensen die net met bonsai (willen) beginnen.


Ben het gedeeltelijk met je eens Dea.
De benaming binnenbonsai is echter al zo "ingeburgerd", dat wel nooit zal gebeuren.
En trouwens, wie zou dat moeten afschaffen?
Zolang er boompjes gepromoot worden als binnen/kamerbonsai door tuincentra en sommige webshops zal deze term blijven bestaan.
Dat er daardoor misverstanden ontstaan bij beginners in de bonsaihobby is dan ook begrijpelijk.
In het tuincentrum staan de boompjes zelfs te koop op de kamerplantenafdeling, verwarring alom dus. :unsure:
Maar heeft iemand als beginner in bonsai niet de taak om ook zelf eerst eens e.e.a. uit te gaan zoeken alvorens een boompje aan te schaffen?
Dit geldt trouwens voor elke hobby!
Info betr. bonsai is tegenwoordig overal te vinden op het internet.
En hoe vaak is de term "je eerst inlezen" al niet langsgekomen op dit forum! ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ilex boom een binnen bonsai boom maken 11 jaren 2 maanden geleden #16311

  • LadyErebus
  • LadyErebus's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 306
  • Ontvangen bedankjes 29
In het begin dat de oude glasfabriek in sas van gent nog niet zo verlaten was
Groeide er ook een boom binnen. Glasfabriek in sas had toen nog wel degelijk ramen.
Doordat die boom daar is gaan groeien heeft die de ramen gesloopt en is door het dak gegroeid. Zat alleen een scheur in de vloer.
Later is het wel gesloopt door hangjeugd en andere hekserij.
ik heb die boom op zien groeien ik was zelf ook nog mini.

Dus het kan wel degelijk.
die boom is echt gegroeid in binnen situatie.

Groetjes Lady Erebus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ilex boom een binnen bonsai boom maken 11 jaren 2 maanden geleden #16313

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Hank, uiteraard bedoelde ik t niet letterlijk, n woord afschaffen.
Dat bedoelde ik er ook mee, wat jij zegt. Als beginner ga je naar tuincentrum, koop je een "binnen" bonsai. Je wilt info halen, en komt erachter dat de boom beter buiten kan staan. Etc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts