In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

sassafras 11 jaren 2 maanden geleden #16358

  • pinsky
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Zo'n 20 jaar geleden heb ik ergens een paar zaden opgepakt en thuis in een pot gestopt om op te kweken tot boom-in-pot. Ze zijn uitgekomen en sindsdien krijgen ze water, soms wat mest en worden regelmatig verpot. Een paar jaar terug heb ik de boompjes geidentificeerd als sassafras, voornamelijk op grond van het feit dat aan dezelfde plant een-, twee- en drie-lobbige bladeren voorkomen.

Helaas vormen de boompjes helemaal geen kroon. Er komt een lange slappe spriet aan met bladeren, die totaal niet wil vertakken. Op een gegeven moment zijn de bladeren te zwaar voor de dikte van de spriet en buigt het geheel om naar beneden. In dat stadium knip ik de handel maar weer af en begint het proces opnieuw. Inmiddels heb ik een aardige stam, maar geen takken. Ook het verwjderen van de pasgevormde top levert niets op, behalve een enkele nieuwe top in de laatste bladoksel.

Bij een van de 2 planten die ik nog heb is de situatie ietsje beter. Daar zijn op een gegeven moment na een zeer drastische terugsnoei tot op enkele jaren oud hout, 3 nieuwe sprieten ontstaan (zie bijgaande foto). Maar sindsdien gaat het weer als eerder beschreven. En het ziet er niet uit als een boom met takken.

Ik ben zeer geinteresseerd in ideeen om de toestand te verbeteren. Aan de ene kant erger ik me aan de vorm van de planten (boompjes kun je het niet noemen), maar aan de andere kant zijn het ook mijn hartelapjes, met fraaie blaadjes.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

sassafras 11 jaren 2 maanden geleden #16367

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Je kan eens proberen bladsnoei te doen op de onderste bladeren van een tak, maar bladeren bladeren hoger in de top onaangeroerd te laten. (bladsnoei is het blad wegknippen maar het bladsteeltje laten staan)
Waarschijnlijk komt er een nieuwe scheut in de oksel van elk (verdrogend) bladsteeltje.
Ik heb geen ervaring hierover met de door u genoemde soort maar bij veel andere soorten lukt dit wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

sassafras 11 jaren 2 maanden geleden #16369

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102

Ivan schreef : Je kan eens proberen bladsnoei te doen op de onderste bladeren van een tak, maar bladeren bladeren hoger in de top onaangeroerd te laten. (bladsnoei is het blad wegknippen maar het bladsteeltje laten staan)
Waarschijnlijk komt er een nieuwe scheut in de oksel van elk (verdrogend) bladsteeltje.
Ik heb geen ervaring hierover met de door u genoemde soort maar bij veel andere soorten lukt dit wel.

Bladsnoei is een techniek die ontzettend veel energie van een boom vraagt. Het dient daarom alleen toegepast te worden op een boom die blaakt van gezondheid. Ivan, krijg jij uit het bovenstaande verhaal en de bijgeleverde foto het gevoel dat deze boom blaakt van gezondheid? Ik in ieder geval niet. In tegendeel, Ik denk dat er iets anders aan de hand is. Ik zou daarom zeker niet meteen met de term bladsnoei gaan gooien.

Pinsky, zou je wat meer informatie kunnen geven over de toestand van je boom? Waar staat deze boom normaal gesproken? binnen of buiten? in de zon, of uit de zon? In wat voor soort grond staat de boom? Hoe vaak en wat voor soort mest geef je? Hoe vaak verpot je hem en hoe ga je dan te werk? etc.
groet,

Daan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

sassafras 11 jaren 2 maanden geleden #16371

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dit is een soort die veelal al pionier wordt aangetroffen. Dus hij vraagt om veel; veel water. Veel zon. Veel stikstof. Als je zegt dat deze boom al zo oud is, dan is het een vrij klein plantje. Ik zou hem in een grotere pot zetten, en van het zomer goed warm (Op het terras?) zetten met veel licht en toegang tot water. Let er wel op dat je de plant over een periode van een paar weken laat wennen aan de hoge licht intensiteit van de zon; Als je hem meteen in de volle zon zet verbrand deze. Dus eerst alleen een uurtje in de ochtend, en de rest van de dag in de schaduw/gefilterd licht. Daarna ook namiddag zon. Vervolgens langzaam naar de volle zon zetten.

Waarschijnlijk gaat de plant dan behoorlijk schieten. En waarschijnlijk ook al zijtakken maken. Maar misschien moet je daarvoor nog een keer goed snoeien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

sassafras 11 jaren 2 maanden geleden #16406

  • pinsky
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Normaal gesproken staan de boompjes binnen voor een raam op het noorden of oosten. De zuidelijke ramen zijn te heet voor dit soort. In vroegere jaren hebben ze ook zomers buiten gestaan. En er is er ooit een bevroren, dus winterhard zijn ze niet. Zomers buiten staan in de volle zon heeft althans eerder niet veel resultaat gehad.

Ze worden eens per 2 jaar verpot en krijgen om de week mest. Mijn indruk is dat ze behoorlijk sterk zijn, anders waren ze allang overleden onder mijn niet al te zorgvuldige regiem. Ik vind het wel leuk om boompjes te kweken, maar erg fanatiek ben ik niet. (Is waarschijnlijk geen aanbeveling op dit forum).

Het bladsnoeien ga ik binnenkort maar eens uitproberen. Erg bang dat ze het niet overleven ben ik niet. Zoals gezegd ze hebben al mijn eerdere "behandelingen" ook overleefd en lijken behoorlijk robust mbt tot snoei.

Hartelijk dank voor de reacties. Als er wat uitkomt zal ik het hier weer melden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

sassafras 11 jaren 2 maanden geleden #16409

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Bladsnoei gaat je geen vertakkingen opleveren in de staat waarin ze nu zijn. Zelfs als ze erg sterk zouden zijn, dan nog verwacht ik geen succes; Snel vertakken bij bladsnoei is vooral een eigenschap van planten die zowieso makkelijk vertakken. Door de bladeren er af te halen verzwak je de planten alleen maar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

sassafras 11 jaren 2 maanden geleden #16461

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Bladsnoei zou ik bij deze bomen ook zeker niet doen! Het gaat je ook niet helpen dit probleem op te lossen. Een sassafras zou in nederland heel goed winterhard moeten zijn. Je zou ze dan ook buiten moeten houden.
Ik denk eerlijk gezegd dat je boompjes toch niet zo sterk en gezond zijn als jij denkt. Je geeft aan dat ze niet goed groeien, takken die verslappen en er zijn er ook al eens een (paar ) dood gegaan in de winter. Ik denk dat je de oplossing van je probleem moet zoeken in de manier waarop je ze verzorgd en met namen dan de bodem. Zorg dat ze op een goed dreinerend grondmengsel staan. 2 delen akadama op 1 deel kiryu zou goed moeten zijn. Verder ook een evenwichtige mest gebruiken, bij voorkeur organische. Biogold of abrakas doet het altijd goed. Vervolgens goed overvloedig water geven tot je het water uit de pot ziet stromen. Hierdoor spoelen overtollige meststoffen weer de pot uit en voorkom je overbemesting. Daarnaast houden deze planten van halfschaduw.

Pas wanneer je ziet dat je bomen weer vitaal groeien kun je beginnen met gerichte snoei om vertakking te verkrijgen. Bladsnoei is hierbij dan ook nog niet direct nodig.
Groet,

Daan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dsdevries.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts