In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Rhododendron indicum 11 jaren 1 maand geleden #17622

  • Stylez
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Heb dit weekend een nieuw boompje gekocht. Is het bij dit type boom gunstig om onder de pot een schaaltje met water te zetten of is dit niet nodig. Hij staat rustig voor het raam binnen in een 2de kamer, temperatuur bedraagt er rond de 14 graden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Rhododendron indicum 11 jaren 1 maand geleden #17623

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Een rododendron indicum is een buitenboom en hoort dan ook buiten gehouden te worden. Binnen overleefd hij niet. Een schaaltje water onder de pot is dan ook niet nodig.
Groet,

Daan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Rhododendron indicum 11 jaren 1 maand geleden #17624

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
met dit weer zou ik de Azalea toch nog binnenhouden.. hij kan absoluut niet tegen het vriesweer..
de mijne staat ook in een onverwarmde, goedverlichtte kamer tot het eindelijk eens lente wordt..

indien je deze soort wil verpotten, let dan heel goed op! deze heeft speciale grond nodig..
heb je er foto's van?

een schaaltje onder de pot is niet echt nodig.. de juiste grondsoort des te meer.. als ie binnenstaat is een schaaltje enkel goed om de luchtvochtigheid rond je boom wat hoger te krijgen en om je meubels niet vuil te maken bij het wateren..

het is een zeer leuke en mooie soort, maar misschien niet iets voor een beginner, dus lees je maar goed in over de soort en als je vragen hebt aarzel dan niet om ze te stellen, er zijn hier verschillende mensen die er een hebben.. zoek maar even op het forum naar "Azalea" of "Satsuki Azalea"

succes ermee

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Rhododendron indicum 11 jaren 1 maand geleden #17628

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

AlexW schreef : .. hij kan absoluut niet tegen het vriesweer..


sorry Alex, met bovenstaande ben ik (en de azalea) het niet eens.
Een azalea heeft juist een korte, lichte periode van vorst nodig om te overleven en goed te kunnen bloeien. Extreme en langdurige vorst is een ander verhaal.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: knoep

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Rhododendron indicum 11 jaren 1 maand geleden #17630

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
is waar dea.
nu zou ik ze ook binnen zetten om ,de knoppen te beschermen.

azalea is mijn dada volledig en ik kan er niet aan doen, maar wordt er iedere keer wild van als mensen weer beginnen over het feit dat het geen beginners plant is enz...

een azalea is zoals een andere boom, je moet er altijd over gelezen hebben voor je eraan begint.

dat beginners nog niet weten hoe je ervoor moet zorgen dat je 2 kleurige bloem moet behouden op je azalea door bepaalde snoei technieken kan ik begrijpen. maar voor gewoon onderhoud en de dagelijkse behoefte van de plant is ze niet veel anders dan andere.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: mighty mouse

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Rhododendron indicum 11 jaren 1 maand geleden #17633

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
helemaal mee eens knoep.
azalea is echt niet moeilijk. denk juist in sommige gevallen makkelijker dan andere bomen, aangezien een azalea nog redelijk groeit in tegenstelling tot bijv. een taxus.
Beginners hebben in de regel weinig geduld en mss nog een beperkte kennis, maar zoals jij ook al zegt, heb je eenmaal die basiskennis over verzorging en onderhoud, dan is deze vrij makkelijk te houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Rhododendron indicum 11 jaren 1 maand geleden #17635

  • Stylez
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik zal straks foto plaatsen. Oké dan gebruik ik het schaaltje enkel ter bescherming en opvang van het overtollige water. Er zijn geen bloemknopjes aanwezig, zal voor volgend jaar worden. Het boompje heb ik gekocht bij bonsai center 't Veerle en zij zeiden dat hij net is verpot in de juiste grond. Moest ook nog wachten met voeding te geven. Bedankt voor de snelle reacties mensen, moest ik nog vragen hebben dan stel ik ze hier wel. Gr.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Stylez.

Rhododendron indicum 11 jaren 1 maand geleden #17644

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188

dea schreef :

AlexW schreef : .. hij kan absoluut niet tegen het vriesweer..


sorry Alex, met bovenstaande ben ik (en de azalea) het niet eens.
Een azalea heeft juist een korte, lichte periode van vorst nodig om te overleven en goed te kunnen bloeien. Extreme en langdurige vorst is een ander verhaal.


had me beter moeten uitdrukken.. ik bedoelde daar inderdaad mee: langdurige negatieve temperaturen, of extremere.. zoals -5 en lager met overdag dan maar 1 graad of zo..

de mijne heeft ook de halve winter buiten gestaan hoor, behalve de koudere periodes van de laatste weken, vooral aangezien de bloemknoppen toch duidelijk zichtbaar zijn nu..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Rhododendron indicum 11 jaren 1 maand geleden #17648

  • Stylez
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Voila bij deze een foto'tje. :)

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Rhododendron indicum 11 jaren 1 maand geleden #17650

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
zeker buiten zetten. door de dag nu. en snachts zolang het nu nog vriest ergens fris in een stal ofzo

je moet maar eens tussen de uiteinde van de blaadjes voelen, als dat hard aanvoelt zal hij dit jaar nog bloeien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren