In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

beginnersvraag over groei 11 jaren 1 maand geleden #17766

  • Putor
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 16
  • Ontvangen bedankjes 1
Tot dusver heb ik begrepen dat de gezondheid van de planten centraal staat en groei een kenmerk van een gezonde plant is.

Hoe zit dat dan? Een bonsai zou dus blijven groeien en kan dus, voor zover ik begrijp, nooit klaar zijn. Dat spreekt me wel aan, maar hoe gaat men daar in de praktijk mee om. Wordt er bij vormsnoei en bedradingen rekening gehouden dat de boom er over een paar jaar totaal anders uit kan zien? Wordt er eerder gestreefd naar een vast ontwerp waar de boom binnen wordt gehouden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

beginnersvraag over groei 11 jaren 1 maand geleden #17769

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
dat is een hele boterham.

een boom blijf groeien, maar dat wil niet zeggen da hij persé groter gaat worden.
hij kan ook klaar raken hé, als jij vindt dat je boom zo perfect is en je neemt het loof altijd terug behoud je altijd je basis vorm die je voor ogen had, en zal hij niet groter worden, ook in volume zal hij dan hetzelfde blijven.

als je snoeit en bedraad moet je altijd voor ogen houden wat je wil(nu en op langere termijn).

ik heb al reportages gelezen waar bomen in stonden die na 20 jaar een top tentoonstelings boom te zijn geweest, ineens een totale make-over kregen van een andere bonsai meester en er ook goed of nog beter uitzagen. dit komt gewoon dat iedereen een ander idee ontwikkeld in vorming .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

beginnersvraag over groei 11 jaren 1 maand geleden #17773

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Zoals ik het zie..

Bomen zijn nooit af, maar worden niet per sé continue groter. Door de jaarlijkse snoei hou je de plant binnen de gestelde limiet. Dit betekent dus ook dat je soms serieus moet uitdunnen. Vooral Larixen staan er om bekend dat je elke paar jaar een zijtak omhoog moet zetten om een nieuwe top te maken, als je de boom in vorm wilt houden.

Dus als je de boom in zijn "definitieve" vorm hebt, dan ben je continue bezig met het sturen van verjonging van de boom. Je probeert continue nieuwe groei in de kroon te houden, waarmee enkele verouderde groeipunten vervangen kunnen worden. En je werkt eraan om de takken structuur steeds verder te verfijnen. Meer groeipunten betekend een grotere spreiding van de groei. Denk maar aan bomen buiten: Als ze jong zijn, groeien ze soms meer dan een meter per jaar. Maar als je naar een volwassen eik kijkt, komt daar per jaar maar een paar mm groei bij, op een boom van 15 meter. Bij een boom van 50cm heb je het dus echt over een mm of zo daadwerkelijke groei per jaar, zodra de boom het stadium van volwassen groei bereikt (Hetgeen je afdwingt door gebruik van bonsai potten).

Uiteraard kan je de boom na een aantal jaar ook gewoon ene compleet andere vorm geven. Maar dat hoeft niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

beginnersvraag over groei 11 jaren 1 maand geleden #17774

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Hoi en welkom Putor.

Ieder heeft er een mening over en dit is de mijne.
Ik zie het ook dat een bonsai nooit "af" is, omdat je het over een levende kunstvorm hebt. Zoals jezelf al zegt, het blijft maar groeien (een mens is ook niet "af" zodra die 10/20/30 jaar is, en een hond/kat evenzo)
Wel kun je een voorlopig eindstation hebben. Meestal is dit bijv. als je boom naar een tentoonstelling gaat. Wat dan "af" is, is met andere woorden dat de boom er op DAT moment er het beste/mooiste uitziet.
Zaken als bedraden, wortelsnoeien, etc zijn best wel heftige ingrepen voor een boom wat de nodige stress met zich meebrengt. daarom is het ook noodzakelijk om enkele seizoenen een boom met rust te laten en lekker te laten groeien. Uiteraard is er dan na 2jaar ofzo weer een nieuwe styling nodig, om de boom er weer tiptop uit te laten zien. En vandaar dat ik zeg, dat een boom nooit "af" is. (tenzij die dood is...)

Uiteraard houd je bij elke vormgeving/styling er idd rekening mee, hoe de boom er over een jaar (of meer) bij zal staan. Dus direct na een styling ziet de boom er nog niet uit zoals je zou willen, maar door genoeg ruimte in de boom te geven (door bedraden, snoeien en het zetten/plaatsen vd takken) zorg je dat er genoeg lucht en licht in de boom kan komen, zodat ook dieper gelegen zich kunnen en zullen ontwikkelen.

Als je veel progressie foto's of filmpjes bekijkt, dan zie je vaak ook, zoals reeds genoemd, dat wanneer een nieuwe eigenaar de boom onderhanden neemt, dat er een compleet nieuwe styling wordt ondergaan. Een boom die eerst een moyogi was, wordt nu een cascade. Een boom van een meter hoog, wordt gehalveerd tot 50cm of kleiner. etc etc....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

beginnersvraag over groei 11 jaren 1 maand geleden #17796

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
oudere bomen worden ook veel minder verpot en minder bemest, welke de groei dan ook wat remmen. maar een "afgewerkte" boom in vorm houden is al een hele kunst op zich.. gelukkig ken je tegen dan je boom ook door en door

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

beginnersvraag over groei 11 jaren 1 maand geleden #17834

  • Putor
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 16
  • Ontvangen bedankjes 1
bedankt voor de antwoorden. ik ga er eens rustig over nadenken. Ik denk dat het voorlopig toch aan mr Tijd is om zijn ding te doen met de plantjes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

beginnersvraag over groei 11 jaren 1 maand geleden #17845

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Idd Vader Tijd heeft een relatie met Moeder Natuur.
Volg hun.... en niet een menselijke agenda of ongeduld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren