In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Zeer interessant voor beginners heel veel info 11 jaren 1 maand geleden #17818

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
KAMERBONSAI

In de handel wordt hij ook wel een binnenbonsai of indoorbonsai genoemd. Deze bonsaiboompjes komen meestal uit tropische gebieden.

Uw kamerbonsai is meestal afkomstig uit het Verre Oosten. Daar staat hij het hele jaar door buiten. De meeste kamerbonsai zijn afkomstig uit Zuid­China, uit de streek van Kanton (Guangzhou), Nanchang en Shanghai. Uit deze streken wordt voor het merendeel Carmona, Sageretia, Serissa, Podocarpus, Murraya en Buxus geïmporteerd.

Uit Taiwan kennen we vooral de Ficussoorten en UImus. Uit Thailand de minder bekende soorten zoals Feroniella Lucida, Calliandra Emarginata of Pithecellobium en Malphighia.

Door het grote succes van de kamerbonsai worden dikwijls produkten op de markt gebracht die helemaal niets met bonsai te maken hebben, zoals bijvoorbeeld de Tillandsia's die op stukken druivenhout worden gelijmd, buitenconifeertjes in rood-aarden potten, enz.

Indien U graag een gezonde en echte bonsai wenst aan te kopen moet U zich steeds wenden tot een "echte" bonsaizaak. Deze kan U gemakkelijk herkennen. Bij de goede bonsaihandelaar staan de bonsaiboompjes steeds in het daglicht, vlak aan het etalageraam of in een serre. De hande­laar moet U steeds een goede handleiding en beschrijving van de bonsai kunnen aanbieden. Koop steeds daar waar U alles kan aankopen, zoals potten, aarde, voeding, boeken enz. Hoe vollediger het assortiment van de handelaar, des te gemakkelijker voor U.

De twee belangrijkste eisen voor iedere bonsai zijn daglicht en water.

DAGLICHT

Het daglicht, zonlicht of buitenlicht is het licht voortgebracht door de zon, en hierover praten we. Een bonsai kan nooit licht genoeg staan maar, Iet op, hij kan wel beschadigd worden door rechtstreekse zon.

Licht: hieronder verstaan we een standplaats in het volle licht, maar zonder directe zonnestraling (westen en oosten).

In de zomermaanden hebben wij in de Benelux gemiddeld 14 uur licht per dag, in de wintermaanden slechts een 8-tal uurtjes. Daarbij komt dat de licht­sterkte in de zomer groter is dan tijdens de winter. De lichtsterkte wordt uit­gedrukt in Lux.

U merkt dus op dat er een zeer groot verschil bestaat naargelang de plaats. Tevens moeten we nog rekening houden met de grootte van het raam en het gebruik van gordijnen.

Gordijnen kunnen we enkel toelaten voor ramen aan de zuidkant en het raam moet steeds groot genoeg zijn. zodat we voldoende licht via de zijkanten op onze bonsai krijgen. Mogelijk moet U tijdens de zomermaanden het felle zonlicht afschermen met een gordijn, tijdens de wintermaanden echter moet U de gordijnen openlaten.

Bij te weinig licht krijgen de bonsaiboompjes last van etiolement. De bla­deren worden groter en slap, de afstand tussen de bladeren wordt groter en de bladeren worden lichter van kleur. De plant wordt gevoeliger voor allerlei aantastingen.

Indien het echt moet, maar grote voorstander zijn we er niet van, kan een speciale daglichtlamp aangebracht worden. Deze lamp is een gasontla­dingslamp die alle kleuren van het spectrum, die nodig zijn voor de groei van de bonsai, in zich heeft. Hier zijn ook kapers op de kust. Niet alle lam­pen zijn geschikt. Nadeel van deze lamp is dat de onderzijde van de bon­sai zeer weinig licht krijgt en dat de binnenste bladeren snel vergelen en af­vallen.

LICHTPROBLEMEN

- onvolledige ontwikkeling van het blad.

- groot blad op lange stengels met te grote afstanden tussen de bladeren.

- bloemknoppen verbleken en vallen af.

- bonte bladeren worden geheel groen.

- achterzijde van de boom wordt kaal.

Bij al deze problemen staat uw bonsai te donker, enkel in het laatste geval kan het regelmatig verdraaien van de bonsai wel eens helpen.

PLAATS

De eenvoudigste oplossing is natuurlijk de bonsai buiten plaatsen zoals in het land van oorsprong. Dit kan tijdens de zomermaanden. In het alge­meen is de minimum temperatuur

12 C. Maar vele soorten kunnen een la­gere temperatuur verdragen. dit heeft natuurlijk te maken met de soort en vooral met de oorsprong.

Bonsai uit China (Shanghai en noordelijker)

Deze bonsaiboompjes kunnen meestal een lagere temperatuur verdragen, vooral de Buxus, Ulmus en Nandina Domestica verdragen temperaturen die dicht het vriespunt naderen.

Bonsai uit Canton

In het algemeen Carmona, Sageretia, Murraya en Serissa. Deze bonsai kan een temperatuur verdragen tot ongeveer 10 C.

Bonsai uit Taiwan

Hiervoor kunnen we 12 C aanhouden maar Iet vooral op de watergift bij Fi­cussoorten.

Bonsai uit Thailand

Deze houden in het algemeen van een hogere temperatuur. Boven de 15 C zullen zij hun blad behouden, maar eens lager zullen we bladval krijgen bij sommige soorten.

TEMPERATUUR

We bespreken in deze brochure de kamerbonsai, dus is het eigenlijk logisch dat we de bonsai in de kamer plaatsen. Maar een zomer-buiten kuur is steeds ten zeerste aan te raden, wanneer we de mogelijkheid hebben. Alle Ulmussoorten staan graag buiten zolang de temperatuur niet onder de 5 C daalt.

Indien uw bonsai binnen staat Iet dan vooral op voor zon achter glas, geen enkele bonsai kan dit zonder schade verdragen tijdens de zomermaanden. Daarbij komt dat de temperatuur veel te hoog wordt en dat de aarde te vlug kan uitdrogen.

Plaats uw bonsai zo licht mogelijk, niet achter gordijnen, niet in de vlakke zomerzon. Tijdens de wintermaanden is de enige plaats vlak aan het raam. Wanneer we een koude winter hebben zal de hoeveelheid licht groter zijn dan tijdens een vochtige, grijze winter.

Zoals we reeds eerder hebben gezegd, komt een kamerbonsai uit de war­me oosterse landen, dus moeten wij ook zorgen voor een aangename war­me temperatuur. Normaal leven alle kamerbonsai tussen 10 en 30 C. Be­paalde soorten houden van een lagere herfst- en voorjaarstemperatuur, voornamelijk de soorten uit China en in het bijzonder de Ulmus, Buxus en Nandina Domestica. Belangrijk is om grote temperatuursverschillen te mij­den.

Hoe hoger de temperatuur hoe meer water, hoe lager de temperatuur hoe minder water. Indien u de bonsai op een zeer warme plaats opstelt moet u er rekening mee houden dat de waterverdamping hoog is, en dat het water geven zeer nauwgezet moet gedaan worden.

WATER

Iedere bonsai heeft water nodig. De hoeveelheid is afhankelijk van de plaats, temperatuur, tijd van het jaar, grootte van de pot, aard van de grond en de soort bonsai.

Er zijn veel verschillende soorten water, helaas is er weinig ideaal water.

- Leidingwater: Is hard water (veel kalk) en is In bepaalde streken gech­loreerd. Kan witte kalkvlekken veroorzaken op de bladeren, onderstam en potrand. De chloor kan verdampen indien we onze gieter daags voordien klaarzetten. Tevens is het leidingwater dan ook op temperatuur. .

- Regenwater: is niet altijd zo "ideaal". In de sterk geïndustrialiseerde gebieden vallen veel giftige stoffen op uw dak neer, en daarna in de regen­ton. Zo krijgt men door het veel voorkomende zwaveldioxide een zwavelig zuur. De grond gaat dan snel verzuren. Na een droge periode is het eer­ste regenwater dat u opvangt zeker af te raden. Reinig de regenton grondig en regelmatig.

- Mineraalwater: in het algemeen niet zo Ideale en dure oplossing. Spa en Wolvin zijn voor uw bonsai de beste koop.

- Gezuiverd water: Momenteel bestaan er op de markt vele "ontkalkers" doch de meeste hiervan zijn afgesteld op huishoudelijk gebruik. Van Brita is de Aquaflor-gieter op de markt. Deze gieter heeft een eigen fil­tersysteem waardoor het zoutgehalte van het water wordt verlaagd, de kar­bonaathardheid (kalk) wordt verminderd, schadelijke stoffen worden ver­wijderd en de PH waarde wordt verlaagd naar zwak zuur. Deze gieter is zeer handig en aan te raden voor iedere planten- en bonsaiamateur die niet over zuiver regenwater beschikt

- Watergift: We moeten eerst en vooral weten in welke soort aarde onze bonsai staat. In het algemeen hebben we drie soorten grondmengsel.

- Chinese aarde (een gele, kleiachtige, vet aanvoelende aarde). Deze aarde komt meestal voor bij bonsai uit Kanton. Deze aarde is van een zeer goede kwaliteit maar heeft het nadeel dat zij erg inkrimpt en hard wordt bij opdroging. Hierdoor gebeurt het vaak dat bij het water geven, het water via de potrand door het drainagegat weg loopt zonder dat de aarde de kans heeft gekregen om het water op te nemen. De bonsai die in deze aarde is opgeplant heeft dus dikwijls een dompelbadje nodig.

- Europese aarde (zwart, korrelig). Deze aarde wordt meestal in Neder­land en België aangemaakt op basis van zwarte neutrale potgrond, grint of kiezel en leem. Soms wordt een weinig turf in deze samenstelling verwerkt. Deze aarde Is goed waterdoorlatend maar kan bij een teveel aan water ge­makkelijk voor wortel rot zorgen.

- Akadama Japanse geel kleurige leemaarde). Deze vrij dure grondsoort is wel de ideale bonsaiaarde. Zij Is goed water doorlatend en voorkomt wortel rot tijdens de. winterperiodes.

- Combinatiegrond: samenstelling bestaande uit de Europese aarde ver­mengd met Akadama

HOEVEELHEID WATER

De aarde van een bonsai mag nooit geheel uitdrogen. Dit is een gouden regel voor iedere bonsaI. De hoeveelheid water zal afhangen van de aarde, de temperatuur, het licht en de soort.

Door voortdurend op zoek te zijn naar water dat hij nodig heeft voor zijn overleving groeit de wortel steeds verder. Als de grond steeds door en door nat blijft zou het denkbaar zijn dat de wortels zich niet meer uitbreiden, waardoor de vitaliteit van de bonsai in gevaar komt. Daar de wortel steeds zuurstof opneemt, dit is een soort ademhalingsprocédé, kan bij constant doornatte grond de zuurstoftoevoer afnemen en gaat de bonsai wegkwij­nen.

Geef uw kamerbonsai regelmatig water, maar voel eerst aan de aarde.Indien deze nog vochtig of nat aanvoelt geven we geen water. Geef meestal water in twee beurten, zodat bij de tweede beurt het water beter in de aarde kan dringen. Tussen deze twee beurten wachten we enkele minuutjes. Indien de aarde los komt van de pot rand gaan we een dompelbadje geven. We plaatsen de bonsai in een schaal met water. Het waterpeil komt dan tot de helft van de pot hoogte. Wanneer de aarde bovenaan nat is nemen we de bonsai uit de schaal en laten hem uitlekken. We drukken de aarde ste­vig aan langs de potrand.

Wanneer de temperatuur het toelaat mag uw bonsai rustig buiten staan tij­dens een regenbui. Indien mogelijk is dit ten zeerste aan te raden.

De ideale vochtigheid van de aarde noemen we konstant-vochtig. Niet slij­kerig nat en ook niet droog (gebarsten aarde).

Alle kamerbonsaisoorten houden van konstant-vochtig, maar enkelen mo­gen afwijken van deze regel. Bamboe (taxodium) mag zeer nat staan. Car­mona, Serissa en Wrightia houden van natte voeten in de groeitijd. Ficus mag iets droger staan, en tijdens de koele winterrust-periode, zelfs tamelijk droog. Let wel op, niet volledig droog! Maar echt konstant vochtig is slecht.

Samengevat kunnen we stellen dat het water geven aan een bonsai een kwestie is van gevoel. De aarde mag nooit geheel opdrogen maar mag ook niet moerassig aanvoelen. De ene soort verdraagt wat meer droogte en de andere soort houdt meer van natte voeten. Dus watergeven wanneer het moet en niet blindelings, eerst aan de aarde voelen en dan gieten, liefst met gezuiverd water, zuiver regenwater, of leidingwater, dat 24 uur heeft ge­rust.

Indien de aarde zeer hard aanvoelt, of barsten vertoont, of los komt van de potrand, is een dompelbadje nodig.Na het dompelbadje steeds de aarde goed aandrukken aan de potrand. Uitgedroogde aarde en wateroverlast zijn doodsoorzaak nummer één van alle kamerbonsaiboompjes.

Wanneer we te veel (moerassig) water geven ontstaat wortel rot, hierdoor verzwakt de bonsai en geeft de gelegenheid aan zwakteparasieten om toe te slaan. Deze zwakteparasieten zijn meestal schimmels. Bij te veel water verzuurt de aarde. Ook vele bonsailiefhebbers hebben problemen met de watergift en we­ten niet hoeveel zij moeten geven. Een juist maar onduidelijk antwoord hierop zou zijn: "zoveel hij nodig heeft", maar dit is dan weer afhankelijk van vele factoren zoals licht, aarde, temperatuur, soort enz.
Voel eerst met uw vinger, indien de aarde nog matig tot constant - vochtig aanvoelt hoeft u geen water te geven.

VOEDING

Iedere bonsai heeft voeding nodig. In de handel zijn gebruiksklare producten te verkrijgen. Indien gewenst kan deze voeding aangepast worden vol­gens de behoeften van de bonsai. In de meeste meststoffen zitten volgen­de hoofdelementen: Stikstof (N) , fosfaat (P) en kalium (K). Deze drie hoofd­elementen komen steeds voor op de verpakking met de respectievelijke per­centages.Verder bestaat een goede voeding ook nog uit een kleine hoe­veelheid spoorelementen zoals borium, koper, mangaan, molybdeen, zink en ijzer. Bij een juiste bemesting komen er mooie volgekleurde blaadjes, en een rijk vertakt gebladerte.

enkele tips: normale standaard voeding N : tussen 2,5 en 5.

P : tussen 4 en 5

K : tussen 4 en 7,5

Wil men een voltooide bonsai klein en in vorm houden, dan moet de be­mesting minder stikstof en meer fosfaat bevatten.

N : tussen 1 en 3

P : opvoeren tot 10

K : tussen 2,5 en 5

Meestal geven we aan de kamerbonsai voeding om de veertien dagen, of het moest anders vermeld staan op de verpakking. Geef nooit voeding op een droge aarde: eerst gieten en dan voeding. Geef nooit te veel voeding, daar de bonsai dan een veel te hoge zoutconcentratie krijgt. Een vochtige potkluit kan meer zouten bevatten dan een droge potkluit. Dit houdt in dat een nog aanvaardbare zoutconcentratie in een matig vochtige potkluit scha­delijker gaat worden indien de aarde droger begint te worden. Hierbij ster­ven de wortel punten en de jonge wortels af. Hierbij ziet men ook een kor­relige witte aanslag aan de potoppnrvfakte. Het blad gaat opkrullen. Geef minder voeding tijdens de rustperiode van de bonsai (UImus, Buxus, Nan­dina, Dometica en soortgelijke).

LUCHTVOCHTIGHEID

In de meeste huiskamers is de luchtvochtigheid laag. Hoe meer tapijten, hout, textiel behang hoe minder luchtvochtigheid. Zelfs beton is een vochtopslorper.

Bij een te lage luchtvochtigheid krijgen we het bruin worden en verdrogen van de blad randen. Het plaatsen van een luchtbe­vochtiger, en het regelmatig luchten van de kamer zijn goede hulpmiddeltjes. Men kan ook de bonsai op een plateau, grote onderschaal, plaatsen op een bedje van argexkorrels of kiezel. In deze onderschaal gieten we regelmatig water. We moeten er wel op letten dat het water niet rechtstreeks in aanraking komt met de onderzijde van de pot. Hiermede creëren we een soort microklimaat rond de bonsai.

ZUURSTOF
Al geeft iedere plant zuurstof af, hij heeft het ook nodig. Tijdens de zomer­maanden is dit meestal geen probleem. De ramen staan regelmatig open en er wordt voldoende geventileerd.

Normaal komt in de ons omringende lucht ongeveer 20% zuurstof voor, maar In slecht geventileerde huizen waar veel gerookt wordt daalt dit percentage. Indien we veel roken krijgen we een hoger ethyleengehalte en ethyleen is bijzonder giftig voor onze bonsai en natuurlijk ook voor alle groene planten. Sluit uw bonsai dus niet op, geef hem lucht, u zou er ook hoofdpijn van kunnen overhouden. Wanneer we schilderen of behangen verplaatsen we de bonsai naar een andere kamer of buiten. Hij houdt niet van de terpentine dampen en helemaal niet van de pentachloortenol die dikwijls wordt gebruikt in houtveredelingsprodukten.

VERZORGINGSFOUTEN

* We vermelden hier een aantal verschijnselen die U bij uw bonsai kunt waar­nemen met daarnaast het nummer van de mogelijke oorzaak, vermeld in het volgende bladzijde.

-Onderste blaadjes vergelen en vallen af : 1 3
-Geen groei: 1

-Er ontstaan lange futloze stengels met weinig blad: 1

-Blaadjes worden bleker: 1

-Gepanacheerd of bont blad wordt egaal groen: 1

-Bruine plekken op het blad: 2 3 8

-Het blad verschrompelt en sterft af : 2 3

.Blaadjes hangen slap: 3 6 8

-Bloemen verdrogen en vallen vroegtijdig af : 3

-De oudere blaadjes vallen eerst af : 3 4

-Blaadjes krullen: 4

-Bruine blad punten, geel blad: 4

-Alle blaadjes vallen af, ook nieuwe nog groene: 3 4 5

-De schors rimpelt: 4

-Wortels bruin en papperig: 4

-Blad wordt zwart en waterig: 5

-Bruine bladeren, verschrompelen van het blad: 6

-Grijze schimmel plekken op de bladeren: 7

-Rottende plekken op blad of stengels: 7

-Witte neerslag op de aarde en pot: 8

-Veel ziektes, weinig weerstand: 9

-Bleek blad, gele plekjes in de blaadjes: 9

-Bleek blad met duidelijke zichtbare groene nerven: 10

-Vergelen van al het blad : 11

OORZAKEN

1 = Bonsai heeft niet voldoende daglicht.

2 = Bonsai staat in de vlakke zon.

3 = Te weinig water, of de grond heeft droog gestaan.

4 = Te veel water, de grond is moerassig.

5 = Verkeerde temperatuur en bij zwart blad heeft de bonsai vorst gehad.

6 = Te lage luchtvochtigheid.

7 = Te hoge luchtvochtigheid in kombinatie met te lage tempera­tuur.

8 = Te veel of verkeerde mestoffen. Te veel kalk in het water.

9 = Geen of veel te weinig mest

10= Ijzergebrek, te veel hard leidingwater.

11=Vergelen van het blad, zonder dat de hierboven vermelde verzorgings­fouten in aanmerking

komen kan erop wijzen dat uw bonsai wortelluizen heeft.

EERSTE HULP

Wat doet U als uw bonsai verdroogd is, of te droog heert gestaan? Zet uw bonsai op een koele plaats en geef normaal water, niet te veel, sproei de bladeren lichtjes en plaats daarna uw bonsai onder een plastiek (doorzich­tige) zak en dit gedurende circa 24 uur. Na het verwijderen van de plastiek zak blijft de bonsai nog enkele dagen op de koele plaats staan waarna we hem overbrengen naar zijn vaste standplaats en normaal water geven.

Als uw bonsai te nat heeft gestaan, gaan we de bonsai naar een warme plaats overbrengen waar de verdamping van het water versneld wordt. In­dien dit niet mogelijk is gaan we de bonsai ontdoen van alle aarde, de rot­tende wortels afknippen ,en opnieuw oppotten In een goed waterdoorlaten­de grondmengeling. We geven matig water. Dit water vermengen we met 10 mg Thiamine opgelost in één liter water. Daarna geven we de bonsal alleen maar water als hij er nodig heeft. Wanneer de groei herstelt Is kun­nen we overgaan tot een normale gekontroleerde watergift.

ZIEKTEN

Wanneer een bonsai slecht verzorgd wordt is de kans tot ziekten groter dan als hij goed verzorgd wordt. Vele ziekten of plagen zijn makkelijk herken­baar en met behulp van een aangepast insekticide vlug te verhelpen. Ge­bruik steeds in een juiste dosering een insecticide dat geschikt is voor bon­sai of kamerplanten. Lees steeds goed de handleiding en neem alle veilig­heidsvoorschriften eerst goed door.

Wolluizen: kleine watten bolletjes aan de stam of in de oksels van de tak.

Schildluizen: bruine harde schildjes onderaan het blad.

Bladluizen: kleine witte, lichtgroene diertjes onderaan op het blad en op de jonge sten­gels.

gaat meestal gepaard met een kleverige honingdauw op blad en potrand.

Trips: zilverachtige streepjes op de blaadjes, zwarte Insecten:

Oorwormen: zeer kleine witte vliegjes, leven op de onderzijde van het blad. Vliegen op

wanneer men de bladeren aanraakt. Witte vlieg - gaatjes, afgeknabbeld' blad.

Wortelluizen: gele en rode spikkeldiertjes (zeer klein.)

Roetdauw: zwart, kleverige vuile neerslag op de bladeren.

Witziekte of meeldauw: wit, grijze filterachtige schimmel op de bladeren.

Bruine plekken: bruine, vochtige plekken op de bladeren.

Virusziekte: lichte of gele puntjes of vlekken op de stam.

Enchytreeen: witte glanzende wormpjes in en op de aarde.

ALGEMEEN

Een bonsai met insecten- of een andere plaag, laat men best niet tussen de andere planten staan. Bij de meeste ziekten of kwalen hebben we de keu­ze tussen een aangepast chemisch bestrijdingsmiddel en een "grootmoe­ders" of "alternatieve" wijze van bestrijding. Bij de meeste bestrijdingsmid­delen moeten we de behandeling steeds enkele malen herhalen. Dit is zeer belangrijk om tot een goed en efficiënt resultaat te komen. Let steeds op bij het gebruik van bestrijdingsmiddelen: rook niet, adem zo min mogelijk of helemaal niets in, Iet op de kinderen, de hond en de kat. Was sproeier, maatbeker ed. goed uit. Sproei indien mogelijk buiten of in de garage, maar niet in de keuken of living.

WOLLUIZEN: Bestrijding met een middel op basis van propoxur (Undeen), deltamethrin of permethrin. Ook kan men besproeien met mala­thion. Met deze oplossing moeten alle bovengrondse delen van de bonsai goed bevochtigd worden. Als alternatief bestrijdingsmiddel kan men een zeepspiritus oplossing toepassen. (zie hoofdstuk alternatieve bestrijding)

SCHILDLUIZEN: Met een nat doekje of een wattestokje kunnen ze ver­wijderd worden. Tijdens de winterperiode kan men besproeien met een oplossing van 60 % carbolineum en 40% water. In de lente kan men best besproeien met Undeen of Endosulfan.

BLADLUIZEN: Bestrijding is mogelijk door bespuiten met zeepspiritus, en dit om de drie à vier dagen, gedurende twee weken. Verder zijn er veel spuitbussen in de handel. Lizetan, Undeen, enz. (zie ook alternatieve bestrijding)

TRIPS: Behandelen met malathion.

WITTE VLIEG: Daar dit insect zeer hardnekkig is, is het aan te raden de behandeling uit te voeren bij een lagere temperatuur (15-18 C). De bon­sai bespuiten met een middel op basis van permethrin, diazinon of pro­poxur. Tijdens het voorjaar of de herfstperiode kan men de bonsai koel plaatsen. De witte vlieg overleeft geen lage temperaturen. Pas echter wel op voor vorst of een te lage temperatuur voor uw bonsaI. Komt vaak voor bij Sageretla. indien men deze buiten plaatst is de minimum temperatuur 10-12 C.

OORWORMEN: Behandelen met malathion.

SPINT: Behandelen met insecticide (vele soorten in de handel) of de bonsai herhaaldelijk afspoelen met leidingwater (zie alternatieve bestrij­ding.)

WORTELLUIZEN: De bonsai in een badje plaatsen met 1 gr. propoxur of dlmethoaat per liter water en dit gedurende een vijftiental minuten. Een oplossing met maIathion is ook aan te bevelen.

ROETDAUW: Zelfde behandeling als bij bladluizen. De zwarte neer­slag is makkelijk te verwijderen met een doek en lauw water.

WITZlEKTE OF MEELDAUW: Verwijder de aangetaste bladeren en behandel met insekticide zoals bv. Dinocap, Capsidose. Plaats uw bonsai in een omgeving met lage luchtvochtigheid en besproei de bladeren niet met water.

BRUINE PLEKKEN: Behandelen met Benlate, beschadigde bladeren verwijderen en verbranden.

VIRUSZIEKTE: Indien u zeker bent dat het hier om een virusziekte gaat is dit zeer jammer want een bestrijdingsmiddel is er niet en u moet uw bon­sai vernietigen.

ENCHYTREEEN: Deze witte glanzende wormpjes doen zich te goed aan dode plantendelen zoals dode wortels. Dikwijls komt dit voor bij een te natte grond. Verpotten is aan te raden, maar is niet echt nodig.

ALGEMEEN (BESTRIJDING)

Een behandeling moet meestal meermaals gedaan worden. Een herhaling op de derde dag, de zevende dag en de veertiende dag is aangewezen. Goed de aangegeven verhoudingen respekteren. Behandelde bomen, die fris of bij een lage temperatuur staan ,in de voormiddag behandelen, zodat het blad is opgedroogd bij het vallen van de avond. Let op: vele bestrij­dingsmiddelen zijn giftig. Indien u deze niet graag gebruikt, kan u een al­ternatieve bestrijding toepassen. U moet echter weten dat het resultaat nooit hetzelfde is en dat bij een zware aantasting beter een chemisch bestrijdings­middel wordt aangewend.

BEKENSTE SOORTEN BINNENBONSAI

Erethia buxifolia of Carmona

Ficus microcarpa

Ficus retusa

Murraya paniculata

Olea

Podocarpus

Sageretia

Serissa

Ulmus parfifolia of Chinese iep, persoonlijk vind ik deze boom voor beginners en goede boom om me te starten

SLOTWOORD
Wij willen U met al deze informatie helemaal niet afschrikken, integendeel, maar voor de volledigheid moeten wij wel trachten alles te vermelden. Uw bonsai leeft enkel dank zij u. De standplaats, de hoeveelheid licht, de wa­tergift enz. dit alles wordt door u bepaald. Daarom vinden wij het belang­rijk dat u zoveel mogelijk informatie in deze brochure kan vinden. Overdrijf nooit, wij eten ook geen vijf keer per dag, liggen geen 12 uur in de zon te bakken en lopen ook niet graag rond met natte sokken. Indien u graag meer informatie of inlichtingen wenst dan zal uw bonsaihandelaar u graag hel­pen, en misschien begrijpt u nu beter waarom wij er op aandringen een bonsai steeds bij een bonsaihandelaar aan te kopen.

Conclusie: een binnenbonsai moet zomers zolang mogelijk buiten staan, dit is natuurlijk afhankelijk van welke soort Bonsai het is.
Discussie gesloten.

Zeer interessant voor beginners heel veel info 11 jaren 1 maand geleden #17821

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dag Niels,

Ik weet niet waar je dit gekopieerd hebt, maar ik zie een paar problemen..

- De info is niet nadrukkelijk correct (Kamer bonsai is een commerciele truc om mensen te laten denken dat bomen in de woonkamer horen; Ik ben reeds snel opgehouden met lezen..

- Kopieren van informatie zonder bronvermelding heet ook wel plagiaat. Als eigenaar van meedere websites, auteur van boeken en fotograaf kan ik dat niet zo waarderen. Het is een moderne variant van diefstal.
Discussie gesloten.

Zeer interessant voor beginners heel veel info 11 jaren 1 maand geleden #17822

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
Haha ok nou sorry! Wist niet dat je boos werd
Maar er staat toch iig een hoop info in over veel voorkomende kwalen,
En oplossingen ervan.
Ook staat er indd kamerbonsai in vermeld,maar daar tegen over staat
Ook nadrukkelijk dat de kamer bonsai het liefst buiten staan en dat je dit ook zoveel mogelijk moet doen
En dat dit t beste ervoor is! Ik wilde dit stuk iig geval delen met de beginners hier (waaronder ik)
Zodat ze Een beetje inzicht hierover krijgen en op punten door kunnen vragen aan de gevorderden.
Ma als ik jou zo hoor staat er allemaal klink klare onzin in? Wie maakt dan überhaupt zoon stuk?¿?¿
Discussie gesloten.

Zeer interessant voor beginners heel veel info 11 jaren 1 maand geleden #17823

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40
Inderdaad wie maakt zon stuk?

members.chello.nl/s.luttikhuizen/alles%2...0INDOOR%20bonsai.htm

Naar mijn mening staat dit artikel, waarvan de herkomst ook al niet duidelijk is, bol van oude en achterhaalde informatie.
Laast bewerkt: Post by Dicky.
Discussie gesloten.

Zeer interessant voor beginners heel veel info 11 jaren 1 maand geleden #17844

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Los vd inhoud + en of het juist is of niet, dien je toch echt wel de bron te vermelden.
Helemaal als je het op een website of forum van een andere eigenaar/beheerder dan jezelf plaatst. Doe je dit niet dan is dit zeer respectloos naar Oscar en Pierre (en youri) toe. Zij zouden hier eventueel problemen van kunnen krijgen om de reden wat LB aangeeft: plagiaat! (neem dit niet te licht!!!)
Ook bonsai heeft met respect te maken, niet alleen voor natuur en bomen.

Uiteraard begrijp ik dat je dit hier deelt om anderen te helpen en van advies te voorzien. Komt dit advies niet van jezelf of uit persoonlijke ervaring, dan vind ik het niet meer dan normaal op te vermelden hoe je aan deze info komt.

En nee, (ook) ik ben niet boos.
Laast bewerkt: Post by dea.
Discussie gesloten.

Zeer interessant voor beginners heel veel info 11 jaren 1 maand geleden #17848

  • YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 169
Het is natuurlijk goed bedoeld, maar grote stukken tekst hier neerzetten zonder toestemming van de auteur is plagiaat en we willen geen eventuele problemen hiermee krijgen.

Topic wordt bij deze gesloten en morgen verwijderd.

Groetjes,
Youri
Discussie gesloten.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren