In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Fortunella hindsii 10 jaren 6 maanden geleden #26722

  • shohin
  • shohin's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 96
  • Ontvangen bedankjes 38
Hallo Niels 88,
Ik lees je vraag en probeer je te helpen met je probleem.
Je hebt deze citrus pre-bonsai nu een half jaar in bezit en hij begint nu zijn bladeren te verliezen.
Als ik het goed heb gezien vertonen de gelige bladeren aan dat de boom een voedings tekort heeft.(gele bladeren met een groene nerf dit wijst op een ijzergebrek. dit is hoogst waarschijnlijk het gevolg van een wortel probleem veroorzaakt door wortelrot (te vaak water geven) of het niet om kunnen zetten van voedingsstoffen door een verkeerde grondsoort.(akadama ipv kanuma).
tevens zie ik dat je de boom verpot hebt. hoeveel oude aarde heb je verwijderd?. (als de kluit teveel intact blijft krijg je na het verpotten twee verschillende opdroog zones. (nieuwe grond droogt sneller/langzamer dan de oude grond met alle wortels erin).
Ik kan geen luis of spint zien op je foto's maar wel kalkvorming van het water geven.
als je nog vragen hebt verneem ik het graag.
P.S. ik ben nieuw op dit forum maar ben 18 jaar geleden al begonnen met deze hobby :sick:
groetjes
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Auk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Fortunella hindsii 10 jaren 6 maanden geleden #26852

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
hi shohin

het klopt volgens mij allemaal wat je zegt...heb de citrus laten verpotten en hierbij is niet veel grond verwijderd in de wortelkluit zelf.. en bestaat groten deels uit potgrond en is aangevult met akadama..
ik houd met prikkers de grondvochtigheid ook in de gaten en deze was de laatste x best droog vandaar ook miss..

toen ik dit constateerde heb ik de boom meteen een dompelbadje gegeven en nieuwe voeding gegeven
bio gold nu 4 dagen later ziet die er alweer een stuk beter uit...
en is er verder geen blad meer aangetast...

wat ik nog wel in de gaten ga houden van wat je zij over de gele bladeren met een groene nerf
hopen dat dit ook over gaat..

de witsige waas op de bladeren heeft dit boompje eigenlijk altijd al een beetje gehad en bij me andere boompjes totaal geen last van en er zit ook een ontkalker op onze kraan.. miss is deze wat gevoeliger en zie je het sneller..

iig super bedankt voor je antw en duidelijke uitleg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts