In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

hoe begin je nu eigenlijk met bonsai? 11 jaren 3 weken geleden #18254

  • Putor
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 16
  • Ontvangen bedankjes 1
De informatie die ik op het web en in boeken vind is ofwel heel algemeen over de ontwikkeling van bonsai (er wordt enkel vermeld dat men snoeit en verpot, maar wat hoe, wanneer?) ofwel vind ik uitvoerige informatie over een deelthema: over stam en wortel vind ik veel informatie, maar over ontwikkeling van takken en kruin dan weer minder.

Daarnaast zie ik ook totaal verschil in aanpak. Op de ene site wordt een plantje klein gehouden en op de andere raad men aan om meerdere jaren onbeperkte groei tussen drastische snoei toe te staan om de boom deel per deel op te bouwen.

Wat doe ik dan het best om na jaren interesse met de praktijk te beginnen?

Ik heb mijn familie en vrienden ingeschakeld om startmateriaal te vinden en dat leverde verschillende soorten op varierende in grootte en leeftijd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hoe begin je nu eigenlijk met bonsai? 11 jaren 3 weken geleden #18255

  • LadyErebus
  • LadyErebus's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 306
  • Ontvangen bedankjes 29
Hey Putor,

Al die informatie die je vind is allemaal afhankelijk wat je met je boom wilt en wat voor boompje je hebt.
Ik heb het simpel gedaan mijn eerste boompje was gewoon een boom uit een tuincentrum (online gekocht, Beter real life kopen).
En zo ben ik er eigenlijk mee begonnen. En ja vaak word je door veel info op fora en zelf uit proberen heel erg wijs.
Zeker als je zelf de logica van de plant een beetje begrijpt en snapt komt het vanzelf wel goed.
En ja veel boeken over bonsai lezen en gewoon zoiezo veel lezen over bonsai.

Greetzz en heel veel succes

Lady Erebus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hoe begin je nu eigenlijk met bonsai? 11 jaren 3 weken geleden #18257

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hoi Putor,

Goede vraag. Ik heb hetzelfde bemerkt. Daarom ben ik een website aan het opbouwen, specifiek met als doel ook die eerste stappen op te nemen ( www.growingbonsai.net ). Helaas is de site nog erg leeg, als je aan de gang wilt.

Het probleem is dat vele wegen naar Rome leiden, en veel behandelingen soortsafhankelijk zijn. Als je een den uit laat groeien, zal je na 5 jaar geen takken hebben die loof in de buurt van de stam hebben. En dennen maken slecht nieuwe knoppen op oude takken, dus wordt het lastig die naar bonsai te brengen. aan de andere kan kan je een esdoorn makkelijk laten schieten. Als je die afzaagt, komt er vanzelf een overschot aan jonge takken op de hele stam waar je vervolgens aan door kan werken.

Je begint het beste door gewoon te beginnen. Kies een plant die sterk is, en makkelijk te vormen (bv een veldesdoorn of larix: Beiden onverwoestbaar, en beiden tot in de dood te snoeien, en dan nog komen ze terug). Als je daar wat mee hebt geoefend leer je vanzelf meer, en kan je gerichtere vragen stellen. Als je daarbij lid van een vereniging kan worden, kom je al snel 'up to speed'.

Bedenk: kleine boompjes in een bonsai schotel worden noog grote boompjes. En om dikke takken/stammen te maken, heb je voor bovengrondse groei nodig.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: GiovanniKooreman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hoe begin je nu eigenlijk met bonsai? 11 jaren 3 weken geleden #18260

  • Putor
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 16
  • Ontvangen bedankjes 1
bedankt al voor de antwoorden.
ik heb een paar zaken aan mijn zijde:

* mijn vrouw ziet niet graag bonsai en zal dus de jaren ook nodig hebben om te wennen :p
* Met twee jonge kindjes vliegt de tijd, dus is geduld geen punt.
* Ik beschouw aanklooien als een essentieel element van elk leren.

Nog een vraagje: Ik zie de natuur echt graag en vind dat de bomen zoveel mogelijk daar thuis horen. In verband met yamadori heb ik daar hier al heel wat over gelezen. Ik weet niet zo heel ver van huis een aantal beuken en eiken staan met al flinke stammen die onder een vangrail groeien op een strook asfalt waar net genoeg aarde op ligt om wortel te schieten. Is het boom-ethisch te verantwoorden daar eentje van mee te nemen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Putor.

hoe begin je nu eigenlijk met bonsai? 11 jaren 3 weken geleden #18261

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
ik zie nooit het probleem als mensen een boom uitgraven.
sommige vinden dat je dat niet doet, maar als ik een boom tegen kom in een bos die mij aanstaat mag je er zeker van zijn dat het de mijne wordt.

ik zou ze nu wel niet uitdoen, en een oogje in het zeil houden hoeveel volk erdoor komt enzo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hoe begin je nu eigenlijk met bonsai? 11 jaren 3 weken geleden #18262

  • Putor
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 16
  • Ontvangen bedankjes 1

knoep schreef : ik zou ze nu wel niet uitdoen, en een oogje in het zeil houden hoeveel volk erdoor komt enzo.


bedoel je met nu 'de lente' of 'klaarlichte dag'? Het is daar heel rustig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hoe begin je nu eigenlijk met bonsai? 11 jaren 3 weken geleden #18263

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
allebij :D

het is niet de tijd van het jaar.

en als het de tijd wel is(november ofzo) dan zou ik het doen bij valavond

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hoe begin je nu eigenlijk met bonsai? 11 jaren 3 weken geleden #18264

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40
Een boom uit een bos halen zonder toestemming is gewoon diefstal en is respectloos. Nog veel respectlozer is het om dit soort zaken op een forum te promoten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hoe begin je nu eigenlijk met bonsai? 11 jaren 3 weken geleden #18265

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
idd jonge gelijk heb je.

vooral de moraal ridder uithangen, kom je heel ver mee
ik heb ooit eens toestemming gevraagd om 1berk uit te graven van ongeveer een 2m hoog en een stam omtrek van +- 10cm.
kreeg eht antwoord dat het niet mocht want het hoorde bij een ecologish project.

bleek toen ik daar 2 weken later langs kwam het hele veld gerooid en kapot gehakseld was.

dan ben je vet met je diefstal en respect
De volgende gebruiker (s) zei dank u: jeroen03, Alki

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hoe begin je nu eigenlijk met bonsai? 11 jaren 3 weken geleden #18278

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40
Ik begrijp het helemaal. Dan zal je er vast ook geen problemen mee hebben dat anderen boompjes uit jou tuin halen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts