In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

hoe begin je nu eigenlijk met bonsai? 11 jaren 3 weken geleden #18279

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
`wat heeft dat ernu mee te maken,heeft er heir iemand iets gezegt van iets uit mensen hune tuin te halen.het gaat hier over een bos, mss eerst eens duidelijk lezen. als je morgen een berkje uit een bos haalt waar 50 andere berk of eik of beuk jaarling(2-3 jarige) bij staan. en er elk jaar 10 bij komen. daar zal je bos nu niet bepaald van uitdunnen hoor. ik heb ook niet gezegt dat je er elke week 20 moet uit doen en verkopen he.

+ wat putor zeg, ik zou ze daar uit doen onder die vangrail, want als hij het niet doet snoeit de gene die verantwoordelijk is om daar de berm te onderhouden ze met de grond gelijk en dan heb je er ook nie veel meer aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hoe begin je nu eigenlijk met bonsai? 11 jaren 3 weken geleden #18280

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
ik sluit me aan bij Dicky..

je mag niet zomaar een boom uit een bos halen, ongeacht hoe groot deze is.. tenzij je toestemming hebt van de eigenaar!

het zou een raar zicht zijn moest iedereen zomaar wat bomen uit het bos gaan trekken, of zeg maar uit de voortuin van een bibliotheek of zo? of uit het park?

ik vind dit echt niet kunnen, en vind idd ook dat zulk gedrag toch best niet gepromoot wordt op een forum, en zeker al niet tegenover nieuwe leden die nieuw zijn in de hobby


als je ergens een plaats weet waar ze bomen gaan rooien, of aan bermen en zo, vraag het dan gewoon aan de groendienst van je stad of je er een mag hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by AlexW.

hoe begin je nu eigenlijk met bonsai? 11 jaren 3 weken geleden #18282

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
kan best zijn maar dat is jullie mening. en ik heb daarin de mijne.

we doen tenslotte nog allemaal wat we willen en zijn daardoor ook allemaal bereid de eventuele gevolgen van onze daden te aanvaarden.

jullie doen het niet, ik zou het wel doen als ik eens iets tegen zou komnen wat ik de moeite vind.

en dit heeft niks te maken met promoten ofzo, hij vroeg een mening en ik heb de mijne gegeven, jullie geven nu de jouwe en dan is het nog aan hem om daar zijn eigen ding mee te doen.en nog eens voor de duidelijkheid: niemand heeft hier iets gewegt over voortuinen, parken enz...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hoe begin je nu eigenlijk met bonsai? 11 jaren 3 weken geleden #18285

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
dus als in de wet staat dat je geen bomen mag rooien zonder vergunning, dan trek jij je daar niets van aan?

ik maar denken dat bonsai te maken had met respect voor de natuur..

lekker is dat.. hou je dan bv wel rekening met de snelheidslimiet op de baan met de auto? of is dit ook van "ik doe wat ik wil en als ze me pakken betaal ik maar"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by AlexW.

hoe begin je nu eigenlijk met bonsai? 11 jaren 3 weken geleden #18286

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
haha mense...

ik sluit me aan bij knoep ;) ...als iemand graag een boompje uit de grond graaft dan moet ie dat doen als die hem erna maar goed verzorgt, of iig zijn allerbest voor doet om hem verder te laten ontwikkelen..

aangezien je geen bomen uit de grond gaat graven voor de lol..is dus iedere boom die uitgegraven wordt een leerzaam project en wordt die met een doel uitgegraven om er iets leuks van te maken of ermee te doen...

:silly:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: knoep

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hoe begin je nu eigenlijk met bonsai? 11 jaren 3 weken geleden #18287

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
stand is 2-2 :silly:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: knoep

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hoe begin je nu eigenlijk met bonsai? 11 jaren 3 weken geleden #18288

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
FC de Graafschap VS ................

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hoe begin je nu eigenlijk met bonsai? 11 jaren 3 weken geleden #18290

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
nou ja, in België is het in ieder geval illegaal en strafbaar om zonder toestemming een boom uit een bos te verwijderen..

uit andere plaatsen, zoals een stads plantsoen, een park, een berm,... zelfs als deze er erbarmelijk bijliggen en door de stedelijke dienst gerooid zullen worden en je wenst deze te "redden" van een zekere dood, heb je nog steeds toestemming nodig, anders is het diefstal..


stel je even voor.. een boswachter loopt door zijn bos, en gaat even kijken naar een stel jonge larixen. hij let hier wel op, omdat deze bv speciaal ingevoerd waren om aan een bepaald doel te voldoen, welk kan gaan van:
- meer van deze boomsoort in het bos omdat er te weinig waren
- of meer van deze soort omdat dit voordelen heeft voor bepaalde vogels, insecten, weet ik wat, en de hele biotoop en symbiose van het bos ten goede komt..
en dan komen Knoep en Niels even langs, en trekken er doodleuk alle 2 eentje uit omdat ze er zin in hebben..



in heel veel gevallen, zal toestemming vragen tot een positief antwoord leiden.. maar dan zal de boswachter graag aanwezig zijn om zeker te zijn dat je de juiste rooit..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hoe begin je nu eigenlijk met bonsai? 11 jaren 3 weken geleden #18293

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
jamaar alex, ik beweer ook niet dat je ongelijk hebt hé. dit klopt ook volledig, maar dat risico neem je en de straf die eraan vast hangt ook.

jullie doen het niet, ik heb het ook nog niet gedaan,maar zou het bekijken als ik vond wat mij aanstaat.

en nu kan je hier belachelijk blijven doen, of je kan het aanvaarden dat er mensen zijn die het wel doen en ook die het niet doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hoe begin je nu eigenlijk met bonsai? 11 jaren 3 weken geleden #18295

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
ik begrijp je wel hoor

en moest ik binnen een paar maanden, als ik op reis ben in het noorden van Spanje, plots een geweldige vondst doen, dan zou ik er zeker ook wel aan twijfelen hoor.. maar het zou dan al super yamadori materiaal moeten zijn waar je anders 1000€ of meer voor betaald..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren