In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

hoe begin je nu eigenlijk met bonsai? 11 jaren 3 weken geleden #18315

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Een foto doet wonderen...

En voor wat betreft zoimaar meenemen van planten... Boompjes uit een bos nemen valt onder stroperij en is gewoon illegaal. In Nederland net zoals Belgie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hoe begin je nu eigenlijk met bonsai? 11 jaren 3 weken geleden #18318

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Ik zou altijd aanraden een cursus te volgen, of je aan te sluiten bij een bonsaivereniging. En vervolgens gewoon, nadat je geleerd hebt hoe je goed startmateriaal kunt herkennen, een paar boompjes uit het tuincentrum halen om te stijlen. Kennis uit boeken en fora is natuurlijk hartstikke goed, maar 6 keer 3 tot 4 uurtjes cursus is vele malen effectiever. Goed verpotten en echt bedraden leer je alleen door het te doen. De mogelijkheid het de eerste 2 keer onder begeleiding van een bonsaimeester te doen is goud waard!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hoe begin je nu eigenlijk met bonsai? 11 jaren 3 weken geleden #18319

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102

Putor schreef : Nog een kort vraagje. De eik die ik kreeg was al een ferm boompje (5cm stam) met erg veel knopen in de stam. Hij groeide in wat ooit een zandbak was in ondiepe aarde en heeft al redelijk sterk ontwikkelde zijwortels. Moet ik die in de fase waarin ik zijn stam zou laten groeien wat bloot laten of mee ingraven zoals de boom gewoon was?


Het zijn alleen de jonge haarwortels die vocht en voedingsstoffen uit de grond halen. De oude dikkere wortels dienen geen andere functie dan het transporteren daarvan. Het maakt voor de groei en de gezondheid van de boom dan ook niet uit of die boven of onder de grond liggen. Wel is het zo dat wortels die boven het grondoppervlak liggen zullen verhouten en zodoende extra in omvang zullen toenemen. En dat is uiteraard wat je wilt bereiken. Het antwoord is dus: blootleggen!

Echter, het moet natuurlijk wel natuurlijk blijven ogen. Een wortel die verhoudingsgewijs een meter boven de grond uit steekt is natuurlijk heel raar. Je wilt dus een mooie gespreide wortelvoet waarbij alle wortels mooi in een cirkeltje rond de stam en op gelijke hoogte liggen. Een beetje zoals op mijn profielfoto.

Een mooie wortelvoet is het allerbelangrijkste bij een bonsai, en ik zou daar dan ook zo snel mogelijk mee beginnen. Snoei de wortels die te hoog liggen, andere wortels kruisen of anderzijds in de weg liggen weg en leg de andere wortels voor zo'n 40% bloot. Laat de boom en de wortelvoet verder zolang ongemoeid tot de stam goed genoeg ontwikkeld is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hoe begin je nu eigenlijk met bonsai? 11 jaren 3 weken geleden #18321

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130

Youri1995 schreef : Begon (zoals zovelen) met een tuincentrum-bonsai. Daarna gaan lezen hoe te verzorgen en een boek gekocht. Na een hoop te hebben gelezen wil je toch aan wat beter materiaal gaan werken, dus heb ik wat goedkoop startmateriaal bij een bonsaikweker gekocht en zo gaat het steeds verder, zowel kwantitatief als kwalitatief. :)


Goed verwoord Youri en m.i. ook de juiste manier om te beginnen! :)

Zoals je zegt, lezen, lezen en nog eens lezen over alles betreffende bonsai.

En dan gewoon ermee aan de slag gaan, experimenteren, dingen gaan ontdekken en langzamerhand al doende wat basistechnieken onder de knie proberen te krijgen.

De rest komt later wel. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hoe begin je nu eigenlijk met bonsai? 11 jaren 3 weken geleden #18325

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
in heel veel clubs, zoals dat in de mijne het geval is, heb je heel regelmatig workshops over een bepaalde soort, en kan je voor een kleine prijs meteen ook een startplantje kopen waarmee je dan meteen de workshop kan volgen..

ik raad dit aan aan elke beginner.. is het meest leerzaam
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dsdevries

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hoe begin je nu eigenlijk met bonsai? 11 jaren 3 weken geleden #18360

  • Matje
  • Matje's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Ik beschouw mezelf ook als beginner, die al een paar jaar aankloot.

Naar mijn idee kun je je als absoluut beginner het beste concentreren op het in leven houden. Zelf heb ik hier een aantal jaren voor nodig gehad, veel boompjes mee gesneuveld.
Water gift, grondmengsel en beschermen tegen vorst zijn cruciaal.

Vormen en stylen is bijzaak als je een boom niet in leven kunt houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts