In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

pinus mugo 11 jaren 1 maand geleden #18564

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
Dag

Zoals jullie zien ben ik een pinus mugo rijker






Gister liep ik door het tuincentrum en kwam toen deze pinus mugo tegen, ik kon hem helaas niet laten staan omdat ik denk dat er in dit boompje veel potentie zit...en aangezien ik thuis de spullen er al voor klaar heb ligge kan ik direct aan de slag...




ik wil de boom in een zoon groot mogelijk pot plaatsen zodat de stam nog optimaal kan verdikken(ik weet dat het in de volle grond stukke sneller gaat) maar ik vind de hoogte van de boompje vrij goed iets groter mag nog...

Over het verpotten van de boom heb ik al een hoop gelezen, maar nog niet echt iets duidelijks dat ik eraan wil beginnen...nu is mijn vraag aan jullie om mij hiermee te helpen..

1)Is dit het goede moment van het jaar om de boom naar een bonsai pot te verplaatsen??

Mijn toelichting: Ik heb op diverse sites gekeken en deze beweren dat dit nu in precipe zou kunnen maar dat ze in de zomer er beter op reageren...ook kun je in de zomer of nu wortel snoei toepassen


2)Moet ik bij deze bonsai aan de wortels snoei zodra ik hem naar een bonsai schaal ga verplaatsten??








3)welke is de beste verhouding voor mijn boompje?

Mijn toelichting: Komt van deze site..
Bonsai grondmix voor naalbomen /coniferen
◦60% Akadama
◦10% Organisch materiaal
◦30% Split
aangezien mijn boompje voor het eerst naar een bonsai pot gaat denk ik dat ik het beste zo kan doen.
* 20%split in de pot
* 2/3 nieuwe aarde met 1/3 aarde oude aarde mixen+ 10% organische matriaal
* en de bovenste laag akadama


4) De nazorg die ik de boom het beste kan geven?

Mijn toelichting: zodra de boom verpot is deze half in de schaduw zetten de grond lekker vochtig houden en na 2 weken beginnen met bemesten en na 2 weken kan die weer lekker in de zon

alvast bedankt voor jullie reactie's

Niels

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

pinus mugo 11 jaren 1 maand geleden #18575

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
volgens mij kan je deze nog verpotten, doordat alles uitgesteld in met de vorst.
wortelsnoei zou ik toch vermijden door het een zeer gevoelige soort is. als je de grond van tussen de wortels haalt om te verpotten zal je denk ik al genoeg schade aan het plantje verrichten. niet vergeten wat oude grond bij nieuwe te steken ivm symbiose.

zo denk ik er toch over, anderen zullen daar mss anders over denken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

pinus mugo 11 jaren 1 maand geleden #18576

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Mijn dennen en coniferen verpot ik altijd wat later dan loofbomen, aangezien dennen wat later op gang komen. Ik heb al jaren succes met verpotten in mei, als er nieuwe groei zichtbaar komt.

Het beste kun je wel wat vd wortels snoeien, maar nooit teveel in 1 keer. Ik doe meestal zo rond de 30/40%, niet meer!!! Anders zou die was ook niet in een bonsai schaal passen gezien de worteld die hij nu heeft.

Qua potgrond sws zorgen dat deze goed doorlatend is, aangezien dennen graag wat droger staan. Bij een mugo mag dan wel weer ietsje meer organisch materiaal evenals andere 2naaldige dennen.

Nazorg: juist niet te vochtig houden, nogmaals dennen staan liever wat droger. Na verpotten met wortelsnoei meteen flink water geven, en dan pas weer als de grond lichtjes is aangedroogd. Ik zou pas na 4 weken beginnen met mesten en ook dan pas in volle zon.
Wortelstimulator kan wel direct na wortelsnoei en verpotten. Heb je wat mycorrihizae dan zou ik dit ook tijdens het verpotten in de nieuwe aarde mengen.

Daarna minimaal 1 jaar met rust laten, alleen watergift en eventueel bemesten. Pas gaan vormen in 2014. Bij dennen nooit meer dan 1 aanslag per jaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

pinus mugo 11 jaren 1 maand geleden #18588

  • Eelco
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 164
  • Ontvangen bedankjes 13
Volgens Harry Harrington ( www.bonsai4me.com ) is het voor een mugo het beste om in augustus de verpotten... staat wel een goed artikel van op de site.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

pinus mugo 11 jaren 1 maand geleden #18590

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Niels als je de stam zoals je schrijft nog optimaal wilt laten verdikken lijkt me het niet echt een optie om de Pinus nu al in een bonsaipot te zetten.
Ook al is het een grote, het zal niet echt vlotten wat dat betreft!
Dan kun je de boom beter een flinke poos in een vrij ruime zwarte plastic container zetten, diktegroei gaat weliswaar minder snel dan in de volle grond maar toch sneller dan in een bonsaipot. ;)
Maar i.i.g. een leuke boom die je hebt aangeschaft! :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Hank.

pinus mugo 11 jaren 1 maand geleden #18597

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

Eelco schreef : Volgens Harry Harrington ( www.bonsai4me.com ) is het voor een mugo het beste om in augustus de verpotten... staat wel een goed artikel van op de site.


Mits je echt weet waar je mee bezig bent en zeer goede nazorg geeft.
volgens mij komt dat artikel (deels) van hans van meer. echter die boom die hij in augustus had verpot, is later (mede daardoor) helaas overleden.

ibonsaiclub.forumotion.com/t4248-last-pi...y-mugo-pine-the-swan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

pinus mugo 11 jaren 1 maand geleden #18634

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
Super bedankt allemaal voor de info!!!

Kga iig dea zijn advies opvolgen aangezien die er al wat ervaring in heeft..

Dus wat ik uit jou verhaal kan halen is dat ik mijn Pinus het beste kan verpotten in mei zodra er nieuwe groei zichtbaar komt.

tijdens het verpotten mag ik dan 1/3 van de wortel kluit verwijderen



dus dit deel kan ik met een zaag eraf zagen..moet ik de wortelkluit ook uitelkaar trekken en verdelen door de pot? of zo compact mogelijk in de pot stoppen?

zoals je ziet op mijn foto's voor de grondmixen die ik heb dea welke verdeling zou je gebruiken in de bonsai pot


zo denk ik het dan zoals ik het uit jou verhaal haal


de pot waar die nu instaat is 16 cm hoog dus dan klopt de verhouding 1/3 van de wortels weg halen niet met mijn schaal....mag ik de kluit wel verder uit elkaar trekken zodat die in de pot past???....en waar moet ik opletten als ik de kluit uit elkaar ga trekken??....





en kwa organische matriaal denk ik dat dit al voldoende in mijn kant en klare grondmix zit..

verder is de nazorg op en top duidelijk..

ook heb een aantal vraagjes over nijpen, heb gelezen dat dit het juiste moment hiervoor is en dat ik de kaarsje kan nijpen en 1cm moet laten staan
dit inverband met doorgroei van takken en fijnere tak verdeling toch?
en zodra ik de dichte kaars er helemaal af nijp groeit hier verder geen tak meer door.

ook las ik dat het slim is om nu de grootste dichte kaarsen te nijpen zodat de kleinere meer voeding krijge en hierdoor beter gaan groeien??

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

pinus mugo 11 jaren 1 maand geleden #18635

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
foto 3 moet deze zijn

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

pinus mugo 11 jaren 1 maand geleden #18648

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
als je de kaars helemaal doorknipt groeit deze idd niet meer door..
er is ook iets ivm sterke en zwakke kaarsen dacht ik..

ik ga bij mijn pinus morgen bijna alle kaarsen knijpen om backbudding te forceren.. deze staat gewoon in de tuin geplant, en is puur om de den als soort te leren kennen..
hij heeft te lange takken en weinig loof dicht teken de stam, dus ga ik proberen of ik hem wat compacter kan krijgen..

die van jou ziet er al iets compacter uit en valt wel wat mee te maken.. de instructies voor de verpotting ziet er wel goed uit.. vanwaar heb je deze?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

pinus mugo 11 jaren 1 maand geleden #18650

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
thkx alexw deze heb ik opgemaakt vanuit dea haar antw ook heb ik wat filmpjes op youtube bekeken...verder heb ik de tekening via paint gemaakt :P

wacht nu even op dea zijn kritiek zodat ik van daaruit weer een stapje verder kan gaan....kweet iig voort dat je zeer nauwkeurig te werk moet gaan bij deze soort haha en wil deze graag groot maken ik zie er veel potentie in op de manier dat ik hem wil hebbe dus ga er zeer voorzichtig met om...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts