In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

pinus mugo 11 jaren 1 maand geleden #18651

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
alexw over kaarsen nijpen staat op bonsaikunst.nl ook een hoop info
zoals dit.

Een begrip dat veel Bonsailiefhebbers meteen in mond nemen bij het zien van een Pinus is het nijpen van de "kaarsen". Waarom nijpen we deze eigenlijk?

Om te kunnen begrijpen waarom we een Pinus eigenlijk nijpen zult u moeten weten wat de term nijpen eigen inhoud. Deze term wil niets anders zeggen dan het inkorten van de "kaarsjes" van de Pinus. Onder de "kaarsjes" van de Pinus verstaan we de nieuwe "kaarsvormige" groei vanuit de knop van de Pinus.
Zodra de Pinus rond April groei laat zien kunt u deze "kaarsjes" in het centrum van de twijgjes waarnemen. Na verloop van tijd zal de lengte hiervan toenemen en komen de nieuwe naalden te voorschijn. Uiteindelijk zullen het nieuwe twijgjes worden.

Op het moment dat we ertoe overgaan om de lengte van "kaarsjes" in te korten, dus te nijpen, treed er een groeistop op daar waar u een deel van de "kaars" verwijderd. Gelijktijdig komt er een hormoon vrij dat de boom aanzet om juist op die plek knoppen te vormen. U ziet dus dat u met het kwarweitje dat nijpen heet de groei van de boom in balans brengt.

Het is van belang dat u zich voor ogen houd in welke fase van opbouw de boom zich bevind. Het is volstrekt onzinnig om dit soort werkzaamheden uit te voeren wanneer de basisvorm van de Pinus nog niet is bepaald.

Wanneer u kunt begrijpen dat u met het nijpen van de boom de groei kunt beinvloeden, kunt u wellicht ook begrijpen dat het van wezenloos belang is wat de sterkte van de "kaarsjes" is. Twijgen die relatief weinig licht mogen ontvangen zullen weinig of kleine "kaarsjes" aanmaken. Een twijg die echter in de top van de boom zit zal veel en dus ook sterke "kaarsen" voortbrengen. Puur om het feit dat de boom al zijn voedingstoffen naar de top en naar de uiteinden van de takken stuurt. Het zogenaamde apicaal dominante gedrag van een Pinus komt hier om de hoek kijken. Nu u dit weet kunt u van deze dominantie gebruik te maken.
Door bovenin de "kaarsen" relatief kort weg te nijpen stopt u hier immers de groei. De boom zal zijn voedingsstoffen ergens anders naartoe leiden. Hij zal dit blijven doen totdat de nieuwe knoppen in de top weer uitgegroeit zijn.
U heeft dus een periode waarin u de voedingsstoffen die eigenlijk bestemd waren voor de sterke "kaarsen" in de top, daar te laten uitwerken daar waar u ze graag zou willen hebben. Op deze wijze kunt u dus de zwakke zones, onderin de boom en in het midden van de takken, tijdelijk van extra voedingsstoffen laten voorzien. En dit alleen omdat u weet om te gaan met de apicale dominantie eigenschappen van de boom.

Niemand kan u dus vertellen hoeveel u de "kaarsjes" in lengte dient in te korten, nijpen dus, zonder dat men weet hoe de boom er daadwerkelijk uitziet. Maar tot deze conclusie was u hoogstwaarschijnlijk zelf ook wellicht gekomen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Saar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

pinus mugo 11 jaren 1 maand geleden #18654

  • Jman
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 29
  • Ontvangen bedankjes 2
Ik geloof dat ergens in deze serie ook iets wordt gezegd over het kaarsen knippen, maar wel bij zwarte den als ik me goed herinner. Weet niet of je dit zomaar kan overbrengen naar bergden(?).

(afl 1 van serie)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

pinus mugo 11 jaren 1 maand geleden #18656

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
sws zou ik pas kaarsen gaan nijpen etc als de hoofdvorm gezet is.
als je nu wortelsnoei doet en verpot, dan zeker de komende 2 jaar niet gaan nijpen. dat vergt erg veel energie en die heb je juist nodig om eerst helemaal op kracht te komen en sterk genoeg te zijn voor de volgende aanslag. en dat is vormen door bedraden. als ie volgend jaar bedraad wordt, ongeveer een jaar laten zitten, dan een jaar met rust en dan pas de volgende aanslag. in die tussenliggende jaren, dus vanaf deze zomer, kun je wel jaarlijks oude en 2jarige naalden verwijderen om zo backbudding te promoten. dan kun je ook beter een takselectie maken. tijdens elke winter snoei je takken die je niet nodig hebt weg. niet teveel in 1x, maar spreid het over enkele jaren.
zoals ik al zei, werk langzaam met dennen. en train je geduld.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Saar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

pinus mugo 11 jaren 1 maand geleden #18672

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
In plaats van een deel onder van de kluit afzagen zou ik toch liever de kluit flink uitharken en daarna de afhangende wortels teugsnoeien.
Op die manier kun je de wortels ook direct goed inspecteren en eventuele rotte exemplaren er meteen tussenuit halen! ;)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Niels88

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

pinus mugo 11 jaren 1 maand geleden #18679

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
Ok dank voor alle info de grond samenstelling is dus iig goed voor deze boom nu wachten tot midden/eind mei als er groei zichtbaar is

De boom na de verpotting blijft zoals die is of kun je nog te maken krijgen met naald verlies of iets dergelijks? Voordat ik dadelijk ga denken als er iets veranderd dat me boompje het loodje legt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

pinus mugo 11 jaren 1 maand geleden #18682

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
ik zou de grond wel mengen en niet zoals op je plaatje in "laagjes" doen.
alleen op de bodem wel wat grit/split voor betere afwatering, maar verder de akadama en overige grond mengen met elkaar.

en zoals Hank zegt idd, de wortels uitkammen, alles wat veel te lang is snoei je weg. ook zoveel mogelijk direct onder de wortelvoet weghalen. de wortels dan zoveel mogelijk stervormig uitspreiden als je hem oppot.

Oja..:

Niels88 schreef : thkx alexw deze heb ik opgemaakt vanuit dea haar antw ook heb ik wat filmpjes op youtube bekeken...


Dea is een hij !!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Niels88

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

pinus mugo 11 jaren 1 maand geleden #18717

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
thkx....

was me nooit gelukt zonder jullie :cheer:
ik had ook al eens gelezen dat je een wortel kluit een beetje stervormig in de pot kan liggen voor de bevordering van wortel groei is een goeie...

verder horen er dus geen rare bij verschijnselen bij als ik de boom verpot heb

dat it nu maar vlug midden mij is hahaha..

nog een vraagje jullie zijden dat je de boom het beste 1 behandeling per jaar moet geven...dus een mini snoeibeurt is dan ook uitgesloten....wilde graag de stam onder zichtbaar maken aangezien hier wat mini takjes groeien met naalden die belemmeren het zicht van de stam een beetje....is dit slim om te snoeien of gewoon lekker een jaar vanaf blijven?

als het niet echt kwaad kan wilde ik ze op de volgende manier snoeien dat ik ze op 1cm van de stam afknip zodat de boom er niet zoon grote wond aan overhoud...maja aangezien het aan de voorkant 3 sprieten van 3mm doorsnee zijn en aan de achter kant ook 3 sprieten van 5a6mm doorsnee lijkt me dit best veel voor de boom...wacht op jullie antw

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

pinus mugo 11 jaren 3 weken geleden #19076

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7







groeit goed he haha

ook zie ik paarse bolletjes op de laatste foto worden dit ook kaarsen of naalden??

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

pinus mugo 11 jaren 3 weken geleden #19077

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7

2de foto mot dese sijn joh

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

pinus mugo 11 jaren 3 weken geleden #19078

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Dat zijn de "bloemen", ik zou ze verwijderen aangezien je boom nog enkele jaren in training zal zijn. Dan kun je alle en zoveel mogelijk energie juist gebruiken.
De kaars zie je op de close up juist boven die "bolletjes" zitten. Deze zal straks langer worden en op den duur komen daar de naaldjes weer uit.
De kaarsen bovenin de boom zijn veel langer en dus al verder. Zoals je ziet, zit de meeste groeikracht van een den in de top en de uiteinden vd takken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.
Inloggen Registreren
Cron Job Starts