In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Help, mijn bonsai gaat dood 11 jaren 1 week geleden #18938

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
k duik er even in. Als je planten in potgrond zet gaar ze niet dood. Als ze niet in een bonsaipot staan, overleven ze prima. De hoofdreden waarom je juist bonsai in speciale aarde zet, is omdat je ze vaak water moet geven (Want de boom heeft een kleine kluit). Naarmate de kluit groter wordt, wordt het substraat minder belangrijk. En chameacyparis is een sterke plant. Tenslotte zijn mooi en lelijk behoorlijk subjectief/persoonlijk.

De exacte reden van het aftakelen van je boom is lastig in te schatten. Zoals vaak, is de kans dat het in de wortels zit groot. En zeker met het voorjaar dat we dit jaar weer gehad hebben is de kans op vorstschade in de kluit aanwezig. Maar ook zaken als meelwormen ed. zijn mogelijk.

Heb je de plant al een keer uit de pot genomen om te kijken of er problemen met de kluit zijn?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Naky

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help, mijn bonsai gaat dood 11 jaren 1 week geleden #18940

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102

leatherback schreef : k duik er even in. Als je planten in potgrond zet gaar ze niet dood. Als ze niet in een bonsaipot staan, overleven ze prima. De hoofdreden waarom je juist bonsai in speciale aarde zet, is omdat je ze vaak water moet geven (Want de boom heeft een kleine kluit). Naarmate de kluit groter wordt, wordt het substraat minder belangrijk. En chameacyparis is een sterke plant. Tenslotte zijn mooi en lelijk behoorlijk subjectief/persoonlijk.

De exacte reden van het aftakelen van je boom is lastig in te schatten. Zoals vaak, is de kans dat het in de wortels zit groot. En zeker met het voorjaar dat we dit jaar weer gehad hebben is de kans op vorstschade in de kluit aanwezig. Maar ook zaken als meelwormen ed. zijn mogelijk.

Heb je de plant al een keer uit de pot genomen om te kijken of er problemen met de kluit zijn?


Sorry, maar dit is klinkklare onzin. Grond die te veel vocht vasthoud en te weinig zuurstof is gewoon schadelijk voor je bomen of ze nu in een pot staan of in de volle grond. Wel is het zo dat een goede drainerende grond in een pot belangrijker is dan in de volle grond omdat al het overtollige water via een paar kleine gaatjes weg moet stromen en je ook de capillair zuigende werking van de grond eronder mist. Daarnaast is een boom in een pot sowieso gevoeliger voor externe factoren die invloed hebben op de bodem. Vandaar dat een goed grondmengsel cruciaal is bij bomen in potten. Maar desalniettemin kan je ook in de tuin niet zomaar elke boom in elk type grond zetten. Dit heeft niets te maken met de grote van de kluit of hoeveel water je ze wíl geven, maar des te meer met de keren dat je ze juist geen water wil geven en de natuur in Nederland anders bepaald.

Dit terzijde, ik denk ook dat dit boompje inderdaad de geest heeft gegeven als gevolg van verkeerde grond en dat hij helaas niet meer te redden valt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help, mijn bonsai gaat dood 11 jaren 1 week geleden #18950

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Over klinklare onzin gesproken... Ik zou alleen willen zeggen, ga eens bij een boomkweker kijken.
En verder maak ik geen woorden meer vuil aan mensen die absoluut gee kennis van planten en hun fysiologie lijken te hebben.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: GiovanniKooreman, LadyErebus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help, mijn bonsai gaat dood 11 jaren 1 week geleden #18953

  • LadyErebus
  • LadyErebus's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 306
  • Ontvangen bedankjes 29

dsdevries schreef :

leatherback schreef : k duik er even in. Als je planten in potgrond zet gaar ze niet dood. Als ze niet in een bonsaipot staan, overleven ze prima. De hoofdreden waarom je juist bonsai in speciale aarde zet, is omdat je ze vaak water moet geven (Want de boom heeft een kleine kluit). Naarmate de kluit groter wordt, wordt het substraat minder belangrijk. En chameacyparis is een sterke plant. Tenslotte zijn mooi en lelijk behoorlijk subjectief/persoonlijk.

De exacte reden van het aftakelen van je boom is lastig in te schatten. Zoals vaak, is de kans dat het in de wortels zit groot. En zeker met het voorjaar dat we dit jaar weer gehad hebben is de kans op vorstschade in de kluit aanwezig. Maar ook zaken als meelwormen ed. zijn mogelijk.

Heb je de plant al een keer uit de pot genomen om te kijken of er problemen met de kluit zijn?


Sorry, maar dit is klinkklare onzin. Grond die te veel vocht vasthoud en te weinig zuurstof is gewoon schadelijk voor je bomen of ze nu in een pot staan of in de volle grond. Wel is het zo dat een goede drainerende grond in een pot belangrijker is dan in de volle grond omdat al het overtollige water via een paar kleine gaatjes weg moet stromen en je ook de capillair zuigende werking van de grond eronder mist. Daarnaast is een boom in een pot sowieso gevoeliger voor externe factoren die invloed hebben op de bodem. Vandaar dat een goed grondmengsel cruciaal is bij bomen in potten. Maar desalniettemin kan je ook in de tuin niet zomaar elke boom in elk type grond zetten. Dit heeft niets te maken met de grote van de kluit of hoeveel water je ze wíl geven, maar des te meer met de keren dat je ze juist geen water wil geven en de natuur in Nederland anders bepaald.

Dit terzijde, ik denk ook dat dit boompje inderdaad de geest heeft gegeven als gevolg van verkeerde grond en dat hij helaas niet meer te redden valt.


Hier moet ik leatherback gelijk in geven.
Dat je zogenoemde potgrond gebruikt kan makkelijk beter van niet maar je boom gaat eerder dood doordat de persoon elke dag zijn plant cq boom water gaat geven en niet controleerd of de aarde nog wel vochtig genoeg is. En ook idd externe oorzaken cq ziektes zijn ook vaak boosdoeners.
Geen drainage gaten in je pot enz enz.

Mvg,

Lady erebus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help, mijn bonsai gaat dood 11 jaren 1 week geleden #18955

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102

leatherback schreef : En verder maak ik geen woorden meer vuil aan mensen die absoluut gee kennis van planten en hun fysiologie lijken te hebben.


Ik realiseer mij dat de toon waarop ik op jouw antwoord reageerde onnodig fel en ongepast was, waarvoor mijn excuses.

Het zou best kunnen zijn dat mijn kennis over planten en hun fysiologie hierin tekort schiet, maar dan zou ik wel graag willen weten op welk vlak en waar jij deze uitspraak op baseert zodat ik hiervan zou kunnen leren. Het lijkt er namelijk op, nu ik onze posts zo teruglees, dat we langs elkaar heen aan het lullen zijn en dat we beiden min of meer hetzelfde willen zeggen.

Ik ben het met je eens dat potgrond niet per definitie slecht hoeft te zijn voor bomen. Te drassige grond voor bomen die hier niet tegen kunnen daarentegen wel. Mee eens?
De meeste planten en bomen in boarders of volle grond doen het goed genoeg in potgrond. Dit komt in mijn ogen doordat water hier beter afgevoerd kan worden dan in een pot. Ik snap daarom niet zo goed wat de grote van de kluit hiermee van doen heeft? Waarom is het substraat minder belangrijk bij een boom met een grote kluit?

Ook snap ik niet waarom ik mijn bomen in drainerende grond moet zetten omdat ik ze vaak water wil geven. Ik wil mijn bomen helemaal niet vaker water geven. Dit is in mijn ogen een ongelukkig gevolg van het feit dat ik mijn bomen in drainerende grond zet omdat ik niet wil dat ze in te drassige grond komen te staan. Het weer in Nederland is voor mij daarbij een veel belangrijkere factor. Water geven heb ik zelf in de hand, al die keren dat het regent in Nederland niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help, mijn bonsai gaat dood 11 jaren 1 week geleden #18956

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dag ds,

Dank je.

Nik wil hier best dieper op ingaan, maardeze dagen even niet. Ik zit in de laatste paar dagen van een dienstreis door het midden oosten, en heb slechts weinig vrije tijd hier. In het kort komt het er op neer dat de kleine kluitjes van bonsai relatief veel actieve wortels hebben, en daardoor een relatief veel hogere zuurstof behoefte. In combinatie met veel instabiele omgeving, door grote schommelingen in vochtigheid en temperatuur, is de kans op wortepunt lsterfte veel groter in kleine pot vss grote pot.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help, mijn bonsai gaat dood 10 jaren 11 maanden geleden #19500

  • Jacob
  • Jacob's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 49
  • Ontvangen bedankjes 4
Het lijkt dat er buiten bovengenoemde opmerking over de aarde, die terecht is, nog iets vergeten wordt.
Waar heeft deze boom afgelopen winter gestaan.
We hebben afgelopen winter een slechte periode gehad met stevige nachtvorst en noordoosten wind die de boel flink uitdroogde.
Daardoor ontstond een dilemma wel of geen water geven of de boom vorstvrij laten overwinteren.
Deze laatste optie bleek de beste te zijn maar is dit ook gebeurd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help, mijn bonsai gaat dood 10 jaren 11 maanden geleden #19503

  • wes
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 330
  • Ontvangen bedankjes 70
Janiperus groeit niet goed in ons klimaat.
Ook denk ik dat de potkleur verkeerd is...die moet blauw zijn :silly: .
Maar zonder flauw te doen, je koopt toch geen boom die al 15 jaar bonsai is om hem dan in potgrond te zetten.
Je koopt toch ook geen auto als je nog geen rijbewijs hebt. No offence Robin.
Gr Wesley

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by wes.

Help, mijn bonsai gaat dood 10 jaren 11 maanden geleden #19504

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102

Jacob schreef : Het lijkt dat er buiten bovengenoemde opmerking over de aarde, die terecht is, nog iets vergeten wordt.
Waar heeft deze boom afgelopen winter gestaan.
We hebben afgelopen winter een slechte periode gehad met stevige nachtvorst en noordoosten wind die de boel flink uitdroogde.
Daardoor ontstond een dilemma wel of geen water geven of de boom vorstvrij laten overwinteren.
Deze laatste optie bleek de beste te zijn maar is dit ook gebeurd?


Dit is absoluut niet vergeten. Integendeel, dit heeft juist alles te maken met het type grond waar hij instaat. Een jeneverbes kan met gemak temperaturen van -10 en lager aan, kan ook weken overleven in bevroren grond zonder water en de naalden verdampen amper water in de wind. Het enige waar ze niet tegen kunnen is vorst in combinatie met te vochtige grond. De wortels vullen zich dan met water. Als dit water bevriest zet het uit. Hierdoor zullen de cellen in de wortels stuk springen. Vorstschade komt 9 van de 10 keer door gebruik van verkeerde grond die te veel water vasthoudt.

Natuurlijk zijn er meer dingen die je zou kunnen doen om de boom een grotere overlevingskans te geven zoals geen water geven voor een vorstperiode, de boom niet in de volle zon zetten en de boom beschut uit de wind zetten etc. Maar ook zonder deze dingen had deze boom afgelopen winter makkelijk moeten kunnen overleven had hij in goed aarde gestaan. Zo streng was ie nou ook weer niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dsdevries.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts